Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3644 ggr
[Prutten]
0

Vill veta allt om kastrering

Som ni flesta vet så fick vi en kull idag som vi är jätte glada för. Dom är ju helt underbara. Skrattande

Vi ska vänta lite till och se om könen är annat än två hanar.

Men vi vill ha lite olika möjligheter uti fall att.

Vi har ju själv 2 honor så en hane är inte det bästa. Så vi kollar runt efter en möjlig hona till sonen som förlorade din kära hamster under semestern och hoppats på en marsvinshona.

Men vi funderar lite på en möjlig kastrering senare om det är 2 hanar.

Så nu vill vi veta allt om kastrering.

När? Kostnad? Fördelar? Nackdelar? Allt!

En hane Bernad ska till sin pappa Bertil.

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jagkan ju berätta av de erfarenheter jag fått av dem jag låtit kastrera. Den senaste gjordes i mars, kostade 750 kr, han var närmare 1 år gammal och allt gick väldigt smidigt. Han kastrerades när hans fru fått bebisar o satt ensam i 5 veckor. Fördelen är att han kan gå i stor flock och hålla ordning på tjejerna, nackdelen är att det alltid är en risk med ett ingrepp. Men fördelen överväger, för han har det mkt roligare nu!

Picasso
0

Jag tror han måste vara minst 4 månader innan du kan kastrera honom!

Men säker är jag inte…

_Charlie
0

Enligt Djursjukhuset Malmös hemsida kan marsvinshanar kastreras efter 4 månaders ålder.

[Prutten]
0

Ok, vi får som sagt se vad vi gör. En tanke är att behålla honom som han är och köper en kompis till honom. Men vet inte vart vi ska ha dom då .. Men vi har tid på oss, några veckor i alla fall :-D

[CatsOnMars]
0

Jag har en liten extrafråga. Kan man ha en kastrerad hane boendes med en hona? (ha gärna med varför du vet det, gärna källhänvisning)

Dorthy
0

Det är klart man kan ha det men man kan inte sätta ihop hanen med honan direkt efter ingreppet då han fortfarande är fertil och kan göra en hona med ungar. Man måste låta det gå 4 veckor, så man är på den säkra sidan. Det var vad jag fick lära mig när jag skulle kastrera en hane.

Misarn
0

Jag kan också berätta om mina erfarenheter, Samson kastrerades när han var ett halvår då det var den rekomenderande åldern. Kastreringen gick inte alltför smärtfritt och vi fick många komplikationer och han fick gå på antiinflamatorisk en bra tid efter kastreringen. Han rasade i vikt och när vi fick åka på återbesök fick vi olika veterinärer som inte hade någon större kunskap.

Samson fick ett drenage men som ni nog förstår så bet han loss det väldigt fort, han fick varbölder och som behövdes tömmas och våra kostnader gick upp emot 2000:- grundorsaken till att det blev så mycket komplikationer var i grund och botten att veterinären som kastrerade hade sytt med fel tråd så det blev ärrvävnader som blev infekterat.

Så kan inte rekomendera en kastrering, åtminstonde inte från Falu djursjukhus då den enda marsvinskunniga veterinär inte opererar. Men efter mycket om och men så mår Samson bra och han får äntligen vara tillsammans med sin fru Zooie Glad

[Prutten]
0

#7 Usch vad hemskt, tur det löste sig för samson.

Skulle det bli någon kastrering så är det i Göteborg, antar att det är Blå Stjärnan som gäller, någon som vet hur dom fungerar?

[Prutten]
0

Kollade just priserna på Blå Stjärnan, och en kastrering skulle gå på 1045:- och eventuella komplikationer på det är ju billigare och säkrare att köpa en hane till, eller MÅNGA fler ….

Är det nu två hanar jag så vill jag ju egentligen inte göra mig av med båda. Och En hane ska till pappan och den andra vill man helst inte sälja.

Får ta en diskussion med resten av familljen om detta. Vet ju att mellandottern vill ha ett marsvin men hon är bara hos mig varannan vecka, och hon har redan en hamster.

Funderar …. :-/

Linnet
0

Det är en stor risk att kastrera ett marsvin, stor risk att det går galet med komplikationer och ibland vaknar dom inte ens upp igen.

