Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2081 ggr
[Prutten]
0

Dräktig och rastlös?

Min högdräktiga Sally verkar inte vila något idag direkt, om jag skulle säga det så är hon rastlös, lika mycket som jag själv.

Imorgon måndag är hon på dag 68.

Hon springer runt och äter och dricker, verkar smått irreterad på sin syster som springer för livet.

Är det något på G tro? Eller är det bara jag som har tröttnat på att vänta … :-S

Picasso
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingen erfarenhet av dräktiga grisar… men det är ju inte omöjligt att något är på G ;) Jag håller tummarna att hon snart får sina ungar och att allt går bra.

Jag tror att både Sally och du är trötta på att vänta Glad

[Prutten]
0

#1 Trötta? Det är bara förnamnet …. och mina barn frågar hela tiden om det hänt något ännu …..

Åh du har bytt profilbild? Ska skaffa en bild har jag tänkt men tänkte vänta tills vi får smått. :-D

Picasso
0

#2 Jag kan tänka mig det ;) klart att barnen är otåliga och nyfikna 10 veckor är lång tid att vänta. Nu hoppas jag att jag inte luras…men jag läste på någon hemsida att korthåriga/släta honor oftast får ungar på dygn 68  för att de iregel får fler ungar än långhåriga. Om det stämmer vet jag inte.

Ja plutten är min Lunkarya bebis Bosse.. det förstår jag.

Du får lägga upp massor av bilder på Sally och hennes bebisar när de kommit!

[Prutten]
0

#3 Sally är en virvel, själv tror jag att hon har peruan i sig och pappan ska visst vara semilånghårig. ……

Sonen längtar nog mest. Hans hamster dog när vi var på semester, vilket vi var förberedda på, hon var över 2 år. Men får Sally en hona så är den hans så han frågar flera gånger om dagen om Smulan har kommit ännu …

Och får Sally ingen Smula så får jag efterlysa efter en unge här till honom.

Vill inte vänta mer, detta är ju vårt första kull så man är ju helt knas … vill inte heller missa det hela …

Picasso
0

#4 ok men vi kan ju hoppas att hon får dom idag även om hon är virvel med peruan i sig.

Jo det förstår jag att han gör…det är aldrig roligt att missta sin lilla kompis, jag håller tummarna att Sally får en Smulan till sonen.

Ja det får du..det finns ju några här som har kullar.

Jag förstår att du inte vill det. Väntan är olidlig…kommer ihåg när Smulan mitt shettis sto skulle ha Gåva :/ Veterinären trodde fölet skulle komma runt midsommar…men inte sjutton kom där något föl!!! Smulan ändrade form flera gånger ibland päronformad, ibland rund och ett tag såg hon smal ut. När det inte kom något föl det året då gav jag upp….den 14 feb 2009 ploppade Gåva ut helt oväntatFörvånad Ingen visste när Smulan blivit betäck…så det blev en lååång väntan Flört

[Prutten]
0

Ja så länge får man väl hoppas att jag inte ska behöva vänta … :-/

Lite kul att jag skriver Smulan och så har du en smulan, i betydligt större storlek. :-D

En del av mig vill lägga mig nu men jag vill inte missa något. Samtidigt som jag vet att det antagligen inget blir i natt … finns ju en dag i morgon med.

Men Sally springer runt och äter och dricker fortfarande och syster Tindra med.

Får se hur jag gör … och vad som händer eller inte händer inatt. :-D

Picasso
0

Nej det tror jag inte då slår nog Sally rekord i dräktighet, hon är ju ingen häst ;)

Ja min Smula är lite större än den Smulan ni väntar på :-) Smulan är ju ett ganska vanligt namn när barn får bestämma.

Jag tror nog du kan göra det…det är ju inte säkert de kommer i natt. Jag tror att Sally kanske väntar till senare idag eller natten mellan måndag och tisdag. Eller så går du och lägger dig och när du vaknar såhar ungarna kommit.

Hmm brukar dom göra det normalt äta och dricka så här sent?

Precis jag håller tummarna :-D

[Prutten]
0

#7 Domhar kommit till ro nu äntligen, men det var ett tag sedan hon vilade. Tycker hon vilar jämt nu för tiden annars. Och Sally äter mycket nu förtiden.

Ja jag ska sova är helt slut .. får se när och om Smulan dyker upp snart.

