Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1348 ggr
tessanoliki
0

höjd på kant?

Tänker bygga en ny bur i uthuset, 2m * 0,5 m. I framkant funderar jag på att att sätta plexiglas på 30 cm höjd. Behöver man göra tak till buren, finns det risk att marsvinen tar sig ut ur buren om glaset är 30 cm?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Marsvin kan hoppa så högt så risken finns, men det är inte så vanligt, Många här inne har burar med ungefär samma/något lägre kant utan tak.

Jag själv har 30 cm med tak, men pga att här bor 3 katter oxå. Men tveksamt, jag skulle nog inte kunna sova lugnt om natten ändå om jag viste att de KUNDE hoppa över och skada sig :) Hönsmamma :)

tessanoliki
0

vad anser ni andra, vågar man ta risken att de hoppar över 30 cm? buren kommer att vara ca 60 cm från golvet.

[NalaMeya]
0

Jag skulle lätt nöja mig med 30 cm:) Grejen är ju att även OM marsvin kan hoppa högt så är ju buren deras ställe där dom känner sig tryggast.

Jag har ca 15 cm på min bur, då hoppar bara den ena över, den andra klarar inte av det;) Fast jag har ju tak då…:)

Och sen är det skillnad på om marsvinen kan hoppa UPP på en 30 cm hög låda till exempel, men nu handlar det om 30 cm upp och sen 30 cm NER direkt, det blir helt enkelt svårt… Jag tycker absolut att det räcker med 30 cm:)

FruJohansson
0

Ja det räcker. Beror ju förståss på om marsvinen har nånting som motiverar dem. En hane som vill in till brunstiga honor t.ex, då kanske man skulle vara lite nervös. Eller som när jag hade två nya marsvin i flocken, och de inte var helt sams, då hoppade de väldiga jämfotaskutt rakt upp i luften. Då såg jag till att lägga mjuka kuddar på golvet under buren för säkerhets skull. Ingen hoppade dock över. Annars är de ju väldigt försiktiga med höjder tycker jag.

Fridaaaa
0

Jag vågar inte. Jag hade haft tak, men det är bara för att jag är rädd att dem just ska hoppa ut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NalaMeya]
0

Sen är det lite så att vissa hoppar mer gärna än andra, man får helt enkelt se lite vad man har för "hopp-marsvin"? ;)

MissFlisan
0

Jag har bara tio cm på ena sidan, men det funkar bra!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Fridaaaa
0

#7 Hur långt har du till marken? För står inte buren på golvet är det för liten kant. stor risk att marsvinen trillar ut.

FruJohansson
0

Om det skulle ara för lågt skulle alla med bokhylleburar ha helfel ;-)

MissFlisan
0

Den är inte på marken men det funkar bra ändå. De hoppar inte när de inte är något intressant…iaf inte mina…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Fridaaaa
0

#9 De flesta har väl över 10 cm? Har inte de flesta över 15 cm kant?
Alla mina marsvin hade lätt tagit sig ur 10 cm hög kant:)

[donkeyqueen]
0

30 cm räcker säkert =)

tessanoliki
0

Jag funderade på att ha dem ca 60 cm högt upp, mest för att minimera risken från drag när man öppnar dörren.

FruJohansson
0

#11 jag svarade på TS, alltså 30cm.

Fridaaaa
0

#14 Ok trodde du menade min:)