Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3062 ggr
Amoz
0

Mager marsvinspojke

Jag går ett djurvårdsprogram och igår fick vi in en marsvinspojke som någon hittat ute, han är väldigt mager så min fråga: Hur ska vi få upp honom i vikt snabbt?

Vi tror att han är mellan 6 månader och 1 år och han är väldigt social och snäll.

Abico
0

Havregryn blandat med solhavre (havredryck) till en gröt är bra för att få upp dom i vikt :)

Hanna 

Amoz
0

Havregryn har jag bestämt att han ska få måndagar, onsdagar, fredagar och även söndagar men han är kinkig med det och vill bara sitta i famnen och äta ur handen annars vill han inte ha det.

Det är svårt att köpa in dyra saker (jag vet inte var solhavre kostar) eftersom han är på skolan.

Hur länge brukar ett marsvin klara sig utan andra marsvin? (på skolan har vi bara två honor så dom kan han inte gå med, han går just nu med två kaniner så han slipper vara ensam och han verkar trivas med dom och kaninerna är friska och han verkar frisk) Vi kan ju inte köpa en till hane i skolan eftersom han måste bort så fort som möjligt (han får vara kvar tills han vuxit till sig om inte ägaren kommer och hämtar honom, kommer inte ägaren finns många elever som vill ha honom)

Currymarsvin
0

#1: Solhavre är ingen sojadryck och man får absolut inte ge marsvin sojadryck eftersom det innehåller för mycket protein.

#0: Förutom havregryn kan du ge honom hel havre, solrosfrön (bara ett par st i början så att magen inte pajar), morot och även andra rotsaker som rotselleri, kålrot mm. Morot ger mest viktuppgång pga sockret. Pellets är också en kaloribomb som man bara ger marsvin som behöver gå upp i vikt.

Se till att han har fri tillgång på hö och att han får c-vitaminrika grönsaker som persilja, kål osv. Introducera dock lite i taget av nya grönsaker så att han inte blir dålig i magen.

Han mår givetvis inte bra av att vara själv och bör få en kompis snarast. Kanske kan någon av eleverna som är intresserade av honom ta hem honom så länge och låta honom bo med en kompis tills vidare? Om ägaren hör av sig kan eleven ju ta ett annat omplaceringsmarsvin i stället. Frågan är hur stor chans det är att ni hittar ägaren, dessutom kan det ju ev röra sig om ett vanvårdsfall om han är så smal. I den här väderleken kan han inte ha klarat sig länge ute och skulle alltså ha kunnat vara så smal när han släpptes ut. Jag tvivlat på att en ägare kommer att höra av sig…

Lycka till!

Amoz
0

Hon som har hand om djurhuset funderar till och med på att ha kvar honom (för att han är så otroligt snäll) han hör ju honorna så han vet i allafall att det finns andra marsvin där, jag tror inte hon som har hand om det vill lämna honom till någon elev innan hon är säker på att inte ägaren hör av sig eller att han på något sätt skulle bli "konstig" (vi vet ju inget om hans bakgrund)

Fri tillgång till hö har han och även c-vitamin tillskott fick alla marsvinen idag, grönsaker får dom med (hur mycket/ofta kan jag inte säga där eftersom inte jag sköter det)

Vi har gnagarblandning till hamstrarna, skulle man kunna ge honom solrosfrön från det?

Chippers
0

Fri tillgång till pellets, bra grönsaker, havregryn och solrosfrön som de andra sagt, är bra. Gnagarblandning skulle inte jag ge, är mest som godis. Men ni kan kanske blanda in lite sånt i pelletsen. Och som sagt fri tillgång till mkt fräscht hö. =) Lycka till med killen. Hoppas att det finns en ägare till honom eller att nån med andra marsvin kan ta hand om honom. Han skulle må mycket bättre med kompisar av sin art i samma bur.

parsley
0

Vetegroddar och vetekli är bra för att få upp hullet på marsvin. Brukar finnas i livsmedelsaffärer och kostar ca 25-30 kr kg, men säljs i mindre förpackningar för ca 10-15 kr st.  Har skolan ont om pengar så kanske någon kan ta med sig sådant hemifrån. Folk har ofta sådant stående hemma efter något baka / gör din egen musli / höstens nyttigaste äppelkakeprojekt.