Vem vet sonen kanske väcker mig imorgon med en Smula … ;-)

Natt! :-D

Picasso
0

#8 vad skönt, hon kan nog behöva vila inför det som komma skall. Jo men det gör dräktiga honor oavsett djur art, det är ju tungt å bära bebisar.

Gör du det…så ska du se att sonen väcker dig med en liten Smula ;)

Natt :-D

[Prutten]
0

Suck ingen Smula eller andra bebbar ännu ….. :-S

Picasso
0

#10 Inte?? De kommer kanske under dagen.. hoppas :)

Fridaaaa
0

Inte omöjligt, gissar han hon föder på dag 70 ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Prutten]
0

#10 Det hoppas jag med :-D

#12 Nää säg inte så ….. :-S

Hur vanligt är det att dom går över tiden?

Fridaaaa
0

#13 Nja mina har aldrgi gjort det, men visst händer det:) Men brukar bara vara några få dagar. Har dem få bebisar går dem i regel längre än om dem har många (egen osbervation) :)

Picasso
0

#13 Jag tror inte det är så vanligt att de går över tiden…om det är en unge kanske. Men med tanke på Sallys mage och sprattlet i den bör de ju vara några stycken :D

godisgrisen
0

Ha ha ha jag gillar dig Prutten! Med alla dina inlägg om din bebisväntan har du fångat detta ivriga febriga tillstånd bättre än någon annan!

Vid det här laget har jag haft massor av kullar men ibland är det fortfarande så att jag nästan klöser tapetrna från väggen av orolig nyfikenhet när det väntas en kull här. Jag vill inte missa födseln för jag är rädd att något händer som jag skulle ha kunnat hjälpa till med så är de ju så häftigt att få vara med. Jag sover på en igelkott, springer och kollar hela tiden och om jag är på jobbet ringer jag hem och tvingar sonen att kolla. Jag är hysterisk inför varje kull!

Det är dygn 68 idag? Idag kan de komma eller i morgon eller i övermorgon eller dagen efter. Jättejobbigt men så är det. Jag antar att du redan vet det men inte står ut med att vänta längre. Jag lovar jag förstår dig.

Nej det är väldigt ovanligt att de går längre än 72 dagar. Jag skulle nog säga att dag 69 är vanligaste ankomstdagen. Det är ju olika på olika linjer. Mina magpies som jag har nu får oftast sina ungar på dag 67 det är jag inte jättenöjd med då ungarna är så små då men de är små tuffingar så det brukar gå bra ändå. Tidigare födde jag upp self cream men de födde aldrig innan dag 70. Kullstorleken har ju betydelse är de många i kullen kommer de tidigare.

Lycka till! Jag önskar er verkligen en bra födsel, friska starka ungar och en pigg och duktig mamma!

[Prutten]
0

Tror det är 2 möjligtsvis 3 st …

#14 Bara några dagar …. NÄÄ … det pallar inte jag :-S

Är ett nervvrak nu ju …. ;-)

Fridaaaa
0

Sluta vänta, så kommer dem haha det märkte jag när min Pyret jag hade var dräktig, gick jag inte & väntade, så kändes det som att det gick mycket snabbare hehe :)

[Prutten]
0

#16 Godisgrisen, tack! :-D (för att du gillar mig)

Men jag håller på att bli sjuk av detta, det är ju värre än när jag själv väntade mina 3 barn. Inte klokt!

Kommer inte ens klara av att få egna barnbarn när den tiden kommer har jag ju förstått nu. :-S

Det är nog den lilla beskyddande hönsmamman hos mig som är framme, för jag känner som du jag vill vara med när det händer utifall att, man vet ju inte. Har ju läst en del här inne och förstått att saker kan hända.

Är oxå livrädd att hon inte vet ett dugg om vad hon ska göra. Tror att hon kommer pluppa ut en unge och gå därifrån. På allvar tror jag det, inte klokt, men jag sitter i soffan eller vid datorn och så tror jag att nu händer det, men så förflyttar hon sig och då måste jag ju kolla snabbt så hon inte har lämnat en unge efter sig. Till och med lyft på kuddar för att kolla så inget ligger där.

Ja jag är inte klok, och Godisgrisen, att du klarar att utsätta dig för detta om och om igen. Jag fixar det inte, som tur är så blir det nog ingen mer gång.

