Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1077 ggr
Aneema
0

Inför hopsättning av marsvin

Vi har tre marsvinstjejer, födda januari/februari -11 och har nu tingat en liten tjej som kommer flytta hit i oktober. Vi har en gallerbur 145x65 och maken var nu iväg till en jobbarkompis och köpte en till bur som vi tills vidare ska haka på den andra. Blir bygge av stor bur någon gång under vintern.

Nu undrar jag finns det någon orsak att vänta tills vi fått hem lilltjejen med att sätta ihop burarna (så att den delen av buren blir ny) eller bör det fungera bra ändå med tanke på att det är honor och att det är en bebis som kommer till flocken? Det känns ju kul att kunna ge tjejerna större bostad redan nu, men finns det nackdelar med det så får det vänta. De har tillgång till golvet i rummet flera timmar/dag.

Vill vi att de ska mötas på neutral plats så kan vi ta in utehagen och ställa i sonens rum med en ny filt på golvet så de får träffas där.

Hur skulle ni göra?

/Anette

FruJohansson
0

Jag tror inte det blir några problem med ihopsättningen. de kan ju bli osams, men det går över fort.

Aneema
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror inte heller att det kommer att bli några problem.  =) Det jag funderar på är om vi tjänar något på att vänta med att sätta ihop båda burarna. Vi är lite sugna på att göra det nu och att kunna prova lite hur vi ska möblera och vad vi ska ha för underlag. Blir nog toalätt (kattströ) och hö i lilla burdelen och fleece i stora. Lite mer fleecetunnlar skulle vi behöva sy och kanske någon mer hängmatta om vi får dit ett litet busfrö. =)

Hade det varit vuxna hannar hade jag väntat så att ena buren var helt ny.

Har inget minne av något krångel när min gamla hona på 80-talet fick en liten bebiskompis efter att ha gått ensam flera år och när yngsta tjejen sen fick gå med hane ett tag och sen flytta tillbaks till gammelhonan och få ungarna så var det inte heller några som helst problem. Gamla tant Sita tog så väl hand om resten av flocken.

godisgrisen
0

Det lilla busfröet sitter i mitt knä just nu och ropar på sin mamma… vänta jag måste sätta tillbaka henne i buren… sådär ja. Jättesöt är hon och växer och mår som hon ska.Skrattande

Jag förstår ditt tänk och det är smart att göra allt nytt samtidigt som ett nytt djur kommer in i flocken det underlättar absolut sammansättningen. Men i detta fall tror jag inte att det spelar så stor roll det brukar inte vara svårt att sätta in en liten unge till ett par vuxnahonor även om unga honor som dina ibland kan vara lite småelaka liksom för att testa, fast bara lite. Som jag ser det kommer det inte vara svårt att få in Wii i din flock hur du än gör.

Kul det där du skriver om burarna på 80-talet! Jag har kvar burgallret från vår familjs första bur (nåja min pappa som påstod sig hata de där djuren älskade åtminstone att snickra så de fick snart riktigt hyfsade burar) jag har en obehaglig känsla av att det är bara 50*30 och vi hade utan skrupler två marsvin där inne, visserligen med massor av golvtid. Det har hänt en del med burmåtten sen dess. När jag visade gallret för min son trodde han att jag skämtade med honom.

Aneema
0

#3 Skönt att hon växer och mår bra. Vi längtar efter henne. Både jag och sonen går och väntar. Maken är väl inte lika laddad men han fick ju iaf lov att hitta en stor och fin bur så han är engagerad på sitt sätt =). Han kommer att smälta när hon väl är på plats (eller han måste ju följa med och hämta henne också =))

Blir nog så att vi börjar fixa iordning buren på söndag. Hinner inte mer än tvätta ren den ordentligt och så idag den har väl stått i något förråd eller så i några år.

Smågnabbas gör de ju sinsemellan ibland också våra tjejer, men aldrig (peppar, peppar) så de skadar varandra, de fräser till ibland, men jag tycker det har blivit mindre av det, de kanske har hittat sina platser i flocken nu. Var lite svårt till att börja med att få sonen att acceptera att inte lägga sig i och vi ska nog prata lite extra om honom gällande den saken när det gäller Wii. Man vill ju så gärna försvara den som är liten, eller sett ur hans synvinkel även om någon blir orättvist behandlad av de andra.

Sonen är också noga med att han måste ha sitt födelsedagskalas innan Wii ska hämtas så att det inte blir för stökigt hemma när hon nyss har flyttat in. =)

Hoppas förkylningen har lugnat ner sig. Ses i Järbo imorgon.

godisgrisen
0

#4 Om min omgivning orkar med mina eviga hotningar så jag får följa med i bilen så åker jag. Inte pigg men det ska mycket till innan jag avstår en utställning. Vi ses imorgon!

Vilmaaxx
0

LT!

Hultan
0

#4 mina eviga hotningar , hahahhaa.. antar att du menar hostningar..

Med sunt förnuft kommer man långt!