Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 746 ggr
_Charlie
0

Yta på burskåp?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag byggde en bokhyllebur förra veckan som jag är så där nöjd med. Den står på golvet i vårt vardagsrum som är jättelitet, och är enda stället det ändå faktiskt får plats. Dock är den väggen den står ut från, väggen vi alltid passerar då vi ska någonstans då vårt vardagsrum är ett genomgångsrum mitt i lägenheten.

Ska vi till köket, hallen, badrummet, något av sovrummen, ja då passerar vi buren precis vid kanten, och jag tycker att marsvinen inte riktigt får ro när det är så mycket spring vid buren.

Varje gång man passerar så rusar de in i husen, och man avbryter dom  mitt i maten, vilan eller leken ute på springytan. Jag känner mig himla taskig.

Jag har därför funderat fram och tillbaka på alternativ, och vi har ju inte direkt många platser att ha marsvinen och de stora burarna, för stora burar ska de ha. Mitt sovrum är det största rummet i hela lägenheten, men jag vill nog inte ha dom där.

Däremot tänker jag på köket. Jag är mycket renlig när det kommer till marsvinen och städar buren varje dag, så ofräsht tror jag inte det blir.

Däremot får ingen bokhyllebur plats där, men jag funderade på att bygga en bur av lagerhyllor. Då kan jag samtidigt ha möjligheten att någon gång i framtiden om jag vill, utöka med fler goa grisar. ;)

Jag har sett att många använder sig av GORM hyllan på Ikea. Nu har vi ca 1 timme till Ikea och jag har ingen bil, den går heller inte att beställa hem, så att övertala någon att åka dit med släp lär nog bli rätt omöjligt. ;) Jag hittade däremot en lagerhylla på Ö&B som är av måtten 28x75 cm.

Jag tänkte ha 4 eller 5 stycken sådana.

Antingen 2 stycken bredvid varandra och 2 stycken framför varandra = 150 cm x 56 cm, eller likadant plus en vriden bredvid som ger dom ytterligare 75x28 cm fast då ut åt andra hållet.

Enligt lagen skulle ett sådant plan där jag inte räknat med de ca 20 cm som skulle sticka ut på sidan vara godkänt för 7 grisar, jag har för tillfället 2 och skulle inte sätta ner mer än max 3 eller 4 stycken på ett sådant plan.

Vad tror ni om detta? Jag ville inte köpa hyllorna förrän jag bestämt mig helt då endast hyllorna kommer kosta mig en tusenlapp, sedan allt som behövs till också.. Men blir det bra så är det ju värt det.

Där skulle de också få lite lugn och ro, samtidigt som de skulle få mycket sällskap av oss skulle det inte bli den där paniken när en stor människokropp plötsligt passerar över buren.

Vad tror ni?

Royalz
0

Jag tycker det skulle vara perfekt att ha dom där ni passerr eller är mest. Då blir dom vana vid ljud och rörelse och kommer tillslut sluta springa iväg.

Jag har ett burskåp som är brevid soffan och jag passerar dom burarna med kanske 50cm avstånd och ingen springer iväg trots att jag ibland kan komma förbi där snabbt.

Jag har även en bur i hallen och dom har kompostgaller över som jag tar bort på morgonen och sätter tillbaka på kvällen. Dom springer inte heller iväg då trots att det skrammlar precis över huvudena. Kanske har jag väldigt tama och orädda?

Fast tror dom blivit såhär orädda för att dom fått utså massor, tvn, musik, dammsugning och en hund som springer runt och leker.

Så jag tycker ni ska ha dom där ni är mest och inte gömma in dom i något hörn. För då kommer dom troligtvis förbli skvättiga.

FruJohansson
0

Tror det beror på om de är på golvet eller högre upp också. Är de på golvet så är ju allt jättestort och farligt.

_Charlie
0

#1, jo visst är det säkert så, att de vänjer sig. De har bara bott i denna sedan i lördags morse så det är ju bara några dagar än så länge. Däremot har vi inte mycket marginaler när vi går förbi utan vi passerar precis vid kanten..

Köket och vardagsrummet är de rummen vi är i mest så något av de rummen känns självklart att ha dom, de ska inte bli instängda och "bortglömda" i någon hörna inte. ;)

Men om vi leker med tanken, då jag faktiskt ÄR rätt sugen på att bygga detta skåp. ;) Om vi skulle skaffa fler marsvin i framtiden, kan man ha hanar och honor i samma skåp (givetvis olika våningar) eller behöver de vara i olika rum?

_Charlie
0

#2, ja de är på golvet, jag vågar inte sätta en bokhyllebur högre upp även att kanterna är 30 cm. Den äldsta hoppade upp på övervåningen när huset de ska hoppa upp på först inte stod där, och det är ca 32 cm upp dit, och han blir ju ännu större. ;)

_Charlie
0

Den äldsta är 4,5 månad.

Fridaaaa
0

Låter bra. Men hade valt vardagsrummet före köket, då jag är sån att jag helst vill ha djur så lite som möjligt i köket:)
De behöver inte vara i olika rum, hanar och honor, jag hade hanar & honor i samma rum, både bredvid varandra (med några cm mellanrum mellan burarna) och ovanpå varandra.
Dock är mina hanar tjabbiga, 2 av mina hanar (1 i var bur) hatar varandra, så dem klarar inte av att vara i samma rum men det är nog ovanligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

#6, haha vilka bråkstakar! ;)

Om jag bestämmer mig för att bygga skulle jag måla hyllorna vita. Hur bör man göra det utan att riskera att förgifta de stackars liven? Räcker det att be om giftfri vit färg i någon butik och lita på att man får rätt?

Fridaaaa
0

#7 Ja det är dem 2 äldre hanarna, dem står och skakar galler och hackar tänder, även om dem är på varsin sida av rummet, sedan blir det rumskompisen som får sig en känga istället:) Så nu får dem stå i varsit rum^^

[donkeyqueen]
0

Lycka till! Ser framemot framtida (kanske) bilder när bygget är klart!

_Charlie
0

#8, visst är dom underbara, så små och ändå så starka personligheter. :D

#9, tack! Jag håller just nu på att tapetsera om köket, och hela tiden ser jag den där stora vita hyllan mot ena väggen med glada och spralliga små grisar i, så ja det verkar som att jag redan har bestämt mig. Skrattande

Fridaaaa
0

#10 Ja alla mina 4 har helt olika personligheter:)

[Prutten]
0

Sally + bebbar och Tindra bor i "motorvägen" av vårt hem. Tindra är fortfarande rädd av sig med Sally inte bryr sig alls. Där dom är nu så är dom egentligen med över allt. Dom har översikt över alla och ropar efter mat så fort jag rör mig vart jag än är.

Vid buren så har dom en sovrumsdörr vid varje kortsida, mitt emot dom finns köket, och där dom är en en del av ett stort vardagsrum och en stor hall.

Jag tror inte heller att det är någon fara för dom att bo så.

Sedan så behöver dom vänja sig vid den nya stora buren. Mina var inte heller sig lika efter inflytt även om buren står på den gamla burens plats. Dom ropade inte efter mat på några dagar.

[CatsOnMars]
0

Håller med #1! Eftersom de fortfarande är så pass små så har de bara inte riktigt vant sig, men efter de vart där ett tag vänjer de sig och kommer nog uppskatta lite fart! Jag har min gosse i ett genomfartsrum och han reagerar inte alls längre :)