Epilepsi eller vad?
Då var det dags igen. Charlie Måndagsexemplaret (4,5 månader) har skrämt slag på oss allihopa genom att nästan dö - för tredje gången.
Minns ni att jag trodde han kvävdes för ett tag sedan? Någon skrev att det kunde rört sig om en mindre hjärnblödning eller ett epilepsianfall.
Förra gången startade det genom att jag lyfte upp honom ur buren, höll honom lätt lutat bakåt för att få bort allt spån på magen, och där började han gapa, krampa och kollapsa "död" på golvet jag satte ner honom på. Jag trodde ju som sagt att han kvävdes på ngt, så jag daskade honom flertalet gånger över ryggen. En kort stund efter ruskar han till och sätter sig upp som vanligt.
Denna gången sitter sonen med honom i knät. Handduken korvade sig och han ville rätta till det. Han lyfte då upp Charlie på precis samma sätt som jag gjorde förra gången, och bad mig rätta till handduken. Jag ser då hur Charlie än en gång drar igång ett krampanfall där han krampar, gapar, och kollapsar livlös. Jag tycker mig även se hans ögon rulla bakåt innan de stängs.
Även denna gången daskade jag till honom, (denna ggn minns jag dock hela händelseförloppet och nej, det var inga hårda daskar i den bemärkelsen att han skulle ta skada vilket jag var rädd för förra gången) och jag tycker att denna gången tog det något längre tid för honom att komma tillbaka. Men han kom tillbaka!!
Vad är det med mitt lilla hjärta, har han epilepsi??
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kolla in epilepsi.ifokus. Står en del om ep hos djur där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 - tack det ska jag göra!
Hittade denna sidan http://www.freewebs.com/zurvivings/epilepsihosdjur.htm en som har haft ett marsvin med epilepsi.
Tur att det inte är så vanligt på marsvin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3, jag hade precis hittat den sidan också. :-) Det verkar ju onekligen som att han har det. 
Båda gångerna har det hänt när han lutats bakåt på rygg. Jag vet inte varför men det måste vara det som utlöser det? Däremot när jag badade honom i lördags tvättade jag magen genom att lägga honom ner på rygg i min hand och då hände inget.
#4 Epilepsi kommer plötsligt, är i regel inget direkt som utlöser det.
I vissa fall det det utlösas av stress.
Vår hunds pappa fick epilepsi av fästningsjukdom, dem avlivade han då han fick anfall flera gånger/vecka till slut. Och han kunde få sina anfall helt plötsligt.
#5 Kanske han blir stressad av att hållas bakåt, och att det är det som utlöser det? I badet njöt han för fulla muggar trots att det var första badet, då kanske han var avslappnad och därför inte fick ngt anfall när han lutades bakåt?
Jag upptäckte även att han har ett parti som är nästan pälslöst som sträcker sig från ena framsidan fram runt halsen ner på bogen. Det är inga sår eller irriterat, utan endast små fjun av päls och friskt skinn under.
Jag börjar undra om denna parvel inte mår så bra. 
#6 Ja inte omöjligt, ingen av mina marsvin gillar direkt att vara på rygg.
Kanske skulle göra en grundlig veterinärundersökning? För pälslösheter har ju inte med epilepsi att göra. Det hade jag gjort.
#7 Ja jag får ringa veterinären i morgon och se vad de säger.
Jag har ingen erfarenhet av sjukdomar men det låter som epelepsi tkr jag då våran hund dog av det för bara någon månad sedan.
Det hände samma sak som du beskriver. Krampade, gapade & ögonen rullade bakåt.
Jag är inte säker, men vad jag tycker låter det som det.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Åh nej, lilla Charlie har han inte varit med om tillräckligt? :-(
Tänker på er! :-)
Håller med #10
Tänker på dejj och Charlie.
Jag har hört att om man håller vissa marsvin bakåt kan deras tunga åka ner i halsen och typ "kväva dem". Jag har ingen aning om det är sant, men du sa ju att det bara hänt när du böjt honom bakåt hittills, så man vet aldrig. Sedan att daska till någon i ryggen brukar ju släppa greppet på människor iallafall.
#10+11 Tack.. Ja nu får det vara nog det håller jag med om. Stackarn är så liten. :(
#12, Jag har också tänkt på det, om det är tungan som ramlar bak och att han kvävs av den… Kan vara så också!
#12 Man kan ju hoppas att det är det så man undviker det och inget allvarligt händer Charlie :-D
#14, eller hur, är det så är det ju bara att aldrig utsätta honom för den situationen igen, lagom mycket bättre än epilepsi. :( Hoppas det. Har kollat runt lite, och tydligen sätts inte medicin in på marsvin med epilepsi förrän anfallen är väldigt täta, annars verkar det som att det inte görs något åt det, mer än att undvika de faktorer man vet kan utlösa anfallen..
#15 Du kan ju alltid testa nu att inte luta honom bakåt och om han inte får fler anfall så kan det ju mycket väl ha varit det :) Har som sagt inget fakta att gå på utom hörsägnen, men det verkar logiskt med tanke på att i naturen är aldrig marsvin på rygg samt att de flesta inte tycker om det alls (så vitt jag vet)
#15, ja precis, nu när jag sett sambandet då han vid båda anfallen varit bakåtlutad kommer jag aldrig våga luta honom igen. Ikväll har jag nästan varit lite för överbeskyddande och knappt vågat ha honom annat än stående/liggande.
Jag har ju dock aldrig lagt honom på rygg, utan rakt upp så man ser magen, och så lätt lutat bakåt.
Jag provade dock med Chivas idag, den lille fisen. Han låg inrullad i en handduk i mitt knä och mös, och jag tippade den sakta sakta längre och längre bak för att se om han reagerade på något sätt, men när jag stannade nästan helt bakåtlutad burrade han ner rumpan lite längre ner i handduksrullen så han bara hade ansiktet ovanför, stängde ögonen och mös. Så HAN verkar tack och lov varken ha epilepsi eller tungproblem, tack och lov!
(Chivas i handduksrullen.
)
#15 Ja, jag har aldrig heller haft tungproblem! De har aldrig gillat det bara.
Men Gud vilken sötnos! :D
#17 Nä men gud så söt!

