Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1437 ggr
camilla85
0

Är marsvin något för oss?

Hejsan jag börjar bli väldigt djursugen och funderar över marsvin. Jag har två små pojkar en på 2,5 år och en på 13 månader. Vill gärna att de ska växa upp med djur då jag aldrig fick göra det. De skulle inte på något sätt ha ansvar utan hjälpa till med små grejer som matning och klappa mm. Undrar hur ljud och stökkänsliga marsvin är då det kan vara rätt hög ljud och stöknivå här. Det finns ju en dörr man kan stänga men det kan ju inte alltid vara stängt.

Fridaaaa
0

Marsvin blir ganska lätt rädda.
Jag rekommenderar inte marsvin till så små.
Men det är vad jag personligen tycker.
Alla tycker ju olika.
Och ska man ha marsvin till så små bör det vara vuxna marsvin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

camilla85
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Marsvinen är inte till dom utan mig. Har inte tänkt att de ska lyfta och så. Men har inte något emot vuxna djur så länge de har blivit mycket hanterade så de är tama och snälla.

Men du kanske tänkte på något annat som gör att barn ska vara äldre för marsvin?

Cavia
0

Mina barn har växt upp med marsvin, och idag är de 5 och 8 år. Barnen har lärt sej från tidig ålder hur man hanterar marsvinen och det har aldrig varit några problem. Det kan även hemma hos oss vara stökigt och högljutt, något som våra marsvin snabbt vant sej vid. Så jag kan varmt rekommendera marsvin till eran familj…Lycka till!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

#2 Ja ja då går det bra, trodde dem var tänka till barnen, ber om ursäkt Skäms

Marsvin är bra barndjur för det mesta, men det är mest stress jag tänkte på och höga ljud. Men är en vuxen med hela tiden är det ju inga problem.
Barn är ju gärna lite hårdhänta i hög ålder, säger inte alla men många.
Men visst, blir barnen uppväxta med djur så lär dem sig på ett annat sätt.
Min sambos tvillingsmåsyskon fick sina första marsvn nu när dem var 4 ½ år gamla och det har gått bra men dem har varit hos mig och lärt sig hur man är med marsvin osv innan dem fick, så dem vet vad som gäller :)
Men som sagt är en vuxen med hela tiden och marsvinen har ett rum där dem kan få vara i fred osv är det inga problem:)

godisgrisen
0

Det är klart att du kan ha marsvin fast du har småbarn! När min son som nu är 14år föddes fanns marsvin i hemmet och det har det gjort hela hans liv. Han älskar marsvin och ar alltid gosat och pysslat med dem dock aldrig hittills städat en bur :/. Marsvinen var mina och mitt intresse från början och det har gett mitt barn massor på köpet.

[donkeyqueen]
0

Rekommenderar marsvin

flocken
0

Min son är 4 år. Han har 2"egna" marsvin som går ihop med flocken. Jag har lärt han att inne i djur rummet är man tyst. Man viskar. han hjälper till med att ge dom mat. De kommer fram & tar grönsaker ur handen på honom. han lärde även Grynet (r.i.p) att stå på bakbenen.

marsvin är otroliga djur. Sålde 2 st till en barnfamilj som aldrig haft marsvin innan. efter bara några veckor hade de byggt en bokhyllebur & är helt lyriska. De vill ha en hona till av mig. Hoppas min Lovis är dräktig. Men jag har lovat att ta tillbaka tjejerna om det händer något.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

HannaVastervik
0

Absolut ska du skaffa marsvin! Jag har en dotter på 3,5 år och har hon vänner här kan det vara högljutt med, är inget mina störs av alls. Varken höga barnljud eller hög musik. Min dotter är hemskt försiktig med marsvinen och ser till att dom har mat och gosar och pratar med dom. Vi har våra i vardagsrummet.

Lycka till! =)

[Prutten]
0

Tycker oxå att du kan ha marsvin redan nu. Det är som sagt var hur man lär sina barn att vara med djur.

En del föräldrar, även min svägerska tyvärr lär inte sin son hur man handskas med djuren. Sambo och svägerska var med barnen i en djurpark där barnen fick gå in till djuren. Sambo går med vår son då 7 år in medans svägerskan följde INTE med sin son på 5 år.

Hennes son drog och slet i djuren och min son och sambo fick lära och visa hur man gör, men inte barnets mamma. Inte klokt!

Så det är ju så tyvärr att många inte bryr sig att lära sina barn hur man är mot djur och dom skulle aldrig heller skaffa sig ett djur till sig själva.

Men om du väldigt gärna vill ha marsvin så ska du kunna ha det hur gamla dina barn än är. Dom kommer säkert göra fel någon gång, men du är ju där för att lära dom.

Tycker det är jätte nyttigt att ha djur ihop med sina barn.

Min son och jag delade på en guldhamster som tyvärr dog under sommaren. Jag hade ansvaret och han var med henne i perioder. För ibland tröttnar dom.

Oj vad jag babblar på, men vill du ha marsvin så ska du absolut köpa det.

Lycka till! :-D

[Alexis78]
0

Instämmer med övriga. Det finns många fördommar kring det här med barn och djur men i verkligheten är dessa två oftast en mycket bra kombination, under översikt av en vuxen naturligtvis.