_Charlie
0

Jag hade nog aldrig kastrerat en kille som inte hade tydliga problem med att vara icke kastrerad faktiskt. Jag hade inte vågat.

zippy
0

#5 Kastrering innebär ju att man tar bort djurets möjligheter att fortplanta sig. Så en kastrerad hane kan bo med en hona (eller flera honor) utan att honan blir dräktig, men hanen ska inte gå med en hona förrän 4 veckor efter kastreringen för att det säkert inte ska finnas någon risk för oönskad dräktighet. Att hanar kan vara fertila upp till 3-4 veckor efter kastreringen kan du till exempel läsa på Mälaren Smådjurskliniks hemsida.

Fridaaaa
0

#5 Klart man kan, det är ju därför man kastrerar en hane:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
0

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av kastreringar. 

Min hane Jalapeno kastrerades när han var kring 6 månader, finns nog en eller flera trådar om honom. Själva kastreringen gick inte så bra, de fick öppna upp 4 hål om jag minns rätt istället för 2 då hans testiklar envisades med att åka upp i buken så fort de försökte med själva skärandet. Så han fick 4st sår..

Efter så började han inte äta ordentligt så det blev stödmatning, när han väl började äta lite igen så blev själva såren infekterade och uppsvällda så vi fick åka in och tömma. Han återhämtade sig aldrig ifrån kastreringen.

Hans bror Terry kastrerades någon vecka innan och även han fick lite komplikationer, blev lite infekterat så man fick tömma men han åt iallafall och  nu är han en lycklig kastrat med 4st honor som han uppvaktar.

En sak som du bör veta är att även om man kastrerar dem så byter de inte beteende, de kommer fortfarande uppvakta dina honor och kanske även försöka att "rida" på dem men de kan inte ge upphov till några barn :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gnagarlover
0

lagt in 2 nya bilder nu=))här

[Prutten]
0

#14 Usch vad tråkigt för dig. :-(

Känns inte värt att kastrera det känner jag nu när jag läser era erfarenheter.

Som sagt vi har en del att tänka på …

#15 Jag såg dom jättefina! :-D

Caspia
0

# 9. Min hane kastrerades på Salihs veterinärpraktik i Vallda, Kungsbacka i juni i år. Han kastrerar inte under sövning utan enbart med lugnande och smärtstillande, vilket innebär en mindre risk eftersom sövning inte direkt är riskfritt. Det kostade 600:- tror jag. Vad jag vet är Salih den enda som kastrerar marsvin på det här sättet då han utvecklade den tillsammans med Irene/Eragons omlaceringa av marsvin.

Santino, min hane, var 11 1/2 vecka gammal. Jag hade ringt runt till alla möjliga veterinärer och de var överens om att hanen skulle vara minst tio veckor för att testiklarna skulle vara "på plats" (vilket jag tror att de för Santinos del var bra mycket tidigare, men strunt samma). Sedan tar det som redan skrivits i tråden ett tag innan spermierna dör, men det är olika bud om hur länge. Santino gick aldrig ensam utan tillsammans med en annan hane.

Först fick han en spruta med lugnande som var beräknad utifrån hans vikt. Han somnade till rätt snabbt och fick lite salva i ögonen för att de inte ska ta skada av att han inte blinkade. Då fick han en spruta smärtstillande på var sida pungen och sedan skar veterinären upp ett litet snitt och tryckte så att testikeln kom ut. Då knöt han en tråd runt testikeln och skar sedan av den och stoppade in den i pungen igen (sydde inte igen). Sedan gjorde han likadant med den andra och satte antiinflammatorisk salva i båda såren, gav lite mer smärtstillande och sedan var det dags för en vakna-upp-spruta. Det hela tog inte ens tio minuter. Vi skojade om att Santino nog fick för stor dos av uppvakningssprutan för han var lika galen som vanligt efter en kvart och klättrade ur transportburen i bilen. Det är inte riktigt normalt, de brukar vara påverkade under en tid, men Santino missade den informationen. (Med reservation för att jag kan ha glömt något moment i beskrivningen). Jag tycker att det är helt fantastiskt hur oberörd Santino var av kastreringen.

Jag har kastreringen på film om någon vill se.