Och ibland har tankarna slagit mig att hon inte är dräktig alls, känns inte ens på riktigt ännu. VA ska VI ha små bebbar i buren? Overkligt.

Detta gör mig sjuk, tur att jag redan är sjukpensionär (med glimten i ögat, så kul är inte det heller) så jag slipper sjukskriva mig för detta ….. :-S

#18 SLUTA VÄNTA!! Det går ju inte jag kan ju missa det då …. :-S

gnagarlover
0

vet hur det är=)) man har gummiband i baken som hela tiden drar en tillbaks till buren hihihihi

Fridaaaa
0

#19 Haha :) Marsvinsfödsel går snabbt. 
En kull vi hade tog 10 min (mamma gick förbi buren =inga burar, 10 minuter senare gick pappa förbi = 3 ungar) så det går i regel fort. Och oftast föder marsvin på kvällen/natten/tidig morgon :)

[Prutten]
0

#21 Tack för den …. :-(, nu kommer jag inte kunna lägga mig på flera dagar heller …. om dom inte kommer snart … :-S

Blir en ZOMBIE … :-S

Fridaaaa
0

#22 Det kommer att gå bra:) Att gå & övervaka hela tiden är inte bra det heller tycker inte jag :) Du mår inte bra av att gå & vara orolig hela tiden heller.
Vet hur det är, att man vill att allting ska gå bra osv. Men sov du lugnt :)

[Alexis78]
0

Måste bara puffa lite för det vi skrev i den andra tråden. Det är underbart och spännande och jättekul med första kullen men försök att fokusera på något annat så det inte blir en enorm sensation när den lillla grisen ska föda för då behöver hon lugn omkring sig, det är ju hennes förlossning och hennes små bebisar och allra oftast så sköter de den bäst om de får ta hand om den själv.

Men det är svårt för det är ju så spännande, men försök.

[Prutten]
0

#22 Nä jag vet att oroa sig inte är bra, men det är något jag har i mig, med många saker tyvärr.

#24 Jo jag vet och förstår att hon behöver lugnt omkring sig, och det får hon. Det är bara jag som mest kollar till henne.

Mina två äldsta barn messar mig hela tiden för dom är nu hos sin pappa, denna veckan. Och min yngsta, har knappt varit hemma under helgen för att han har gjort saker med sin pappa och farfar.

Och nu är det skola, och gubben gör sitt. Så det är bara jag för det mesta med dom, och även om jag är helt hysterisk här så är jag inte det vid buren. Så hon får det lugnt även om jag inte är lugn inom mig och här på forumet.

Picasso
0

# jag gillar också dig Prutten :) Jag lovar att när Sally fått sin kull och allt gått bra med förlosning och bebisar…så kommer du vilja ha fler kullar ;)

Det är som ett gift det här med att planera och vänta på bebisar….spänningen är olidlig tills bebisarna poppar omkring i buren ;)

Jag har mest erfarenhet av avel med hundar, katter och kaniner lika underbart var gång det är dags.

Fridaaaa
0

#26 Bästa med kaniner är att dem inte går så länge ;) hehe :)

[Prutten]
0

#26 Tack till dig med :-D Gillar dig med, oj vilka kärleksförklaringar vi har …. ;-)

Att det blir som ett gift är jag rädd för att det blir …. Dom ända ungar jag fött upp innan är förutom mina egna barn är lite guppy yngel, vilket var hur kul som helst. VAr då helt galen så fort jag såg yngel och var tvungen att rädda innan dom blev mat.

Ville ha en kull efter vår älskade hamster Snutte, men det blev tillslut försent. Och nu är hon som sagt död. :-(

#27 Hur länge går kaniner då? Inte för att jag vill ha kanin, för det har jag testat.

[Prutten]
0

Kan lägga till att mellanbarnet tycker att Sallys syster Tindra kan gott och väl bli dräktig hon med. Men jag vet inte ….

Rädd att man inte vill eller kan göra sig av med ungarna om det blir för många.

