Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1075 ggr
[abc2]
0

Hon är bara 3 månader...

Hej! Mitt marsvinshona är 3 månader gammal. Kan det förekomma allvarliga orsaker om jag SÄTTER ihop henne med en hane?? Mvh/ Balázs

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja hon kan bli dräktig vilket hon är för ung för.

Aristarcos
0

Som föregående sa, hon här för ung för att bli dräktig, samt att en hona ska inte sitta med en hanne hela tiden, honan klarar inte av att konstant gå dräktig hela tiden, de kan nämligen paras inom ett dygn efter de fått sin kull…Tidigaste åldern är ca 6 månader, helst en vikt över 800 g. Om man ska avla, så bör man ta reda på lite mer om avel och komplikationer.

Chieko
0

Vill du att de bara ska vara kompisar får du kastrera hanen, då går det bra att ha dem tillsammans!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[abc2]
0

Jag har läst sidor om avel på både svenska och engelska. De skrev att man kunde avla på en hona när den var 3 månader.

Jag ville veta konsikvenserna angående svaren!

[aammE]
0

#4 Klart att det GÅR, men det är inte bra för honan alls. Bryr man sig om sina djur så väntar man till de är redo.

[saphirasmarsvin]
0

#4, Tyvärr förekommer det mycket felinformation både på nätet och i en del böcker.

Du ska absolut inte sätta din hona med en hane när hon bara är 3 månader gammal. Hon är fortfarande en bebis och bör få utrymme att utvecklas både psykiskt och fysiskt innan hon eventuellt är redo att bli parad. Använd dessa månader att läsa alla Artiklar och diskussioner som finns här på Mif så kan du bättre avgöra om du verkligen vill bli uppfödare när det är dags eller inte. Det är liksom inget man gör "för skojs skull" eftersom det krävs en del kunskap och engagemang för att det ska gå vägen :)

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Konsekvenserna av att sätta ihop en för ung hona med en hane? Hon utvecklas fortfarande i sin egen kropp, en dräktighet kräver att honan är dels tillräckligt gammal och utvecklats färdigt dels att hon är i god kondition. Konsekvensen blir att all energi som hon skulle lagt på sin egen utveckling går till att utveckla ungarna.. Det kan sluta med att hon förblir liten i växten, kanske störd i psyket men också att hon inte blir så gammal. Det är inte värt att ha bråttom, låt henne vara bebis när hon nu är det.

Clariiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kan vara en av konsekvenserna med att låta en hona få ungar förtidigt.
Den här honan är 8 månader gammal, och dräktig för andra gången i rad. Jag tog emot henne som omplacering för ett par veckor sedan.

Jag tycker bilden talar för sig själv, hon ser ut som en liten bebis. Väger runt 550 gram och då är hon dräktig. En 8 månaders hona ska vara betydligt större en såhär.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[abc2]
0

Ok. Tack för svaren. Det är vad jag ville höra! Glad

Vänta alltså…

Fridaaaa
0

Minst 6 månader, helst lite äldre ska en hona vara när den sätts med hane, ej före. Och minst 800 gram ska den helst väga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.