Salihs veterinärpraktik 0300 - 278 12. Krokvägen i Halla/Vallda utanför Kungsbacka. Man kan åka buss dit, det är kanske 1 km från hållplatsen "Halla" och tar med tåg och buss 45 min från Göteborgs central. Om man har bil kan man naturligtvis köra istället.

Envishet och drömmar

_Charlie
0

#17, sydde de aldrig igen öppningarna?

[Prutten]
0

#17 Oj detta var en vändning av information. :-)

Kungsbacka är inga problem att ta sig, men tar dom emot patienter från andra städer än Kungsbacka då?

Ska diskutera med sambo och barnen, och även låta sambo läsa denna tråd. Vi känner mer och mer att vi vill behålla lilla Piggelin, men frågan är bara på vilket sätt.

Caspia
0

# 18. Nej.

# 19. Ja, det spelar absolut ingen roll var man bor. Det åker marsvinsmattar och hussar kors och tvärs över landet för att kastrera hos Salih. Den mest långväga åkte från Luleå!

En grej dock: Det är inte "dom" utan bara veterinären Salih som arbetar där. Det gör att man själv får hålla i marsvinet under operationen. Jag tyckte inte att det var obehagligt (har gjort det två ggr) utan bara intressant och bra att jag fick vara med och se vad som hände med min lille hjärtegris.

Veterinären fyller två platshandskar med varmt vatten och lägger bredvid varandra på operationsbordet. Sedan lägger han en ren handduk över och lägger marsvinet på rygg. Man får hålla i framdelen/huvudet. Jag hade vänster lillfinger lätt mot hjärtat för att jag var så orolig att något skulle hända. Marsvinet är vaket, men har fått lugnande och smärtstillande. Det betyder att de kan reagera, inte för att det gör olidligt ont utan för att de känner att något händer med deras kropp.

Envishet och drömmar

[Prutten]
0

#20 Antar att det är kö till denna Salih?

Caspia
0

#21. Menar du hur lång väntetid det är för att tid för kastrering? Vi pratar inte om vårdcentralen här, det går ganska snabbt. Hur lång tid det tar om man ringer och säger att man vill ha första bästa tid har jag absolut ingen aning om. Veterinärer brukar ju inte ha superlånga väntetider (även om det känns så när man sitter där med sitt sjuka lilla marsvin och har Critical Care högt och lågt) under vanlig terminstid för de flesta som ringer vill ju ha tider akut.

Jag visste ju att jag ville kastrera Santino redan från det att jag konstaterat att hur många gånger jag än kollade könet så var han ändå en hane, så jag ringde kanske två veckor innan den tiden jag ville ha (pga jobb och några timmars resväg hade jag inte så många tänkbara alternativ till dagar). Det var inga problem att få den tiden. (Santino är alltså inte någon planerad avkomma utan hans mamma kom akut till mig två dagar innan hon födde, men det är en annan historia som inte hör hemma i en diskussion om kastrering).

Envishet och drömmar

[bettiebus]
0

Jag har kastrerad två hanar och inte haft några problem. Det viktigaste av allt tror jag är att hitta rätt vetrinär. Han jag går hos är mycket marsvins kunnig, har det som special intresse. Båda las under lätt narkos och lokalbedövning. Marsvin är ett av de få djur som det måste göras två små snitt på för de har "kulorna" på varsin sida om könsorganet, alltså i helt skilda "påsar". Stygnen togs två veckor senare och efter två veckor till flyttade de till honor där de nu är kungar ;-) (varsin flock) . Ett stort plus är lugnet som uppstår i större hon flockar när en tydlig ledare kommer in. Inte så mycket rang tjafs. =)

[charm76]
0

Beterinär Sahli är jätteduktig på smådjur, som t ex marsvin, av den ankla anlednongen att han är genuint intresserad.

Jag lämnade in Arvid på Vallda Distriktveterinärstation. Han läkte ihop jättefint. Han stormtrivs med sina tjejer. Han har alltid varit väldigt mkt pojk och har lugnat ner sig betydligt. Kastreringen var enbart positiv!!

Är du osäker på vem som ska göra det så kan jag rekommendera Bo Runsten på Blå Stjärnans smådjusavdelning. Helt suveräna!!