Men jag har skojat med barnen att det är dags att dom delar rum alla 3 så slår vi ut en vägg i tjejernas rum så det blir ett stort till marsvinen. ;-)

När vi flyttade in här (bor i en 5:a) för snart 8 år sedan så hade dom förra hyresgästerna ett enda rum för sin Kanin. Och det tyckte jag var så knäppt. Men inte nu längre nu vill jag göra så för marsvinen fast dubbelt så större. Men mina barn går inte med på det förutom min yngsta som gärna delar rum med sina systrar. :-D

Fridaaaa
0

#28 En månad ungefär :) Sedan är dem med hane bara en kort stund i regel :)

Väntar på spänning på dina marsvinsbebbar, gillar att läsa dina trådar:)

[Prutten]
0

#30 Men oj vad omtyckt man blev idag då :-D Får sträcka på mig lite :-D

Stänger snart av mobilen, mellanbarnet messat 2 gånger idag och frågat. Hon kan nog inte koncentrera sig i skolan … Antagligen inte hennes kompis heller som äger fadern till bebbarna.

Picasso
0

#27 Sant men vänta känns lika lång ändå…även om det bara rör sig om ca 32 dygn ;)

Fridaaaa
0

#32 Ja det är sant, det gör det faktiskt :) (haft några kaninkullar), likadant när man har tingat en unge, känns som hundra år innan man får hämta hehe :)

#31 ^^,

_Charlie
0

Jag har också följt dina trådar Prutten och väntar med spänning. Varje gång jag ser att någon tråd uppdaterats snabbar jag mig in för att se om de kommit. Skrattande

[Prutten]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får bjuda på lite bilder nu då, men dom är dock en aning suddiga, tyvärr. Lyckas inte så bra, är väl antagligen för nervös … :-P

Bilderna förställer Sally för en stund sedan. Jag hade ett hus utan vägg så att säga men satte fleece för så hon ska få det lugnt. Men den som är där inne mest är syrran Tindra och hon blir då en eremit och kommer bara ut om det vankas mat. Men ibland är Sally där men verkar själv vilja vara med och se vad som händer runt omkring. Hon som en liten sköldpadda :-D

På andra bilden tar Sally sig egenom en virkad tunnel, och det går trögare för varje dag :-D

Detta är ju nästan så man får starta en blogg SALLYS BEBBAR … ;-)

Picasso
0

#28 Tack :-D Jo vi har visst det men hellre det än omvänt ;)

Det där med guppy yngel känner jag igen…jag brukade sätta guppy honan i yngelkasse å sen satt jag klistrad framför akvariumet när det var dags :)

Synd att ni inte fick några ungar efter Snutte.

Tack och lov har vi kaninerna ute så man kan inte hänga med näsan över buren men visst kollar man flera gånger om dagen ;) känner igen det med mellan barnet…jag jobbar på annan ort och pendlar mellan jobbet och hemmet..så när det är dags för kaninbebbar blir det massa messande till sambon så får han springa och kolla istället :-D Är jag hemma så vankar jag rastlöst omkring som en äggsjuk höna (skrattar)

Jag tror nog att det blir så att även Tindra kommer att paras om allt går bra med Sally ;)

_Charlie
0

Haha gode tid så sött när hon trycker igenom sig i tunnlen. Stackarn undrar nog om matte tvättade den för varmt. ;-)

Fridaaaa
0

#35 vad söta dem är!
Vilket program har du gjort det så snyggt? :)

#36 Mina är med ute :) Kanske tur? hihi :)

[Prutten]
0

#37 Tänker hon säkert :-D

Ibland är det synd om Tindra när Sally kommer bufflande med sin breda mage, och stackars Tindra liten som hon är knuffas åt sidan. :-D

#38 Båda bilder är på Sally, fram och bak … ha ha :-)

Jag använder Photoshop Elements

Fridaaaa
0

#39 OKej!:) Nice ^^,

[Prutten]
0

#36 Borde jobba så hade jag sluppit detta ….

En anledning till att jag skaffade marsvinen är för att ha sällskap på dagarna och kvällarna.

2 av barnen är hos mig varannan vecka. Jag går hemma hela dagarna, sambo jobbar natt och sover på dagarna, så jag har mycket ensam tid. Så Sally och Tindra har skänkt mig mycket glädje.

Lika så gjorde Snutte hamstern, men hon sov ju hela dagen så vi fick inte så mycket tid ihop.