Mina två söner är vilda men de har ändå haft marsvin sedan de var nyfödda praktiskt taget och det har aldrig varit problem, båda två är väldigt försiktiga och fina med djuren. Oftast blir barn som man uppfostrar dem när det kommer till djur.

Cavia
0

Mina ungar är som sagt uppväxta med marsvin. Dom har fått varit med att se ungar födas och även upplevt att marsvin dör. För dom är djur något naturligt och dom är fullt medvetna om att det är levande varelser som man behandlar väl.

När vi flyttade till dit vi bor nu, så hade våran granne en katt som var fullständigt livrädd för barn. Första gången katten träffade mina ungar så gick den rakt fram till min då 3-åriga son och ville bli klappad. Grannen såg väldigt förvånad ut, men katten kände nog på sej att den här ungen är snäll och någon jag kan lita på =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

camilla85
0

#2 Skrev ju att barnen inte skulle ta något ansvar utan få vara med och göra små grejer =).

Får se vad vi bestämmer oss för men det är så tomt utan djur. Barnen är ena riktiga vildingar men vad jag har sett så har de aldrig varit elaka mot djur. Kan mycket väl tänka mig vuxna marsvin. Såg två här som behövde omplaceras får se om man skriver till dom kanske =).

Är lite orolig för att något av barnen ska visa på nå allergi. De har träffat mycket hundar och katter utan att visa något men inte burdjur och då heller inte hö och spån. Hur hade ni gjort då? Tycker barnmottagningen inte är så pigga på att göra allergitester.

camilla85
0

Hur mycket kostar det att försäkra marsvin?

[Prutten]
0

#12 Vildingar? Det tror jag inte, barn måste ju få vara … Barn! :-D

Man får mycket tillbaka av djuren man har, mycket glädje och kärlek.

Jag hade som jag regentligen redan gjort skaffat djur och blir det allergi så hade jag tagit tag i det då. Vilket jag sluppit. :-D

Fridaaaa
0

#12 Missa det.
Lätt att missa vissa saker ibland.
Om du är orolig för allergi gör allergitest hos läkare först på er allla, Testa är för både marsvin, damm, hö mm :)
Lycka till!

camilla85
0

Och tycker ni att det är värt att försäkra? Blir de sjuka lätt och vilka sjukdomar brukar de i så falla kunna få?

[Prutten]
0

Har ni allergier i familjen/släkten?

Har ni det kanske ni borde göra test först.

[Alexis78]
0

#16# Jag måste säga att jag inte tycker att en försäkring lönar sig. Det är sällan marsvin kommer upp i sånna kostnader (även om det naturligtvis händer).

camilla85
0

Ja barnens pappa är allergisk mot katt och min pappa mot typ alla pälsdjur.

dumlekola
0

Jag har haft stor nytta av mina försäkringar. Det kostar 320-360 kr/år per marsvin.

Jag tycker att det är värt pengarna eftersom det kan vara försäkringen som är skillnad mellan liv och död ifall ditt marsvin behöver ett akut ingrepp. Att betala ca 1800 iställer för 5000. Tänder ingår dock inte tyvärr.

Fridaaaa
0

#19 Gör allergi test på alla i familjen då, främst marsvin, hö & damm.

Moa-16
0

#20 Finns det någon osjälvisk ägare som gör så dyra ingrepp på sitt marsvin? Om det nu behövs tycker jag det är bättre att låta marsvinet somna in, slippa det lida… Jag skulle inte låta söva något av mina marsvin, pga riskerna.

FruJohansson
0

#8 och höga skratt? ;-P

dumlekola
0

#22 Jag respekterar din åsikt Moa, men om något av mina marsvin får en tumör så är jag beredd att operera bort den för att ge marsvinet en andra chans istället för att avliva direkt. Om tumören kommer tillbaka slutar det med all säkerhet med att marsvinet får somna in, men om den är borta för gott så får vi kanske en chans till ett normallångt marsvinliv ihop. Det kan det vara värt. Glad

Summan var inte tagen ur verkligheten utan bara ett matematiskt exempel. Av en kostnad på 5000 kr skulle det med försäkring bli 700+(4300*0.25)=1775 kr kvar åt mig att betala.

Fridaaaa
0

#22 jag söver inte mina marsvin heller pga riskerna, inte kaninerna heller.
Jag sparar hellre undan ifall man måste åka till veterinären

[Alexis78]
0

#22# Jag tänker precis som dig. Jag har pengarna även utan försäkring så det handlar inte om pengar utan om att jag inte vill utsätta ett litet marsvin för hur stora ingrepp som helst. Därför tycker inte jag att en försäkring lönar sig när det gäller marsvin.

Om man ändå vill vara säker kan man som Frida, lägga undan en viss summa varje månad till veterinärskostnader.

RosaKiwi
0

Marsvin e nog det perfekta djuret att intoducera barnen med =)

Min systerdotter kommer ibland hem till mig och min sambo och klappar min ^^ Hon är bara 1 år.

Marsvin är inga "bitiga" gnagare så som t.ex en hamster kan vara.

Ang stök och höga ljud så vänjer dem sig =)

Våra var rädda i början när hundarna skällde och sprang förbi buren, men nu har dem vant sig :P Har dessutom så att jag kan stänga till rummen så att dem får va ifred ockaså.

Jag har ingen försäkring på mina marsvin, utan mer en buffert.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg