lukt?!?! hjälp!
Skaffade ett tredje marsvin i helgen men nu klagar mamma på lukten…de var inga problem när jag hade två st, luktar djuren? Eller kan de vara något annat? Buren är renstädad…vad kan de vara?? Jag får kanske inte ha kvar henne om de inte börjar lukta mindra….:(
Ja marsvin luktar, det märker man kanske inte själv och det e ju också ett faktum. Med fler marsvin luktar det ju mer. Städa buren oftare en vanligt och rengör även hus och tunlar (om de har några). Finns inte så mycket annat att göra en det.
Jag har inga marsvin nu man jag har haft, och mina föreldrar klagade på lukten när jag bara hade 1marsvin. När jag var liten fick man ha ett ensamt marsvin, hur dåligt jag en tycker att det är nu.
Hällsningar
Se även till att skura ur deras bur när du gör rent, såpa är bra. Då luktar det mycket mindre. Speciellt plastburar har en tendens tycker jag att dra åt sig lukt om man inte skurar ur dem vid varje städning.
Du kan även plocka ur kiss varje dag, mina marsvin kissar oftast på samma ställen så det är lätt att plocka bort efter en-två dagar
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Om du har hanar kan det vara så också att de håller på att göra upp om revir, då har de en speciell "revirsmarkering" som kan lukta starkare än vanligt kiss. Det försvinner när de gjort upp om rangordningen :)
Jag har honor men de håller också på att göra upp om rangårdningen… Så kan de vara det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Nä det tror jag inte, kan inte detta exakt men jag antar att det är som hos hankatter, dom går liksom runt och skvätter. Vet inte om det är så här.
Men hoppas att de är det :)
Efter att mina honor haft sina kisskalas "rangordningen" luktar det en del mer så kan nog vara så att det är en av orsakerna.
Hoppas hoppas!!
Jag har 4 hanar, tycker inte mina luktar direkt mycket, städar 1-2gånger/vecka.
Beror nog personen i fråga hur "känslig" man är. Jag tycker marsvin luktar knappt någonting.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ååååh!!jag måste få behålla mina grisar!! Jag behöver alla tips på hur de inte ska lukta!! :(
#10 Det enda man kan göra är att ta bort där det är skitigt var dag, mycket mer kan man inte göra. Testa olika underlag, kanske hamapströ eller alspån gör att urinen luktar mindre?
Annars får tyvärr din mamma stå ut med den lilla lukt marsvin avger.
Jag har 6 marsvin, 2 inkommande. Jag städar en gång i veckan (ibland mer, beror lite på). Vi har fått beröm för att det inte luktar alls att vi har djur =) Det känns väldigt bra faktiskt! Vill inte att folk ska dra sig för att komma och hälsa på en bara för att det luktar illa.
Som någon säger så måste man även skura för att få det så rent som möjligt.

Tycker inte heller det luktar, jo såklart om man inte har städat på ett tag, men har du ett tjockt lager spån, tillräckligt stor bur (minst 120x60 cm) och städar ofta, så borde det inte lukta.
Kan du inte prova med att tömma deras kissehörna en gång om dagen eller varannan dag och se om det hjälper?
Jag har toalet som botten, tycker det är bra få de inte fastnar i päls och hamnar överallt, är det bra att ha i botten? När jag kommer hem på torsdag får jag skura buren.
då är det säkert det som luktar för blött papper luktar illa.tycker jag iallafall
Ok…finns det något annat man kan ha i stället soim inte är spån?
#17 Fleece eller lakan men det måste man byta i alla fall 3 dagar/vecka. Men då måste du ha något under lakanen/fleecen, annars blir det lite hårt för dem att gå på (tycker jag i alla fall)
Personligen tycker jag att fleece och lakan luktar mer än spån & toalätt gör.
Varför kan du inte ha spån? :)