Tror det är dags att slappa lite framför tv:n och äta Brunch. Och försöka tänka på annat än bebbar …. så dom kommer någongång. :-D

Picasso
0

#41 jag vet inte det…vilket som är värst…vanka omkring som en äggsjuk höna eller vara på annan ort! Även om jag är på jobbet så tänker jag hela tiden på kaninhonan som ska få bebbar :-D

[Prutten]
0

Nu har Sally varit duktig …… :-D

Och skaffat sig en blogg http://sallysbebbar.blogg.se

Förlåt om ni blev lurade …. ;-)

Picasso
0

#43 nääääeeee jag trodde Smulan hade kommit ;) ska kolla bloggen kan vara kul och följa :-D

Binajis
0

Fyyyyyy dig!!!! Har följt tråden med stort intresse och så gör du sådär :P

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Prutten]
0

Förlåt kunde inte låtabli …

Picasso
0

# 46 Du är förlåten men gör inte om det :-D

Nu har jag lagt till Sallys blogg till favoriter så jag kan följa henne och bebbarna :-D

[Prutten]
0

Förlåt Skäms

Fridaaaa
0

Lägger till sallys blogg bland mina länkar på min blogg & hemsida om det går bra? :)

Picasso
0

#48 Skrattande…hur verkar hon idag orolig eller lugn ?

[Prutten]
0

#49 Visst det går bra :-D

#50 Idag är hon inte lika raslös som hon verkade igår i alla fall.

Picasso
0

#51 ok, det är kanske bra, så hon orkar när det är dags :)

[Prutten]
0

#52 Fast nu går hon runt i en cirkel i kojan … :-S

Picasso
0

#53 Oj vad spännande…hoppas hoppas att bebisarna kommer nu Tungan ute

[Prutten]
0

#54 Vågar inte hoppas längre …

Och sonen ringde nu från sin pappas mobil och undrar om Smulan kommit ännu. Efter att ha fått höra nej så sa han:

- Jag vet att man inte ska skada djur men snart klämmer jag ut ungarna själv …

Och NEJ min son menade INTE på allvar detta utan hans längtan är så stor …

Royalz
0

#55 Känner igen det där ;-)

Fridaaaa
0

#55 Jag tänker lika dant som din sån ibland och har skojat med mamma om det med haha "snart trycker jag ut dem om hon inte gör det själv". lite får man skoja ;)

[Prutten]
0

#56 # 57 Härligt! Blir lite rädd att skriva så men jag förstår min son så väl jag med.

Picasso
0

#55 jag förstår dig…men de måste ju komma ut snart ;)

Jag förstår även sonens längtan, sambon och jag bruka skämta när det gäller min Smulan OM vi klämmer henne i dörren så måste ju fölet komma ut :-D

På Youtube finns det filmer på marsvins födslar…kanske kan ge dig en hint om hur ett marsvin är när det är dags för ungarna att komma…

Picasso
0

#58 fortfarande inte hänt något???

[Prutten]
0

#60 Nope Gråter …

Funderar på om det blir en annandag istället. Min känsla säger så just nu …

Picasso
0

#61 nähä jag hade ju hoppats på det Glad

Ja kanske men kvällen är inte slut och natten är låååång!

Tittar in här lite senare från jobb…skall strax iväg….

[Prutten]
0

Här händer inget Gråter

Ska nog sova alldeles strax …

Arinah
0

Nu borde de väl ha kommitGlad? Några av mina kullar har kommit på morgonen. De har börjat föda precis när vi skall till jobb och skola. Vi har blivit försenade 3 gånger av den anledningen, men ursäkten har godtagits varje gång. Inte lämnar man en pågående födsel:-)

Håller tummarna att allt går bra.

[Prutten]
0

#64 Nä hon håller hårt på dom ….. :-(

Picasso
0

#65 fortfarande ingen Smula :-/ Men idag måste de komma….

[Prutten]
0

#66 Håller med dig …. :-S

Idag är det dag 69 ….

Fridaaaa
0

#67 Kanske blir som jag tror, dag 70 ;) Inte så länge till i så fall :D

[Prutten]
0

#68 Nä men tillräckligt …. :-/

Fridaaaa
0

#69 Förstår dej, sista dagarna är jobbigast att vänta.

[Prutten]
0

Det händer nu … en är ute :-D

_Charlie
0

Weee äntligen!!! Skrattande Lycka till till mamma, bebisar o matte!

Fridaaaa
0

#71 vad roligt:)

godisgrisen
0

Ja!

