Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2886 ggr
Mojma
1

Hjälp - ögoninflammation eller?

Hej!

Har sett i 1-2 dagar att min ena hona har setat & kisat med ena ögat. Kanske båda. Man ser att hon "håller igen" ögat och att det är mer vätska i det än normalt. Inte mycket alls så att det rinner eller något men ändå så man ser att det är något blötare än normalt. Kanske att färgen på vätskan är lite åt mjölk-hållet.

Någon som vet om detta är något som ska behandlas? Tänka på? Allt är välkommet, tack så mycket!

Hultan
0

Om marsvinet kniper med ögat kan det bero på en skada på hornhinnan. Ibland kan man se skadan med blotta ögat, ibland behöver en veterinär färga in ögat med fluorescin för att se skadan. Jag tycker att du ska försöka spola ur ögat med natriumklorid, spola ordentligt med en spruta så att ev smuts/orsak spolas ut. Om det inte blir bättre till imorgon bör du åka in till vet. För är det en hornhinneskada så ska det under behandling. Om du ser ett sår på hornhinnan när du spolat skulle jag rek att du åker redan idag.

/ Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

Linnet
0

Även sår på hornhinna brukar läka snabbt och bra, antingen droppar man med koksaltlösning några gånger per dag eller så finns det receptfri ögonsalva på apoteket. Lockiga raser och särskilt lockiga långhår får ganska ofta nån unge med skadad hornhinna i kullarna, vet inte varför men har en teori om att dom lockiga hårstråna kommer in i ögat och skadar hornhinnan. Men det brukar alltid läka fint på bara några dagar med ögonsalva.

gnagarlover
0

ljummet vatten går med bra att tvätta med.

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för era svar. Om någon har något att tillägga så får ni gärna tipsa mer. Ska hålla koll på detta under dagen. Uppdaterar om något händer. Såg mycket bra ut idag nu när jag kollade men som sagt uppdaterar om det går åt det sämre.

Hultan
0

#2 är det verkligen så att det läker bra utan behandling? Jag vet att hund och katt med hornhinnesår ska vet alltid undersöka eftersom man kan mista ögat i värsta fall om skadan är värre än vad djurägaren själv kan se. Krävs ju ofta specialinstrument samt infärgning av hornhinnan för att bedömma storlek och djup på ett sår i ögat.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Linnet
0

#5 Har då alltid funkat på mina ungar med hornhinneskador, oftast har jag satt salva, men även enbart droppat koksaltlösning. Men om det är en skada på hornhinnan så blir ögat alldeles grått.

HannaVastervik
0

#5 Funkat på mina ungar med som fått höstrå i ögat bland annat.

annicasvensson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har behndlat med eye  ögondroppar som finns på apotekte för människor har haft på både marsvin och kanin efter vetrinär kontakt och under ögat hade vi idominsalvar, droppa ögonen morgon och kväll 1-2 veckor så ser du skillnaden.