Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3856 ggr
emwel
1

Kan de äta Rönn?

Hejsan! Vi har precis fått en massa Rönnträd nersågade hemma, vilket givetvis är ett ypperligt tillfälle att haffa åt sig lite grenar. Men då återstår frågan - kan de äta det. Jag har tyvärr ingen möjlighet att söka efter liknande inlägg då mitt internet är grymt segt! Om jag plockar några grenar - ska jag se till att avlägsna alla bär eller kan de äta de också? Hur är det med bladen? :)

Linnet
0

Visst kan dom äta rönn, vet inte om dom gillar bären, bara prova och se, men bladen går bra.

Fridaaaa
1

inte bären, men grenarna går bra:)
Bären måste torkas först

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emwel
0

Åh, gött! Då blir det nog livat i marsvinsrummet! Tack för svar! :D

Linnet
2

#2 Varför skulle man måsta torka dom?? Rönnbär är ju ätliga bär så det ska ju inte vara nåt problem om dom gillar dom vill säga.

Fridaaaa
1

#4 Man bör göra det till både kanin & marsvin har jag lärt mig.
Och ingen får mig att ändra tankar, då jag har hört ifrån många håll att det inte är så bra för deras magar med färska rönn

emwel
1

Haha, Casper och Milo smakade på bladen, tittade på varandra och traskade tillsammans iväg för att käka hö istället.. Det var inget dom föll de i smaken.. Ulf däremot, han sitter och mumsar väldigt mycket, han älskar det!! :) Fridaakesson; finns det förresten något knep för att torka rönnbär? Jag tog in ett par klasar - men sköter de sig självt eller? :)

[Prutten]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Nu frågade du visserligen inte mig, men jag har torkat morötter och äpplen på 50 grader i ugnen, funkar säkert med det med. :-D Dom torkar fortare då.

Sedan googlade jag och hittade en gammal tråd http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d7145c7b9cb46221d05abfc-ge-ronnbar-till-grisarna

Linnet
1

#5 Nu tror jag ju inte ändå att dom äter några mängder så det är nog ingen risk, har provat ge rönnbar, men det var inte poppis, inte heller andra bär, ex. vinbär gillas nåt vidare.

#7 Stod i den andra tråden att rönnbär är giftiga innan frost, det stämmer INTE, men man brukar rekommendera att frysa dom innan man använder dom, för att dom blir sötare då eller mindre sura kanske man ska säga. Rönnbär är jättegott att göra marmelad och gele på.

Gummimonster
0

#6 Jag tror att de kan torka av sig självt också, bara man tar bort de dåliga bären först så att inte alla blir så. Har dessutom sett att det är mycket mask i vissa, så det kanske är bäst att hålla utkik efter det också. :)

emwel
0

Haha, Casper och Milo smakade på bladen, tittade på varandra och traskade tillsammans iväg för att käka hö istället.. Det var inget dom föll de i smaken.. Ulf däremot, han sitter och mumsar väldigt mycket, han älskar det!! :) Fridaakesson; finns det förresten något knep för att torka rönnbär? Jag tog in ett par klasar - men sköter de sig självt eller? :)

Fridaaaa
0

#6 Aldrig torkat det så vet tyvärr inte:)

emwel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inlägget i #10 kan nu helt och hållet strunta i! Det låg kvar på iphonen och jag trodde därför att jag inte skickat iväg det.. Vilket jag hade :P #6, tack, ska kika där! Alltid bra när någon annan också kan svaret :D #8, jag "testade" att käka rönnbär när jag var liten och det var ingen höjdare. Men det kanske är en annan sak när man "tillagar" dem! :) #9, aa, tog bort de dåliga bären med en gång och ska försöka torka den. Hade vart roligt om man kunde göra sitt eget "godis" till dem, om de nu gillar det :D dock försvinner ju bären snart, men det är bra att veta till nästa år :)