Vad gjorde jag för fel?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta på videon som jag filmade igår när Sally födde sin bebbar. Ungen i mitten med svartvitt ansikte är den som dog. Där ser den ju relatvt stark ut.
Vad hände egentligen? :-(
Se om jag lyckas visa filmen ….
Nu då?
Jag tycker det syns ganska klart redan här att ungen har problem! Med andra ord DU gjorde inget FEL!!! Tyvärr var det inte meningen att denna unge skulle överleva…naturen ibland grymma värld.
Säger som #2 Du gjorde inget fel! Naturen har sin gång helt enkelt. Mycket sorgligt, men den är i marsvinshimlen nu!
Hur ser ni det? Men visst hade den ett fint huvud?
#4 Man ser att den kämpar för att ta sig upp, men den lyckas inte om det sen beror på att den redan var svag eller något anna var fel vet jag inte.
Den hade ett jättefint huvud…synd den inte fick leva.
#4 ett litet förtydligande OM ungen varit frisk hade den kommit upp efter några försök men här kommer den inte upp fast den kämpar och kämpar.
Det är den som Sally tvättar.
Vi begravde h*n idag, hos våra hamstrar. Och sonen hjälpte till. Tyvärr blev vi uppätna av mygg men det överlever vi.
Ja det syns att hon gör det..
Stark av sonen att vara med, jag förstår att han ville det. Mygg är inga trevliga djur…tyvärr älskar de mig och jag är överkänslig för myggbet..vilket det förmodligen vet
#6 Ok, tack! Jag vet att naturen har sin gång, men när jag såg filmen idag så tänkte jag att men herregud den ser stark ut.
Men jag lär mig hela tiden här inne :-D Tack!
#9 Ja den har det inte alltid rättvis kan man tycka. Blir det så att ni tar fler kullar kommer även du se och få magkänsla när något är fel.
Jag har hjälpt till vid valpningar, kattförlossningar under mer än halva mitt liv ;) Man blir aldrig fullärd det finns alltid nytt och mer att lära :)
Samma här för när det gäller våra små grisar har jag massor att lära och tack och lov finns det mycket kunskap här inne på MIF.
Ja när jag ser andra delar jag filmat efter denna så undrar jag varför jag inte reagerade snabbare. Men Jag var så facinerad av denna födelse så det var inte klokt. Jag kunde inte tänka, aldrig varit med förutom när jag själv fött. Jag var så stolt över Sally och jag tyckte alla var så söta och fina, och kopplade inte :-( Men det kanske inte hade hjälpt. Vi kollade aldrig könet, för hade det varit en hona så hade sonen varit med bestört. Men han undrade idag om det var en hona …
#11 ofta är det ett medfött fel som att de andra ungarna snott åt sig näringen så den lille stackarn inte fick tillräckligt att bygga upp det inre med. Då finns det inget man kan göra, tyvärr :(
#11 ok, men hur skulle du kunna veta? Det var din första marsvinsfödsel och bara det är ju en facinerande upplevelse. Även om du reagerat tidigare så hade det förmodligen slutat på samma sätt tyvärr.
Jo men när du födde dina barn så var det omvänt om man nu kan säga så ;) Det är alltid en annan sak att stå vid sidan om även det en fantastisk upplevelse. Tur ni inte kollade könet…hade det varit Smulan så hade ni mått dåligt pga det för att inte tala om sonen, kanske bäst att inte veta.
Tycker du ska vara stolt över Sally hon klarade detta bra och tycks vara en bra mamma, inte hennes fel heller att ungen dog, det är ingens fel ;)
#12 Vi vägde den, men efter några timmar och den vägde 100g dom andra två 90 och 93g.
Men kan den väga mer när likstelheten tar vid?
#14 Jag vet inte om likstelheten påverkar vikten.
Det behöver inte vara att den fått för lite näring, det kan vara något medföddt, något som påverkar motoriken eller en förlossningsskada?
i min ena kull jag fick, kom det ut 2 levande och 1 döfödd, den döfödda vägde mer än dem andra 2 , iförsig var den mycket större med, så antagligen var det därför den kom ut döfödd
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, tack! :-D
Jag tycker att den rör sig ovanligt mycket för att vara nyfödd och dessutom ganska ryckigt och desperat. Det finns ingen anledning att tro något annat än att något var fel från början. Du har inte gjort något fel!
Det finns siffror på hur många marsvinsungar som föds döda eller dör strax efter födseln och det är många! Det är jättevanligt och något som man måste vara beredd på om man tar marsvinskullar. Fast det är svårt att vänja sig vid det. Det känns ju så tråkigt och orättvist att vissa aldrig får chansen att börja leva.
Jag förstår att du är ledsen och anklagar dig själv så gör jag också när det händer men det är helt naturligt att ungar dör och inget man kan göra något åt! Bara två ungar har jag lyckats rädda. Flera livlösa har jag försökt rädda utan att lyckas och mångas nyfödda har jag hittat döda det känns jobbigt då det gör det men har man försökt så är det allt man kan göra.
Tack Alla för erat för era tröstande ord :-)
Men jag kan vara helt hundra på ett det är två pojkar nu va! Finns nya pics på Sallys bebbartråden
Tjatig? Ja men vill vara super säker…..