Hur många grisar?
Hej Hopp.
Hur många lyckliga grisar kan man ha i en bokhyllebur som är 60 x160.
Jag vill att dem ska kunna få röra sig så pass i buren att dem kan nöja sig med golvtid ca 3 ggr/vecka. Inredningen tar ju endel yta.
Med sunt förnuft kommer man långt!
4-5 marsvin.
1# och då är det tillräckligt med golvtid ca var 3:e dag? Är det sant!?
Åh vad hoppfull jag blir!
Min bur är 165 * 100 och där har jag fem tjejer, det tycker jag är precis lagom så med dina mått skulle jag nog ha max fyra.
Men, ni glömmer svara på det här med golvtid! Jag bor i en etta med min sambo, vi ska flytta nästa sommar till en större lägenhet. Det är svårt att ge grisarna golvtid varje dag i en etta, eftersom man då i princip inte kan röra sig, så därför vill jag ha en bur som gör att det kan räcka med golvtid ca var 3:e dag. Tycker ni att det fungerar med 60 x 160 och max 4 grisar?
#4# Ja det tycker jag nog faktiskt. men jag gillar att ha ordentligt med yta så med golvtiden skulle jag nog bara haft tre.
Tre är ju en flock! Jättebra tycker jag! Jag vill egentligen ha 4-5 grisar sen när vi bor större och jag kan ha en större bokhyllebur, jag hade räknat med 2 i den här ettan, så 3 är ju en bonusgris! Då får jag ju min lilla flock iaf! Blir så glad! Det är ju bara att utöka flocken sen när vi flyttat!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du går in på denna sidan och går längst ner så kan man skriva in sina mått och få ett svar :-D
Wow blev helt galet taggad nu ( fick precis ja från sambon ang detta nämligen, har smort honom en tid.. hehe) HÄR SKA BYGGAS BUR!!
Men tjejer, om jag har en bokhylla med 20 cm djup, och sen tänker sätta plexiglas i övre kanten, hur hög plexiglaskant behöver jag för att grisarna inte ska kunna ta sig ut? Tänker ha handdukar och fleece i botten, så där försvinner ju ca 5 cm av höjden.
Vad tror ni? 20 cm trä = 15 cm trä efter bottenmaterial + 13 cm plexiglas = i slutändan 28 cm kant, tillräckligt?
#8 Jo det ska väl räcka med 28 har något sådant själv.
Åh vad kul att du med ska bygga, gjorde det själv nyligen. Ska strax knåpa med en övervåning … :-D
8# Okej, toppen, ska invänta svar från några till, haha, just dina grisar kanske det är ordning på, vill ju inte behöva bygga om den för att det fattas någon cm ;)
Ja det ska bli så otroligt kul, i mitt huvud har burbygget pågått säkert 2 månader.. :) Nu till verklighet! Vår lilla etta kommer inte se klok ut, helt sanslöst övermöblerad, men det får gå sista året. Det är det värt för att grisarna ska få ha det bra.

#12 Jo det så klart, men man får ju lite hum på det hela så man inte tar ut svängarna för mycket.
Min bokhyllebur har måtten 60*180 och där har jag tre grisar (vilket enligt mig känns som max). Det som jag tycker är sämst med den är att den är i smalaste laget. Det blir många trånga möten. Om du har plats så rekommenderar jag att du gör din bur 80 bred eller i alla fall 70.
Jag tycker att antal grisar enligt lagen delat med två är en bra tumregel för att grisarna skall ha tillräckligt med utrymme.
Lycka till! 
Enligt lagen om man ska följa den där sidan där man kan fylla i så kan du ha SEX marsvin i den buren, det är ju fruktansvärt!!
Och enligt dom kan jag i min 70x100 bokhyllebur (utan övervningen inräknad) ha 4 stycken marsvin i den, och jag la dit övervåningen för att jag tyckte den var för liten för TVÅ marsvin.
Lagen är ju kass!!! 
Hultan - jag hade haft 3 eller absolut max 4 i din bur. 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Lagen minus 2 verkar vara ganska bra att gå efter tycker jag!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag brukar går efter, säger lagen 4 marsvin så har jag 2 marsvin där i, säger lagen 6 marsvin har jag 3-4 marsvn, säger lagen 12 marsvin har jag max 6-7 marsvin :)
SKulle säga 3-4 marsvin max i den buren:)
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag rekommenderar också 3 absolut max 4. Våra tre har 140x65 och det känns i minsta laget. Nu när vi nu kommer köpa ett till marsvin så hakar vi på en extra bur (100x50 tror jag att den var) så vi kan plocka bort matskålar toalett och sånt från stora buren och bara ha mys och springytor där. Våra är då ute på vardagsrumsgolvet flera timmar varje dag. I stort sett all tid vi är hemma och vakna har vi öppet så de kan gå ut och in i buren som de vill.
Ju mer man ser av marsvin som har möjlighet att röra sig desto mer plats vill man ge dem. Jag hade som mest två vuxna honor och två ungar i en bur på kanske 60x60 på slutet av 80-talet. Hade inte en tanke på att det skulle vara något fel med det. Hade nog inte en tanke på att marsvin kan ha en bur som de kan springa runt i. Visst fick de en del golvtid men … skulle aldrig ha de så idag med den kunskap och erfarenhet jag har nu.
Men det där med platsen i buren beror också en del på hur man inreder.

#8 Mina "burar" har kanter som är mellan 18 och 28 cm höga, det är räknat från botten så räknar man från spånet/fleecen är det mindre. Ingen som har smitit ut, dock har jag bara haft vuxna marsvin i de lägsta, tror det är större risk att ungar hittar på bus. ;)
Lycka till!