Öppet sår, vad ska jag göra!?!?!?
Jag låg & klappade mitt ena marsvin Simba & råkade, jag verkligen RÅKADE he bort en "skorpa" han hade en bit ovanför nosen. Det kom en stor klump med något vitt & nån liten droppe blod. Jag tog han snabbt till köket för att undersöka i ljus, torkade bort det geggiga & får se att han har ett öppet sår! En mm djupt kanske & det kom mer vitt från det. Precis brevid upptäcker jag en till skorpa.. Såret luktar fruktansvärt & jag är livrädd! (Tycker det såg så läskigt ut att jag till och med trodde det var hjärnan som rann ut..). Han verkar inte alls plågas av den & jag misstänker att mitt andra marsvin har bitit honom då det förmodligen gör upp om rangen nu (de har bara suttit ihop i två månader ungefär).
Vad bör jag göra? Koksalt? Vetrinär? Eller oroar jag mig bara i onödan?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Det var nog troligtvis var :O rengör först och främst och sen tycker jag du kan ringa och rådfråga Vet, tror inte det är så allvarligt :)
//Forgetful
#2 Ska jag bara rengöra med vanligt vatten då eller?
Jag hade gjort det först och ringt sen ja, jag har aldrig varit med om öppna sår och aaldrig använt koksalt eller så heller men hade tagit vatten till att börja med. Men om det va en ruva innan så har det alltså börjat läka en gång innan så det är därför jag inte tror det är så farligt :) men ring för säkerhets skull, bättre att ringa en gång för mycket än en för lite
//Forgetful
Koka vattnet först för att få bort bakterier och låt vattnet svalna
http://www.svidjas.se
Ta inte bomull att badda med, det lämnar fibrer efter sig. Detta kommer säkert gå bra :)
//Forgetful
#4 Jag har inte tillgång till nån mobil/telefon just nu.. Men ska rengöra, kokar vatten just nu.
#6 Alltså inte toppsar?
För isf tar jag bara vanligt hushållspapper.
klipp bort pälsen runt såret så att det får syre och så att du lättare kan övervaka läkningen.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Ne tror inte toppsar heller är bra men ta hushållspapper och badda lite kokat vatten :) sen kan du ju hålla ett koll på såret nu innan du ringer Vet och tvätta det med jämna mellanrum så det inet hinner bildas bakterier och börja vara igen
//Forgetful
Jag har klippt bort päls runt såret, kokat vatten & innan jag går & lägger mig ska jag byta ut sågspånet i deras bur mot en handuk bara för att jag inte vill att det kommer in bakterier i såret.
Jag ringer vetrinären imorron och hör, eller så avvaktar jag ett tag:).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Av bilderna att döma ser det rätt fint ut och inget du behöver vara orolig för. Tvätta med vanligt vatten, gnugga inte i såret (du förstör du sårvävnaden o det blir svårare att få att läka) och använd något som inte luddar av sig (Husållspapper funkar fint!). Se till att såret läker inifrån o ut och inte tvärtom. Det är nog det som hänt, han har fått sig ett tjuvnyp och när såret fått en skorpa på ytan har baskeluskerna haft party där under o då bildas det var och var luktar skunk… Så bara se till att hålla såret öppet, bra att du klippt rent från päls! Kolla att han äter o dricker normalt under söndagen så ringer du veterinären på måndag om du fortfarande känner dig orolig. Verkar han inte allmänpåverkad (slö o inte vill äta) så är det nog rätt lugnt, marsvin brukar ha gott läkekött och det är dumt att ge penicillin om det inte verkligen är nödvändigt o penicillinsalvor har de ju kommit på att det är direkt dumt att använda. Du får se det positivt, du har upptäckt det och har en möjlighet att ha det under uppsikt nu. Så ta ett djupt andetag och känn dig nöjd med din insats! :) Du har gjort det du kunnat!
#13 Tur att du är positiv, de gör mig glad:)!
Vad jag tror nu är det okej. Han verkade först väldigt lugn, vilket han aldrig är, men sen efter att jag klippt & bökat med nosen har han blivit väldigt pigg & nu springer han glatt omkring i buren. Såret ser hemskt ut tkr jag, men jag ska tvätta det så ofta jag kan. Är nu bara rädd att han kommer lyckas slita upp den andra skorpan.
Dethär kanske är en konsitg fråga, men ska jag ta bort den andra skorpan oxå & göra samma behandling där?.. Jag menar, det kanske finns bakterier där & då kan det ju bli infekterat. Eller ska jag bara låta det vara?
Som #13 sa så ska det läka inifrån och ut och när du rengör så ska det inte komma några bakterier på det lagret som läker så när det väl blir en skorpa ska du nog bara låta den va, men det skadar inte att rengöra runt efter det med ^^
//Forgetful
Ni kan alla ignorera min fråga, då han slet upp den själv, eller så var det mitt andra marsvin, då jag hörde dom hackade tänder emot varandra igår. Men det var endast ett litet jack han hade. De såg väldigt fint ut, inget vitt & blödde inte.