Vetegroddarna är effektivare än kliet när det gäller att få upp hull på marsvin.

Amoz
0

Fri tillgång till pellets går inte då kaninerna inte ska ha pellets (en av dom är tjock nog med bara hö)

Det funkar ju inte precis att sätta in honorna till honom så, han får gå med kaninerna tills de bestämt vad som ska hända med honom

Abico
0

#3 - Sorry, havredryck ska det stå ^^

Hanna 

Chippers
0

#7 Fast då får man ju köpa pellets till bara honom, och kan inte ni fixa sånt, så måste han ju säljas till nån som faktiskt har råd med båda bra mat, samt skaffa en marsvinskompis. Kaninerna hjälper inte mkt alls, tyvärr. De förstår ju inte varann. Men bra att han hör honorna iaf! :) Och jag förstår att ni inte kan fixa allt på en gång, eftersom han är upphittad. Stackars liten som har bott ute.

Amoz
0

Han kan inte ha fri tillgång till pellets då kaninerna han delar bur med inte får äta pellets.

Chippers
0

#9 Jaha, nu förstår jag. Sorry, lite seg ;) Men då tycker jag att han kan få bo i en egen bur tills vidare, nära honorna, och få pellets. Fri tillgång då. För är han väldigt mager måste man ju tänka på hans bästa :)

FeliciaS
0

Kan säga som så att jag har en hel del tips på att få upp marsvinen i bra hull, har kämpat mycket och länge med olika marsvin. Jag har en hona som också är upphittad utomhus, hon vägde drygt 650 gram när hon kom, nu väger hon 790 gram :) Målet är 850 gram innan nyår. Det krävs en del jobb för att få upp dem i vikt, men det är det minst sagt värt (vad gör man inte för att de ska må bra).

Marsvinspojken behöver mat med mycket energi samt även lite fett i… Tips på "gödningsmat" är havrekligröt (havre- och/eller kruskakli, havremust, ca ½ tsk linfrön) utspett med havredryck (ex. GoGreen havredryck, Solhavre ect.). Gyllenhammars havremust är en havrevälling på ren havre, mycket energirikt.

Som kraftfoder kan du ge havre (förslagsvis hel utan skal eller lätt valsad/krossad), gärna blandat med kornkross (innehåller mycket fibrer som är väldigt bra för magen och marsvin i allmänhet, som ska ha en fiberrik kost).

Ge också mycket morötter och andra rotfrukter (persiljerot, palsternacka, rotselleri och lite potatis varannan vecka) samt andra grönsaker som broccoli, bladselleri, kål (grönkål som börjar komma nu är mycket populärt), lite gul paprika och frukter (banan är energirikt) ibland. Persilja är en bra c-vitaminkälla ett par gånger i veckan. Rotfrukter innehåller mycket kolhydrater :)

Vetegroddar har jag inte provat men har hört mycket gott om det, precis som någon ovan nämde. Som godis ett par gånger i veckan får Saga lite solrosfrön eftersom hon älskar det (ett plus för att det är fett).

#8 Fixa det då ;P Alltså, jag har fixat det menar jag… :)

#10 Marsvin och kaniner ska definitivt inte bo ihop så om han får flytta ut från dem och få pellets vore det mycket bättre… ^^,
Marsvin och kaniner har inte alls samma näringsbehov, marsvin behöver mer energi och vitaminer från grönkost.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Amoz
0

Jag får se vad hon som har hand om det tycker, jag tror hon häldre låter honom gå med kaninerna så att han har sällskap

FeliciaS
0

#13 Sällskapet av kaninerna betyder ingenting… Det är mycket bättre för honom om han får bo intill honorna så han kan se, höra och nosa på dem samt få bra mat, än att bo med kaniner! :)

Mvh Felicia

Chippers
0

#13 Jo, fast som Felicia skrev, marsvin och kanin ska inte bo ihop, så du kan ju meddela den som har hand om det om detta. Eftersom att marsvinet inte förstår kaninerna, kan den säkert bli lite rädd också. Han kommer inte må mindre bra utan kaninernas sällskap, och då han är mager och behöver pellets eller andra saker som kaninerna inte får, är det ju bättre att han bor i en bur nära honorna Flört Men det är vad jag tycker. =)

Amoz
0

Bettan och Betsy(?) bor med en kanin vid namn Mimmi, vad jag vet har dom gjort det länge och det går bra.

