[Bidrag] Månadens marsvin augusti 2011
Regler:
* Du måste vara medlem på Marsvin.iFokus för att delta i tävlingen.
* Ett marsvin per bild (om inte annat anges).**
I augusti är det tillåtet att ha fler marsvin med på bilden. Samtliga marsvin som finns på bilden är med och tävlar i det aktuella bidraget.**
* En kort beskrivning av marsvinet (och eventuell förklaring för temat) ska finnas med varje bidrag.
Eftersom det i augusti är tillåtet med mer än ett marsvin per bidrag ska det finnas en beskrivning av var marsvin med på bidraget.
* Samma marsvin får bara delta en gång per månad.
* Ett marsvin som vunnit Månadens marsvin en gång under året får inte delta i tävlingen igen samma år.
* Samma bild får bara delta en gång per år - en bild som tidigare vunnit Månadens marsvin något år får inte delta igen.
Övrig information:
* Någon dag efter sista inskickningsdag startas en omröstning där medlemmarna kan rösta om vilket av de tävlande bidragen som ska bli Månadens Marsvin.
* I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2011.
Augusti
Tema: Tillsammans
Att vara tillsammans är något av det viktigaste i marsvinens liv. Har du lyckats fånga ditt (eller dina) marsvin tillsammans- med varandra, med en gurkskiva eller kanske tillsammans med dig?
Marsvin kan vara tillsammans med mångt och mycket- skicka in din och ditt marsvins tolkning på månadens tema!
Observera att det denna månad är tillåtet att ha med mer än ett marsvin i samma bidrag (se ovan).
Sista datum för inskickning av bidrag: 21 augusti klockan 18.00- bidrag som skickas in senare (eller som ej följer reglerna) diskvalificeras.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Bidrag nummer 1
Denna bild är tagen på min Tomte samma dag han opererades. Han ligger under sin favorit kudde tillsammans med sin bästa kompis Angel (skinnyn) Hon låg brevid honom hela den dagen till han piggnade till. Dom två puttsar hela tiden på varandra och sover i princip alltid ihop. Tomten är en omplacering som vi köpte, när han kom var han jätte liten och full med skabb, man fick knappt ta på han för han hade så ont att han skrek rakt ut, så snabbt till vettis. Angel är en skinny hona som vi tagit hand om för ca 2 mån. Helt underbar tjej som alltid kommer fram när man kommer till buren och ska lltid pussas. Det är ett par som kämpat mot olika saker som skabb, svamp, och undernärda. Men nu är pigga och krya. :)
Detta är mitt bidrag :D
Charlotta-B
****Bidrag nummer 2
Min underbara sammanvetsade tantflock! Sex fantastiska individer som är bästa vänner. Marsvin blir bättre med åren. Jag älskar gamla djur de är alltid så kloka och personliga. Nåja nu är inte dessa damer lastgamla än men jag ser fram emot att de ska få åldras tillsammans i sin stora bur.
Sch Chokladfabrikens Episkey, Babinski, Chokladfabrikens Zezima, Poppy, Duettens Elie och Vibys Alecto som hittat en egen grästuss så hon hamnade utanför bild.
****Bidrag nummer 3
- Vänner över gränserna
En dag besökte jag vår lokala djuraffär och fick se en jättesöt, alldeles ensam och på tok för liten marsvinsunge i djuravdelningen. Jag stod med världens beslutsångest och tittade på henne där hon satt ihopkrupen i en hörna av buren, innan jag slutligen beslutade mig för att gå emot mina principer om att inte stödja handel med levande djur från affär och ta med det stackars lilla marsvinet hem. Jag introducerade henne till mina dåvarande två andra honor och för varje dag som gick blommande den lilla marsvinsungen upp. Jag gav henne det enda namnet som verkligen personifierade henne; "Lycka".
Att Lycka är speciell, det har jag alltid vetat. Men hennes val av myskompis är helt klart lite annorlunda; hon älskar nämligen att få kura ihop sig intill min hund, Nova. Aldrig har jag sett henne ligga och mysa så intimt med någon artfrände, men när hon får springa lös i soffan hamnar hon alltid vid Nova, som verkar uppskatta kelstunderna minst lika mycket. När dem båda befinner sig på golvet, springer Lycka allt som oftast efter Nova, snarare än efter/kring de andra marsvinen. De är helt enkelt vänner över gränserna :)
En fråga, ska bilden vara tagen i augusti eller får den vara tagen tidigare?
