Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1818 ggr
_Charlie
0

Vilka färger/raser är han?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han köptes i djuraffären och jag fick ingen information alls om honom, jag undrar därför om någon har någon idé på vilka raser som kan finnas i honom, och vad hans färger/teckningar heter? :-)

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

_Charlie
0

_Charlie
0

_Charlie
0

Hans päls är inte slät och mjuk utan smått smått krusig, står lite utåt och är lite längre än korthår tror jag. Mycket på honom är krusigt, som pälsen och morrhåren. På magen har han en del brunt och en del vitt, avdelat rätt av på mitten. ;) Och några små små lockar på magen.

Är det omöjligt att se så här i en blandras vilka raser som kan tänkas finnas i honom?

[Prutten]
0

Kan inte detta så mycket, eller inte alls egentligen :-)

Men han ser ut att ha samma färger som min dräktiga Sally så jag säger Golden/White/Black

Min Sally har oxå en vit sida :-D

Han ser jätte söt och mysig ut :-D

Fridaaaa
0

Skulle säga teddymix :)

Vilken färg har han mest av?
Skulle säga golden/white/black :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
0

#6 Teddymix kan man väl inte säga om man inte med säkerhet vet att han har just teddy i sig :) Strävhårsblandning däremot, det är inte lika specifikt men han är ju helt klart strävhår :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

#7 Hon frågade vad vi tror och jag tror att det är det, alltså bara en gissning. Tycker att den ser ut som det :)

Binajis
0

#8 Men hur kan du se det? :O Kan ju lika gärna vara rex, eller något lockigt långhår bakom ^^

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Fridaaaa
0

#9 Tycker att han ser ut som teddy i ansiktet och lite pälsen.
Men det är mitt personliga tyckte, som du inte behöver ranka ner på.
TS frågade vad vi trodde och det var det jag skrev. 
Man kan bara gissa vad som är i den, eftersom det är ifrån djuraffär och har okänd härstammning.

Binajis
0

#10 Det var inte meningen att vara otrevlig, jag tyckte bara det var konstigt hur du kan säga att den troligen är teddymix när det kan vara precis vad som helst i marsvinet. Det är ju lite missvisande om TS ska gå runt och säga att hennes marsvin är en teddyblandning fast det egentligen råkar ligga alpaca bakom.

Åter igen, det var inte meningen att ranka ner på någon, du får ju räkna med att man frågar :)

FruJohansson
0

Jag skulle också gissa på Teddykorsning av den enkla anledningen att Teddy är vanligare än rex. Däremot visste jag inte att alpacagener kunde ge strävhår? Spännande! Färg verkar var golden/white/black, man sätter den färgen som det är mest av först.

Fridaaaa
0

#11 Ja jag räknar med att folk frågar, men att fortsätta att ifrågasätta när man har förklarar varför man tror som man gör är ju onödigt:)
Men ursäkten godtas, :)

_Charlie
0

Tack för alla svar! Jag har också tänkt att det nog är lite teddy som ligger bakom, just för att hans päls och utseende är väldigt väldigt likt mitt förra marsvin som var just teddy, men jag har ju såklart ingen aning. Självklart skulle jag inte gå runt och säga till folk att mitt marsvin är en teddyblandning, eftersom man aldrig kan få några exakta svar i detta fallet, men givetvis är man ju väldigt nyfiken och tyckte därför att det vore roligt att höra vad ni TROR - precis som det står i TS'en. ;)

Han är absolut mest golden, om det är benämningen på den bruna färgen? Hela ena sidan förutom lite svart vid öga och rumpa är brunt, resten är fördelat på vitt, svart och brunt. Magen är hälften brunt och hälften vitt, så golden/white/black verkar ju stämma. :-)

[Prutten]
0

#14 Ja då har man lärt sig något utav att hänga här på forumet. Angående min gissning på färgerna … Cool

_Charlie
0

#15, ja du hade ju redan rätt. ;)

Binajis
0

#12 Jag fick det förklarat för mig för flera år sedan när jag fått en märklig strävhårsunge i en kull. Det var något om att rex och texel, merino samt alpaca var samma anlag eller liknande. Alltså behövde inte båda föräldrarna ha burit på just rex för att få den strävhåriga ungen utan det kunde varit ett lockigt långhår bakom den ena.

Någon som har mer koll på läget än mig får gärna förklara ytterligare Tungan ute

#13 Jag trodde inte att du skulle ta mina frågor så personligt, jag var bara nyfiken. Teddy och rex är ju oerhört lika som renrasiga, så det blir ju knappast bättre om det finns mer i :)

Till _Charlie - ditt marsvin är iaf en strävhårskorsning vare sig det är rex eller teddy, eller möjligen lockigt långhår bakom :) Han ser ju allt lite tuffsig ut så hur det än är har han kanske långhår bakom sig också.

animalchild
0

Jag skulle säga golden/black/white.

tycker det ser ut som att han är mer svart än vit.

Lyan
0

Lockiga långhår har samma anlag som rex, bara att de är långhåriga. Sedan blir det ju skillnad på strävheten eftersom rex avlas för att vara sträva och lockiga långhår för att vara mjuka men samma anlag iallafall :-)

Denna tråden bevisar hur svårt (omöjligt) det är att veta om det är rex eller teddy. Speciellt som INGEN såg att det ena marsvinet inte är rex eller teddy alls utan lakeland XD

Binajis
0

#19 Yey, då mindes jag rätt! Skrattande

[Alexis78]
0

#17# Håller med, Teddy och Rex är nästan omöjliga att skilja på :)

Linnet
0

Texel, alpaca och merino har ju alla rexanlag fast är långhåriga.

Rex och teddy är i princip omöjliga att skilja åt, det behövs en testparning för att kunna säga säkert vad det är, sen finns det ju även lunkarya eller curly (korthårig lunkarya) som också är lockiga raser, så enda sättet  att säkert få reda på vilken ras det är, är genom testparning. Även lakeland är ju lockiga. Men så är det ju om man köper på djuraffär, man kan omöjligt veta vad det är för ras. Färgen däremot är ju inte så svårt golden/svart/vit.