Picasso
0

71 Äntligen… vad kul för dig och barnen äntligen är väntan över :-D

Hur många har det blivit? Grattais till bebbarna!!!

Binajis
0

Åååååh, vad underbart! Och att ni fick vara med! Skrattande Skulle ha varit såå typiskt att hon passar på att föda när ingen är i närheten och får chans att se. Grattis! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Prutten]
0

Det är 3 st :-D Tror hon är klar.

Men en sak oroar mig en unge, ligger bara på sidan, och verkar slö, är det någon fara?

gnagarlover
0

gnugga den lite med en handduk o se om det blir fart på den

[Prutten]
0

Den verkar försöka resa sig men orkar inte … :-(

Fridaaaa
0

Gnugga lite med en handduk, annars får du försöka stödmata den. Hoppas det går vägen!:)<3

gnagarlover
0

är hinnan borta från ansiktet? annars ta bort så den får luft

Picasso
0

#77 Grattis till bebbarna igen  :-) är det den sista ungen som är lite slö? Du kan gnugga ganska hårt..för att få igång den! Den kanske behöver lite mer tid och hämta krafter…

Håller nu tummarna att det blev en Smulan till sonen ;)

[Prutten]
0

Ja hinnan är borta, får testa handduk …

gnagarlover
0

hur går det?

Binajis
0

Som Picasso säger så är det okej att "ta i med hårdhandskarna". Mammorna kan i vissa fall rycka i öronen om ungarna inte svarar, och det är inte nådigt. Lycka till, håller tummarna!

[Prutten]
0

Fick väcka sambo som håller på nu, men vad ska jag stödmata den med då? Och vart köps det?

Royalz
0

#86 Du behöver inte stödmata den än! Vänta och se om den kvicknar till. Vissa kan vara lite slöa ibörjan men som blir piggar :)

Binajis
0

Jag tycker ni ska fokusera på att få igång ungen. Moders mjölk rinner inte till förrän några timmar efter födseln och den första mjölken är jätteviktig. Det bästa är om ungen är på benen då, men gärna lite hungrig också så den vill söka sig fram till mammans spene.

Massera, massera, massera! Och värm, värme, värme :)

[Prutten]
0

liksom täcka den med handuken och massera?

[donkeyqueen]
0

#71 Vad roligt! Äntligen.

[Prutten]
0

känns som det är försent ….

Picasso
0

#89 Ja men se till att nosen är fri så ni inte råkar kväva den ;) Som #88 säger massera och håll den varm….

Picasso
0

NEJ!!! är den död??? Annars fortsätt massera….

Binajis
0

#91 Kämpa! Massera ordentligt, ni kan massera med händerna lika gärna - då blir den varm också. Massera ganska snabbt, och "brutalt". Inga fina små smekningar så att säga.

Picasso
0

Håller med #94….ge inte upp ibland kan det ta 20 min innan de kommer igång….nu talar jag om erfarenhet av hundvalpar och kattungar…..

_Charlie
0

Nej nej, kom igen lilla parvel, du klarar det!!

[Prutten]
0

finns inget liv i den alls, både jag och sambo har kollat ….. Gråter känns som jag bara gjorde det värre …

gnagarlover
0

du gjorde vad du kunde.så här blir det tyvärr ibland.men lycka till med de andre 2.vill se bilder sen.kramizar

Binajis
0

#97 Jag lovar dig att du inte gjorde det värre. Ungen skulle omöjligt ha piggnat på sig själv när den var så pass utslagen. Ni gjorde vad ni kunde, sådär blir det ibland. Baksidan med att ha bebisar, tyvärr.

Lillen har det bättre nu, ingen lider död. Ta vara på de två söta bebisarna som finns kvar! :)

[Prutten]
0

Jo men så mycket glad som jag är för detta är jag lika mycket ledsen, väldigt blandade känslor. :-(

Jag behöver hjälp att kolla könen, senare. När sonen kommer så vill han veta om smulan finns, och dotterns kompis som har pappan vill veta om Bernad finns …

[Prutten]
0

Jo men så mycket glad som jag är för detta är jag lika mycket ledsen, väldigt blandade känslor. :-(

Jag behöver hjälp att kolla könen, senare. När sonen kommer så vill han veta om smulan finns, och dotterns kompis som har pappan vill veta om Bernad finns …

Linnet
0

Det är sånt som händer, det måste man vara beredd på när man tar en kull, det är alltid trist men händer nån gång då och då att en unge (ibland fler) inte klarar sig.