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bidrag nummer 4
Thilda och Tessie har varit tillsammans ända sedan jag såg dem i djuraffären för första gången, alltid tätt tätt ihop. Denna bilden visar att även bästa vänner bråkar ibland, men är vänskapen stark nog så håller den för allt, trots stulen persilja..
****Bidrag nummer 5
- Kinkku
Att ha någon nära sig är det bästa Kinkku vet. Om han inte kan för tillfället vara tillsammans med hans marsvinskompis, måste han ha någon annan att tala med. En människa är bra att lyssna på, men han föredrar heldre någon i ungefär samma storlek. Redan de första dagarna hos oss, hittade Kinkku vägen till vår katt och älskade att gömma sig under henne. Att känna något varmt runt sig och bara få stänga ögonen för en stund. Och är det något bättre än att ingen människa kan komma och störa, när man har hittat en så bra gömställe ;)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

****Bidrag nummer 6
Samson och Zooie
När vi först fick hit Zooie var hon otroligt nervös och ängslig och dom dåvarande marsvin vi hade blev väldigt elaka mot henne, dom bet och jagade iväg henne så hon inte vågade äta eller dricka och gick ner väldigt mycket i vikt och kunde inte utvecklas och växa som en marsvins-bebis ska. Vi testade med 3 olika kompisar och alla var lika elaka mot henne.
Så till slut så fick vi hem våran hane Samson som blev kastrerad och till en början var det Zooie som inte tyckte om honom och dom tjivades länge men till slut gav hon med sig och nu kan dom inte vara utan varandra. Dom är oskiljbara och lämnar någon buren springer den andra omkring och skriker efter sin kompis. Jag har aldrig varit med om något par som står varandra så nära och det är vacker att äntligen få se Zooie växa och från att vara en "ful ankunge" till att bli en vacker Svan eller ett marsvin i dethär fallet 
****Bidrag nummer 7
När vår Kola blev ensam så försökte vi para ihop honom med en rädd liten kille som heter Cayenne. I början gick det bra och Cayenne sökte trygghet hos Kola, men i takt med att vi och Cayennes nya hem kändes mindre farligt och hans självförtroende växte så började han sätta sig upp mot Kola mer och mer tills det till slut inte fungerade längre. Idag lever båda killarna som kastrater.
Här är en bild jag fångade när Cayenne fortfarande såg Kola som trygghet och Kola njuter av att få vara tillsammans med ett annat marsvin igen.
****Bidrag nummer 8
Här är en bild av mina små första älsklingar . Dem var de första som flytta in hos mig med en dags mellanrum. Syskon som dem är gjorde att dem var mycket trygga med varandra som nog syns i bilden =)
Än idag går det inte att skilja dem åt trots att flocken blivit större =)
Tom när Purple ( den svarta) var dräktig och skulle föda , så satt Blue brevid henne helt lungt och sansatt. Precis som hon stötta henne genom förlosningen =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
****Bidrag nummer 9
Här kommer en bild på mina små änglar! Det är två marsvins bröder som är ett väldigt tajt par, dom har varit tillsamans sedan första sekunden. Dom hade däremot ingen bra start på deras liv men nu e dom i tryggt förvar hos mig:)
Dom föddes hos en privat person som sedan sålde de vidare, till arken zoo. På Arken zoo blev dom köpta tillsamans av en barn familj, de hade de underbaraste marsvinen man kan få, men dom sålde de till eragons omplacerings hem p.g.a förändrade familje förhållanden. Av eragons köpte jag dom, då va de endast ett halv år och hade redan fått vara me om denna onödiga resa. Men nu kommer dom inte behöva flytta mer i deras marsvins liv. Det gör mig ledsen att tänka på att dom genom gått allt detta, men ibland kan det även glädja mig att tänka på att allt detta har de gjort tillsamans utan att klaga.
HÄR ÄR ÄNGLARNA:) Larsson och Emil:)
****Bidrag nummer 10
Efter oväntade omständigheter stod jag med 3 hanar:
Pinans tider var ett faktum när jag till slut blundade och släppte ihop mina älsklingar och till min förvåning fann en hangrupp som lever och har sig som om dem aldrig hört mattes farhågor om bråk och slagsmål.
