Min Åke avskyr att få sina klor klippta, tips?
Min Åke biter aldrig, bara när jag ska klippa honom blir han så arg och vill bitas. Jag har försökt ta alla tips & metod som jag fick av zoo-affären här i Vänersborg. Ibland blir jag tvungen att ta honom dit och de klipper honom. Han blir så lugn och still när de klipper honom, men inte när jag klipper honom.
Kanske det beror på att han känner mig så bra att han vet hur han kan slippa undan?
Jag är tacksam för alla tips / metoder. Vill kunna klippa hans klor utan några problem.
/Julia
Blir du nervös när du klipper honom? Isåfall skulle han kunna känna det på dig att du är nervös och inte håller dig lugn
Vet tyvär ingen metod. Hoppas det löser sig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Biter han hårt ? Jag har en hane här hemma som man inte får röra hans tassar eller mage för då "biter" han. (Markerar med tänderna, biter dock inte hål)
Har du provat ge honom nåt gott att äta på under tiden? Kål, morot, en liten äppelbit eller så kan få dom att tänka på annat nog länge för att man ska hinna klippa klart :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#1; nej jag brukar inte vara nervös. han har svårt för att vi ska röra hans tassar eller mage, så kanske det är hans sätt att skydda sig?
#2; tack så mycket, det hoppas jag med för hans bästa!
#3; nja han biter inte så hårt men det är mest varningsbett och ja han gillar inte att vi rör hans tassar eller mage.
#4: jo han brukar få något ibland men han äter jättefort och man hinner knappt klippa klart, hehe.
Testat att ha han i en handduk? Vissa marsvin lugnar ner sig då :D
Hade varit roligt med en presentation om dig, Åke & hans kompis :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min kanin gillar inte iheller att klippa klorna, vi distraherar honom med en morot :P Prova att hålla en hel morot till honom =)
Min ena kille biter mig i tummen om jag inte har favorit godiset gurka (:
Har du fjäskat med godis? (:
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Jag låter han bita mej, försöker hålla undan fingrarna så gott det går bara :) Det gör ju inte ont, inte jättemycket iaf :P
Igår så hjälpte jag min kompis att klippa klorna på hennes marsvin.
Det är nog bäst att vara 2 om man inte är van.
Det här blir sjukt svårt att förklara..
Men jag ska försöka. 
Min kompis höll i marsvinet mot sig (marsvinets rygg mot dig då), och sen så får en annan hålla i tassarna och klippa.
Du ska hålla stadigt och bestämt, om han börjar bitas så får du försöka hålla i marsvinets huvud med 2 fingrar.
Vi testade att sätta ett par tunna shorts (f.d pyjamasbyxor med tunt tyg som min kompis klippt till shorts) över hennes ögon, men hon började rycka med huvudet så vi lät hennes ögon kika ut lite grann.
När du klipper klon, klipp snabbt. Om du råkar klippa i pulpan så gör det mer ont om du gjort det långsamt.
Jag råkade klippa i toppen på pulpan men det började inte blöda alls, när jag tryckte fingret lite grann på klon så var det bara pyyyyyttelite blod, dessutom så verkade hon inte så upprörd över det.
Vi tryckte på lite potatismjöl så var det över lika snabbt som det hände 
Jag hoppas att det var till nån hjälp…. 
HAHA ÅÅÅH! Skrattkramp… Är du här och hänger? :)
Min lilla Nova lugnade fakiskt ner sig lite när jag hämtade en handduk…
Men hon bits ju iof inte.
Blev lite gladare när hon fick godis också!
#1 och #4 svar funkar jättebra kombinerat på min gosse :)
Det viktigaste tycker jag är att vara lugn och bestämd men inte för hårdhänt. Kan vara svårt att komma in i men efter ett tag går det! Sedan kan man efter man klippt kan man skämma bort dem så de vet att någonting positivt väntar!
Ett av mina förra marsvin hatade också kloklippning. Tror det berodde på att jag råkade klippa henne i pulpan två gånger och att jag själv hatar att klippa klorna och förde över den känslan på henne.
Efter 6 år som marsvinsägare hatar jag fortfarande kloklippning lika mycket och blir aldrig bra på det.