Att sälja eller omplacera?
Jag har en liten fundering. Är det OK att kalla det omplacera om man fött upp marsvinen själv? Jag tycker det är lite missvisande.
Däremot tycker jag "Söker nytt hem" fungerar.
Vad säger ni andra?
Omplacera betyder ju att placera djuret någon annan stans. Hur skulle det kunna vara missvisande?
Inte om man har fött upp marsvinet själv, kallar inte jag det för att omplacera. Har man där emot köpt in ett marsvin, haft ett tag och sedan inte behöver ha den i avel tycker jag det kallas för att omplacera
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag tycker det är skillnad på att ägna sig åt omplacering och uppfödning (utan att lägga värderingar åt ena eller andra hållet) och att rubriken i en annons borde visa detta.
Varför överhuvutaget använda ordet omplacera? Ibland får jag en känsla av att folk kallar det så för att det ska låta bättre.
Är det inte bara omplaceringshemen som omplacerar? Om jag som ickeomplaceringshemstant väljer att sälja ett marsvin oavsett om jag fött upp det eller inte tycker jag att det heter sälja inte omplacera. För det är ju det jag gör i så fall.
Min definition av omplacering är när man tillfälligt tagit emot marsvin (eller något annat djur) för att tidigare ägare inte kunnat behålla det, eller att djuret är upphittat, eller man fått det till sig på annat sätt. Men man har inte för avsikt att behålla djuret, utan tänker sig vara en mellanlandning i väntan på att ett mer permanent hem dyker upp. När man hittat nytt boende så omplaceras marsvinet dit.
Tar man emot, hittar, köper, eller på annat sätt får ett djur, och man tänkt sig att behålla det och ge det ett permanent hem, är det inte en omplacering om man efter ett tag ändrar sig.
Föder man upp och säljer kan det aldrig bli fråga om omplacering då det då mer handlar om en nyplacering i annat hushåll
Huvudsaken är väl att man väljer ett bra hem.. rättplacering kanske? ;)