Min lilla ganska ovanliga 3männinghanflock närmast fotot Blastoise "bustrollet" sedan lucifer"djävulsk högljudda guldklimpen" och rexy"tonårsfarsan, rebellen, legenden"
Det finns inte ord för att förklara hur mycket jag älskar dessa goingar! Dem är mitt allt. Medans honorna tycker jag ska sköta mitt och mata dem närhlest det passar dem så är hanarna intresserade av vad man pysslar med, vill vara en del av det som händer, och aldrig kan sitta stilla utan vill ut på dem eviga äventyrenas land BALKONGEN!
****Bidrag nummer 11
- Nanna och Bibbi
Nanna och Bibbi har inte bott hos mig speciellt länge, ca 3-4 veckor.
Dem flyttade hit tillsammans med en tredje hona. Försöker fortfarande vinna deras förtroende och det blir bättre och bättre. Satt och kikade på blocket och föll direkt för dessa sötnosar!
På bilden kör dem en "Lady och Lufsen" Så himla gulliga!
****Bidrag nummer 13
Detta är i Juli när mina små pojkar Fuzzy och Fluffy 7 veckor gamla provar att vara ute på gräsmattan. Dom har då bott hos oss i 2 veckor. Väldigt nervösa små steg som sedan ledde dom fram till varandra där dom försiktigt provade lite strån och klöver. Do älskar varandra dessa bröder och som alla syskon har lite uppgörelser men när dom behöver varandra är dom alltid nära <3
Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy
****Bidrag nummer 14
Fenix & Dox
Fenix liv började 11 Februari i år.Det var snöstorm utanför när Fenix & hans syskon, där bara han & hans syster Freya överlevde, en vecka för tidigt födda. Hans mamma vägrade ta emot dom. När de var knappt ett dygn tog jag dom under mina vingar & började mata dygnet runt i 2 veckor.Fenix vägde 42 gram när jag fick hem honom.När han klarat av sin första prövning & växte upp blev han sen svårt biten av sin bur kompis & senare en annan hane. Blev en akut resa sen medicin i 14 dagar.När han börjat läka ihop fick han sen skabb & nos svamp.Fick sen även veta att han var satiin bärare. Utan kompis däppade han ihop & blev agressiv. Lyckades snabbt hitta en ny kompis till honom- Dox. Lyckan var total. Nu hoppas jag att Fenix & kommer att få leva ett långt liv med lilla Dox. De avgudar varandra & jag avgudar de båda.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
****Bidrag nummer 15
Grisarna på bilden är mina vuxna damer som är en oerhört trevlig flock.
Marsvinen är: Lillith (white/black peruanmix), Elina (tort 'n white strävmix), Jackie O (De Golden, aby), Märta (De White, rex), Donita (Brindle white roan, aby), Moa (Zobelagouti/white, slät, lunka/rexmix) och Polly (tort 'n white, sheltiemix).
De lämnar sällan varandras sida utan ligger ofta nära, nära och putsar på varandra. Mina fina tanter.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
****Bidrag nummer 18
Mitt bidrag bli mina två ängla marsvin Lacost och versace
dom va dom goaste bröder jag kunnat tönka mig, va aldrig delade dom älskade värkligen varandra, under dom åren som dom bodde ihop va det aldrig bråk inte det minsta tjafs eller gnabb, Utan bröderna älskade varandra.
Nu har båda vandrat vidare till dom gröna ängarna och är åter förenade med varandra <3
****Bidrag nummer 19
Lakeland honan Cloetta tillsammans med min son Benjamin.
Cloetta är född här hos mej och bli 3år i september. Jag sålde Cloetta som liten men förra hösten fick hon flytta tillbaka hit igen då hennes förra ägare inte kunde ha henne kvar. Blev väldigt glad att få hem min lilla tjej igen.=) Cloetta är väldigt lugn och sällskaplig och ta gärna emot kel även från min son.
Tyckte denna bilden passade in då det visar att även dom minsta kan glädjas tillsammans med ett marsvin.
****Bidrag nummer 20
Här är Pärla och Pingla.
Detta är en bild på mina marsvin första dagen dom kom hem till mig.
Pärla är en gullegris som älskar att pussa på allt och alla och hon älskar vitkål.
Pingla med brunfärgat runt ena ögat var lite blyg av sig i början men nu har hon blivit mycket tamare och pratglad.
Jag tog denna bild för det är så mysigt att kolla på den för man ser att dom har varandra i alla lägen och vad som en händer :)
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
kommer inte omröstningen snart??

Efter en del strul med att kunna skapa röstningstrådar finns röstningen för Månadens Marsvin augusti nu ute. Du hittar den här.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!