Marsvinshanen verkar trivas med de två kaniner han delar bur med då i allafall när jag var där sökte han sig till dom när han var i buren med dom.

Creation
0

#16 Kanske han söker sig kaninerna när de är det enda sällskapet som erbjuds, men om han får en marsvinskompis skulle han förmodligen välja den över de andra djuren. Så att säga: Trots att han kanske kan må okej med kaniner, mår han med största sannolikhet bättre med marsvinskompisar istället.

Läs denna artikel för att få veta mer om varför marsvin bör vara två och varför kanin inte är det idealiska sällskapet, osv. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Amoz
0

Du har inte läst alls vad jag skrivit?

Creation
0

#18 Jaha, såg nu att du skrivit att ni inte kunde köpa in en till hane. Ursäktar så mycket, jag missade det. (;
Men han har viss kontakt med honorna också, fast genom gallret då?

Amoz
0

Han har redan försökt para sig med den ena så han är i en kanin bur med de två kaninerna som är på en hylla över honorna så han känner doften av dom och hör dom.

Chippers
0

Jag säger bara suck, men men, kan inte göra mkt mer än at säga att jag hoppas att han i framtiden får marsvin som kompis, utan kaniner Skrattande Marsvinet som säkert är rädd kan ty sig till det sällskap som finns, men fortfarande mår han inte sämre utan deras sällskap, så länge han hör andra marsvin, eller det som är bäst, får marsvin i samma bur Skrattande

Amoz
0

Om dom inte behåller honom är det lite onödigt om de skaffar in en till hane, så det är just nu det bästa som går att han delar med kaniner och verkar trivas med det, han blir kelad med varje dag nu (okej, han har bara varit där sen igår) och han hör två marsvinshonor.

Chippers
0

#22 Absolut! Det kan jag såklart förstå Skrattande Om det endast är en tillfällig lösning, funkar det säkert. Men, om han nu är så mager, vore det ju faktiskt bäst för honom om han får gå i en bur så att han får mat, att han bor med kaniner, ska inte hindra honom från att ha fri tillgång på pellets/annat eller vad som nu behövs för just hans viktökning! Hoppas du förstår… hälsan går väl ändå före Flört Dessutom, mår han som sagt inte mindre bra bara för att han får gå själv, som en tillfällig lösning Skrattande

Amoz
0

Han har fri tillgång till hö, sedan får han havregryn (som han ändå bara äter ur handen… varför blir alla djur jag rör bortskämda?! X''D) Jag borde nog antteckna det på tavlan att han ska matas med havregryn ur handen…

I allafall, ska försöka få fram en våg med (tror det ska finnas en i djurhuset) så man kan hålla koll på om han går upp i vikt.

En fråga med, kan marsvin få mask i magen? Jag vet att katter/hundar kan bli magra när dom får det… så inte han har det:S

Chippers
0

#24 Vet inte säkert, men då han är upphittad kan han vara sjuk, han måste hälsoundersökas av en veterinär. Och då er skola nu har honom, är det deras ansvar att faktiskt göra det. :)

parsley
0

Mask hos marsvin tillhör inte vanligheterna, så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Marsvin kan snabbt tappa vikt.

Var däremot uppmärksam på om han drabbas av sellnic. I såfall får han kala fläckar och klåda, går ner i vikt och ser allmänt eländig ut. Sellnic är dödligt för marsvin och måste behandlas av veterinär.

Om han har Ohyra så syns det i pälsen.

Kolla också så han inte dragit på sig någon förkylning när han varit ute.

Amoz
0

Förutom att han är mager verkar han må bra, inga kala fläckar, nysningar eller liknande, det enda han hade förutom att han är mager var ett litet sår på ena benet.

Väldigt fina tänder har han med, för att ha blivit missköt (antagligen)

Amoz
0

Hur mycket ska en marsvinshane på 6månader-1år väga? (Vill väga och se till att han går upp i vikt till en bra vikt, men måste ju då veta hur mycket han ska väga)

Chippers
0

Minns inte riktigt… men tror inte att han bör väga under 600-700 om han är över 6 mån, är han runt året borde han väga minst 800 g har jag för mig, eller allt mellan 800-1500 g, ca, hoppas nån som vet mer exakt kan svara :)

Amoz
0

Vi vet iner mer än att han är högst e år men han är könsmogen, jag gissar själv på mellan 6månader - 1år. Jag och en kompis tror att han är blandning mellan nonself/virvel (läste lite att det är olika bland olika raser o.s.v. med vikten) då han har som en tuppkamm längs ryggen och något virvelliknande på ansiktet (ska ta bild så fort jag får chansen ^^)

Chippers
0

#30. Okej. Vore jättekul med en bild på killen ^^

marsvin2008
0

Åh va gulligt me tuppkam!! Min Signe har också tuppkamm över hela ryggen fast hon är helvit. :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Amoz
0

Min mobil har bråkat lite vad gäller bilder, annars hade jag redan tagit, men senast måndag kommer ni få se bilder på honom ^^ har en film men kan inte lägga in den på datorn…

Han har det längs nästan hela ryggen ^^ jätte gulligt

Creation
0

#30 Tuppkam längs ryggen? Låter ju nästan som att han kan vara (delvis) ridgeback. :) Med virvlarna därtill är han dock en blandis.
Marsvinshanar kan bli könsmogna när de är så unga som en månad gamla, så det går nog inte att räkna ut ålder efter det. (;
Ska bli roligt att se bilder sen!

Amoz
0

Blandis är jag säker på att han är ^^ Tupkammen går inte längs hela ryggen utan börjar lite efter öronen ^^

Jag tycker att han ser ut att vara mellan 6 månader - 1 år. Sedan har han väldigt fina tänder, då kan han inte vara speciellt gammal heller va?

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där med marsvinens vikt är en hel vetenskap. Min 6 mån kille väger 950 g, men det ser han inte ut att göra, eftersom han är väldigt lång i kroppen. Hans vuxna burkompis väger 1150 g och har en trevlig kropp.

Vad ett marsvin ska väga beror på kroppsformen. Ett marsvin med lång och stor kropp behöver väga mer för att inte kännas tanig än ett marsvin med kort och kompakt kropp.

Ge honom bra mat och se till att han går upp i vikt och tänk inte för mycket på vad han väger. Olika marsvin växer dessutom olika fort, en del är tidigt utvecklade, andra sent.

Marsvinet Morris hälsar och visar sin snygga frisyr.

Denna kommentar har tagits bort.
Amoz
0

:O Martina (en kompis) vill kidnappa Morris ^^

Amoz
0

Jag hade föresten sett fel, tuppkammen går längs hela ryggen på honom.

Amoz
0

Amoz
0

Amoz
0

Kan någon förklara hur man lägger upp flera bilder?

Image and video hosting by TinyPic

Jag lyckades!

marsvin2008
0

Så här ser Signes tuppkamm ut. Går från öron till rumpa och de är därför jag har döpt henne till "elvisdotter"

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Chippers
0

Jag tycker inte att han ser väldigt mager ut alls, utan rätt okej (iaf på första bilden), kanske kan lägga på sig lite mer hull. Fast bilder kan ju ljuga. En riktig sötnos iaf Kyss

Amoz
0

Han känns mycket magrare när man tar i honom, som sagt revbennen känns tydligt och även ryggraden.

Chippers
0

#44 Jaha =(

FeliciaS
0

Båda grisarna är virvlar/blandisar ^^,

Jag tycker han ser tunn ut. Fast bilder ljuger nog, ja, Saga såg/ser inte smal ut på bild men det var/är hon…

Mvh Felicia

Amoz
0

Han är nog högst 6 månader… vägde honom idag och han väger ca 500gram. Men, en sak jag märkte idag, jag kände på hans mage och det känns som en "ballong" ni vet t.ex. barn i afrika om svälter får en "mage" det är ungefär likande jag tänkte på då jag höll honom, för revben och ryggrad känns, men magen är rund och känns som en upp blåst balong, någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Abico
0

#48 - Det kan ha att göra med hastiga foderbyten och alltför snabb introduktion av nya grönsaker. Marsvin har känsliga magar och bör få all mat invänjd långsamt, lite i taget.