Han är ju helt underbar. Får erkänna att jag letade efter hans kaninöron först …..
#19, det är det jag sagt hela tiden, den killen måste ha minst EN kaninförälder! 
#18, Nej det verkar vanligt att de inte gillar det, inte så konstigt kanske när de helt enkelt inte är gjorda för det. :)
Jag funderar på om han kan ha skadat ryggen tidigare och ni på något sätt kommer åt nerver eller liknande när ni håller honom på det viset? Som vanligtvis inte skulle göra skada, men som gör det nu.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#21, det är inte omöjligt, han är djuraffärsköpt så jag har ju absolut noll koll på vad han varit med om innan han kom till oss tyvärr.

Jag tycker det låter som han har epilepsi.
Det där med tungan tror jag inte på. Djur kan inte svälja tungan. Hos häst kan det förekomma något som kallas "mjuka gommen" då kan de vid stress få struplocket fel och ett snarkande ljud hörs. De får inte epilepsi liknade anfall av det.
Jag tror inte det är en ryggskada. Det borde ge tryck på enskilda nervrötter och förlamning i t ex bakkroppen.
Det bästa är att undvika de situtioner som utslöst anfall. Medicin mot epilepsi är inget vidare (ungefär ett sömnmedel dagligen som påverkar levern).
Hundar får anfall när det är lugnt och stilla. Katter får anfall under stress. T ex i främmande miljö, hos veterinär. Det verkar vara samma med marsvin, att det utlöses vid stress.
Hans hudåkomma verkar inte vara något farligt. Jag hade inte rusat iväg till veterinär i detta läget. Med tanke på att han inte bör utsättas för stress och få anfall. Köp linfrö olja med omega-3 o omega-6. Det är bra för pälsavfall! Ge en droppe om dagen. Det kan ta upp till 3 veckor innan resultat ses, att päls kommer tillbaka.
Jag har mina misstankar att överdosering av Ivomec kan utlösa hjärnskador (som kan yttra sig som epilepsi). Men det är bara mina egna funderingar. Undrar om djuraffär eller uppfödaren gett det innan ni fick honom…
Håller tummarna att han får ett bra liv utan fler anfall!
#23 Hundar kan få det även under stress (egen erfarenhet)

#24 OK! Och katter kan också få det under vila… Men allt som allt rekommenderar man en stressfri miljö med fasta rutiner till djur med epilepsi.
Jag har haft ett marsvin som fick anfall. Jag pratade med veterinär i telefon men hon kollades aldrig upp ordentligt men det var troligast epilepsi. Riktigt läskiga krampanfall fick hon och var jättetrött efteråt. Stina var 5,5 år när de dök upp så hon var je en gammal tant. Tyvärr dog hon efter ett väldigt långt och äckligt anfall men som sagt hon var gammal.
#25 Ja precis :)
#23, tack så mycket. Ska linfröolja ges oralt eller i pälsen? Vad är Imovec?
#26, Tycker du att det låter som epilepsi, du som upplevt det på nära håll?
#23 Men marsvinet har ju haft förlamad bakkropp tidigare…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#29, ja det stämmer.

Linfröolja ska du ge oralt!
Ivomec ger vissa uppfödare och djuraffärer när dom misstänker sellnic i sin besättning.
Jag läste inte att han haft förlamning i bakdelen tidigare. När hände det?
#31, okej, tack. Han blev förlamad i bakdelen för ungefär en månad sedan, då hade vi bara haft honom ett par veckor. Jag skrev denna tråden ett par dagar efter det upptäcktes.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e4fe8d888f472713d0065c7-c-vitaminsforlamning-eller-inte-video
Idag är han helt återställd i benen och använder dom precis som man ska.
#28 Ja jag tycker det låter så men det är ju svårt när man inte sett det med egna ögon. Stinas och Charlies historier är ju inte så lika heller så det är svårt att jämföra. Men din beskrivning av anfallen låter rätt lika förutom att Stina fick sina i buren och inte när hon lutatdes bakåt.