Vilket är bäst - tämjnings tips
Hej hej, Jag skulle vilja ha lite tips, vet att det kommit frågor om hur man bäst får dem tama osv innan men jag har lite mer specifika frågor.
När jag har grisarna i soffan när jag kikar på tv brukar de alltid sätta sig i ett hörn, där har de också en kudde som "tak". Den mest rädda av dem gömmer sig bakom sin kompis. Plockar jag upp dem och lägger dem i knäet sticker de oftast iväg till hörnet igen… har ni nåt tips för hur jag kan få dem att uppskatta att ligga i knäet och kela? Är det bäst att fortsätta att plocka dem till knäet eller låta dem vara?
Likaså är den ena av mina småttingar fortfarande väldigt rädd, han vågar inte äta nåt från mig men vågar nu äta lite i knäet om kompisen är med och han ser att han gör det. Den mindre rädda brukar jag belöna med nåt gott när jag har honom i knäet och bär på honom men den mindre vill ju inte ha nåt av mig, han vill bara gömma sig när jag har honom uppe, nåt bra tips på hur jag kan få honom att uppleva det positivt, klappar och pratar med honom men han är bara helt stel? JAg har dem alltid i närheten när jga är hemma och plockar upp dem regelbundet, men det tar emot lite ibland när han inte alls verkar gilla det.. men jag har fått höra förr att jag är för försiktig, vill inte göra det misstaget men vill inte riskera att skrämma honom.
Tacksam för tips! :)

prata oftare,köp bladsallad! det är en enorm favort och testa att ge från burkanten. mina marsvin var asskygga men nu funkar det. sitt still med salladen i handen ovanför burkanten och inga hastiga rörelser. och som du sa så kanske det är bäst att fortsätta att ha dom i knät och du har rätt, om du övar varje dag så funkar det.
ps:håll dom så att dom inte kan springa ifrån!
håll inte i marsvinen, dom blir bara stressade och försöker komma ur greppet
Helena
#2 Mina marsvin älskar när jag håller de i famnen :) Ligger stilla och sträcker ut sig med nästan helt slutna ögon.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
alltså "så att dom inte kan springa ifrån", så ska man väl inte göra?
Helena
#4 Jaha, du menar att hålla i de när de vill springa.. Nej, det tycker inte jag verkar logiskt.. =P De är trots allt flyktdjur (och har egen vilja och eget liv!) och behöver få komma ifrån om de vill.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Japp, precis
Helena
Jag tycker inte du ska hålla fast dom när du har dom i knät som någon annan föreslog. Då kommer dom inte vilja vara i knät för då tror dom att dom ska bli tvingade att stanna varje gång och då går dom inte dit frivilligt.
Låt dom springa iväg om dom vill det dom kommer om ett tag när dom känner sig tryggare säkert att komma självmant upp i ditt knä. :)
Det att hålla maten vid burkanten och låta dom komma och hämta dom första bitarna själv är en bra ide jag gör själv så med mina. Dom får ta dom första bitarna ur handen sen lägger jag resten av maten i buren. Ibland hämtar dom nya bitar hela tiden dom hämtar en bit och sen springer dom och lämnar den och hämtar en ny sen håller dom på så :P

Tack för alla svar :) Nej, hålla fast dem skulle jag inte göra, anledningen att jag ställer frågan är för att jag gärna är FÖR försiktig med dem. Däremot brukar jag plocka tillbaks dem till knäet ibland när de springer iväg, men det blir ju mest den tuffare av dem (Pollux) som jag pysslar mest med, eftersom han tillåter det lixom.
Jag brukar också låta dem få de första matbitarna i handen, och låta dem äta lite när jag håller maten, Pollux kommer ju fram och äter men det gör inte Castor, idag lyckades jag dock få honom att äta när jag höll in handen i boet, flyttade den lite längre ut för varje bett och han vågade så länge jag höll biten under tak.
Castor tycker det är mysigt att gömma sig i mitt byxben när jag ligger med benen uppe i soffan, hihi :)