Hanna 

Creation
0

#48 Kan hända att han har trumsjuka. =/ Då är magen väldigt gasig och uppblåst. Detta kan uppstå pga för snabba foderbyten.
Sitter han stilla mycket? Gnäller han när man trycker lätt mot magen?
Då kan det vara trumsjuka.
I det fallet bör man ta marsvinet till veterinär för att få antibiotika och även smärtstillande(sjukdomen kan vara mycket smärtsam för marsvinet när den uppblåsta magsäcken trycker mot övriga organ). Dessutom ska marsvinet sättas på en diet bara bestående av vatten och hö samtidigt.

Amoz
0

Han kan väl ha ätit något ute med?

Han får i princip bara hö och vatten då vi inte vet hur mycket grönsaker/frukter han är van vid, sedan får han lite havregryn för att han är så benig.
Och nej, han verkar inte ha ont, man kan trycka lätt på magen, och han flyger omkring som en tok, de har ett höstaket (längst ner är väldigt lågt så han behöver inte sträcka sig) där hoppar han gärna upp så det är inget fel på "rörelsen"

Caspia
0

# 51. I princip bara hö och vatten samt lite havregryn låter inte som någon jättebra marsvinskost. Ni har ju haft honom i mer än en vecka nu och borde ha vant honom med en del grönsaker vid det här laget. Visst ska man vänja långsamt, men långsamt är ett relativt begrepp. Havregryn kan aldrig ersätta grönsaker. Låt honom bli gå upp i vikt i sin egen takt av "riktig mat" dvs grönsaker, inte enbart en diet på havregryn. Dessutom, vad är det som säger att han ätit havregryn innan?

Hur får han havregrynen? Det kan inte vara de som sväller i magen på honom?

Hade han ätit något ute den 17:e november skulle jag tro att det är ute ur hans mage nu, sålänge det inte är en sten eller något som inte går att bryta ner. Om det var något gift skulle jag tro att det inte väntat tills nu med att visas.

Envishet och drömmar

Amoz
0

Jag tror han fått grönsaker/frukt med i en liten mängd, men jag har inte haft hand om det.

Jag har väl inte sagt att jag vet att han fått havregryn innan?

Han får havregryn ur min hand (även om han gärna nafsar i skinnet) och han var "uppsväld" när vi fick honom.

FeliciaS
0

#6 Ska man blanda ut vetegroddarna med vatten?

#53 Marsvin måste ju få grönsaker… Om hans mage var stor och uppblåst när han kom beror det nog inte på kostbytet.

Mvh Felicia

FeliciaS
0

*putt*

Hur ger man vetegroddarna?

Mvh Felicia

Lollo86
0

Detta är några år gammalt men jag kanske kan få igång diskutionen igen haha

#12 skrev att man som gödningsmat kan ge havrekligröt och att man då kan ha i havremust. jag undrar då om det ska blandas ut med mjölk (som det står på förpackningen) eller om man bara ska ta pulvret som det är?

jag har två par killar här hemma på snart 7 veckor som är lite underviktiga och tänkte då testa den här gröten.

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#56 Kligröt, blandar jag med lite vatten

Lollo86
0

jo fast det är just havremusten jag menar. det står på förpackningen att den ska blandas med vatten.

havrekligröt (havre- och/eller kruskakli, havremust, ca ½ tsk linfrön)

[raowr]
0

Om grisen matvägrar så är det helt perfekt att gå till apoteket och köpa näringsersättning som man bland annat ger till äldre….
Mitt marsvin älskade fortimel energy som det är extra kalorier i ;)
Köpte en med tropiskfrukt som blev väldigt uppskattad.
(Man får absolut inte ge grisen med chokladsmak eller liknande, bara frukt och bäääääär.)

www.marsvinshjalpen.se

En fantastiskt bra sida!
Man kan ringa dem när man vill och fråga om råd.
Jag skulle definitivt råda dig att göra det.

Lollo86
0

mina grisar matvägrar inte alls utan dom äter nästan hela tiden men dom väger fortfarande lite för lite så jag vill göda på dom lite mera.

jag har köpt solhavre till dom också som verkade vara bra enligt folk här ovan. ska testa i morgon.

Lollo86
0

oj nu är det jag som är snurrig. hon har ju faktiskt skrivit att man ska blanda ut det med havredryck. =) doh