_Charlie
0

Förstår att det måste kännas fruktansvärt, med första kullen och allt. Beklagar verkligen. Rynkar på näsan 

Försök fokusera på de 2 som faktiskt klarade sig, och jag håller tummar och tår att Smulan var en av dom. :)

Fridaaaa
0

Synd att den inte klarade sig:(
Du får glädja dig åt dem andra 2 små :)

[Prutten]
0

#103 Jo du har rätt …

Kan Sally skydda sina små från sin syster Tindra? Har inte fått kläm på om hon är arg på Tindra eller om Tindra är rysligt rädd för dom små så Sally märker det.

Sally födde såklart i myspåsen i mysrummet, och Tindra vågar inte gå in dit nu står utanför och hänger …

Picasso
0

# 101 Tråkigt men som övriga säger inte alltid alla ungar i kullen klarar sig, inget du och sambon gjorde förvärande för ungen tvärtom ni gav den en chans. Glädj dig åt de två som lever :-D

Nu håller vi tummarna att det är Smulan och Bernard som lever ;)

Fridaaaa
1

#105 I marsvinsvärlden brukar i regel honorna hjälpa varandra att uppfostra de små :)

godisgrisen
0

Grattis till de små! Synd med den som inte klarade sig jag vet att det är svårt att att glädjas fullt ut över de som lever när man mist en. Det blir ju sådär rätt ofta tyvärr det är inte mycket man kan göra åt det och ni gjorde ert bästa. Försök att glädjas över de små juvelerna som kommit och hoppas det är Smulan och Bernad!

Picasso
0

#105 tråden börjar bli väldigt lååång…kanske en ny Sallys bebbar? Flört

[Prutten]
0

Ja när ena dottern kommer så får vi hjälpas at att kolla könen  och fota dom, samt väga då.

Fått en del sms och barnen kan inte koncentrera sig på skolan nu …. men sonen vet ännu inget …

Måste säga TACK TILL ER ALLA! För stöd och råd Skrattande

Och så är dom ju så SÖÖÖÖÖTA Cool

Linnet
0

#105 Honorna brukar hjälpas åt med ungarna, men ibland har jag varit med om att en annan hona nästan försöker norpa åt sig ungarna själv, det där löser sig nog ska du se och du behöver inte vara orolig att den andra hona skulle skada ungarna på nåt vis, hon är säkert väldigt nyfiken, men vågar kanske inte sig fram och kolla på dom små ännu. Men snart springer dom omkring för fullt.

[Prutten]
0

#109 Jo det blir en ny tråd sedan med bilderna :-D

Tindra är livrädd för ungarna, en började ett försök till popcorning vilket fick Tindra att hoppa till, vända sig om och gå iväg, den ungen går efter och snufsar Tindra i rumpan som sedan sprang fort där ifrån … :-)

Lite kul att se Skrattande men sedan har hon alltid varit en fegis med …

Picasso
0

# 112 Det ser jag fram emot :-D

Jag tror Tindra kommer bli en bra moster bara hon får vänja sig vid att det finns två små troll som poppar omkring Skrattande

Binajis
0

Hur gammal är Tindra? Min erfarenhet är att vissa "tonårsflickor" (från ca 4 månader till… ja, ibland till 1,5 år) tycker ungarna är blääää och helst inte vill ha något med dom att göra. När någon hona föder i min flock så är det först och främst de som haft kull förut som hjälper till vid födseln och även att uppfostra ungarna, medans de yngre tar en titt och sedan förskräckt går därifrån. Det löser sig :)

FruJohansson
0

När min första hona fick ungar så var den andra nyfiken, men fick inte komma för nära för mamman. Men det där reder ut sig efter ett tag, de växer ju så snabbt.

Abico
0

Jättegrattis! :D

Hanna 

[Prutten]
0

#114 & #115 Tindra är 7½ månad. Hon har börjat acceptera ungarna mer nu men säger gärna åt dom. Hon ska även ha slickat på en av dom. :-D

#116 Tack så mycket! :-D

Binajis
0

Fniss, du ser… "HÅLL ER PÅ AVSTÅND!!!! …fast ni är lite söta ändå…" :-)

[Prutten]
0

#118 Skrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.