#15 Toalätt tycker jag är lite för hårt för marsvinen att gå på och ligga i, i spån är det bästa tycker jag, ett tjoct lager, sen kan man lägga halm ovanpå så sprättar det inte iväg överallt.
#19 Fast halm tycker jag börjar lukta snabbare än spån, jag har nämligen halm i en marsvinbur men inte i den andra.
Alspån är ju dammfritt och bra med lukt men jag skulle inte använda det till mina marsvin då jag tror det inte blir skönt för tassarna.
Har testat spån och toalätt och jag tycker att toalätt börjar lukta mkt snabbare än spånet och även där tycker jag det inte ser bekvämt ut för deras fötter (men alspånet är jag rädd de ska göra sig illa eftersom det är som små fyrkantiga träflisor).
Oparfymerad kattsand (finns billigt på COOP som även är lämpad för smådjur) har jag i deras toaletthörna, dock användes den bara då jag hade min första ensam (medan jag letade kompis) o när junior kom hem så ignorerades toahörnan.
Vi har även filt liggandes på baksidan samt runtom kortsidorna o några cm på taket på buren, vet inte om det skulle dämpa lukt nånting men kanske?
Vi har det för att minska risken för drag samt skydda soffa o vägg.
Kan man ha kattsand i hela buren?

#20 Menade ju inte att man bara skulle ha halm utan halm ovanpå för att hålla spånet på plats, det går ju lätt att byta ut den om den blir ofräsch eftersom den bara ligger ovanpå. Halm suger ju inte åt sig nåt kiss, det är ju spånet som suger.
#22 Kattsand i hela buren är nog ingen bra ide, det är ju lite hårt och tråkigt, i så fall måste du nog ha nåt annat ovanpå.
#22 Nej kattsand är inte bra att ha som burströ.
Men har du t.ex en tjock fleecefilt eller lakan ovanpå så går det.
#23 Precis, det är därför jag har spån+halm :)
Nej kattsand är ju hårt för dem…skulle inte ha det annat än som i en toaskål.
Men luktat det mindre?kan man ha kattsand och typ ett lakan över?

#26 Allt luktar väl om man inte byter rillräckligt ofta, hur stor bur har du? Ett lakan över skulle du väl då få byta varje dag för det blir ju blött, så det blir ett himla tvättande…ingen bra ide tror jag.
#26 Har du lakan måste du byta minst 3 gånger i veckan, då det luktar snabbt (jag tycker det i alla fall), så nej det luktar inte mindre.

Sen beror det ju även på hur tjockt lager du har med burströ, minst 5 cm behöver du ha i alla fall, ju mer desto bättre. Har du bara ett tunnt lager så börjar det ju så klart lukta ganska snabbt.
Hon menar kattsand under ett lakan.
Hmm…vet faktiskt inte.
SKulle nog hellre testa kattsand med tidningar (utan häftklamrar) ovan isf.
Då kan man ju byta där det behövs dagligen och de gör inte illa fötterna.
Vet inte om jag missat det men varför kunde du inte använda spån?
För mig är det bästa tidningar i botten med spån över + en toaskål med oparfymerad kattsand (där ligger de gärna o svalkar sig då de är varma oxå).
30# jag kan ha spån, men de fastnar lätt i pälsen och kommer i hela lägenheten och det uppskattar Mamma inte heller ;)
#31 mamma kanske ska välja, lukt eller spån ….. ;-)
#31 Ja på långhårsmarsvin kan det fastna lätt tyvärr.
Lukten kan vara tillfällig om du precis har fått marsvinet. Jag har upplevt att nya marsvin luktat illa när jag nyss fått hem dem. Min teori är att det är kostombytet, innan de vant sig, som gjort deras avföring mer illaluktande samt givit dem gaser. Detta även om jag varit försiktig med att introducera nya grönsaker, speciellt kål. Sen har lukten försvunnit efter nån vecka när deras magar vant sig. Men det är bara en teori.
Det allra bästa är spån underst, sen lakan/handuk och så en fleecefilt över. Mina smågrisar är mycket lyckligare när får fleece än när jag har något annat. Kisset rinner rakt igenom fleecen ner till handukarna och det behöver inte bytas mer än en gång i veckan, de små bajspluttarna sopar du enkelt upp med ett sånt där litet sopkitt med borste och skyffel.
Jag använder spån men har inte upplevt att det hamnar särskilt mkt i lägenheten, bara precis utanför buren men har en sop och skyffel vid marsvinsburarna så sopar upp allt påengång.
Har du provat att bada marsvinen? min nya flicka luktade mycket mer än mina andra marsvin, och det var nog för att hon hade gammalt kiss och skräp i pälsen, försvann efter badet :)
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Det verkar märkligt det här med lukt. Jag har haft marsvin i 11 år, honor och hanar. Någon doft likt den jag känner idag har jag aldrig känt förut. Just nu sitter jag ett par meter från killarnas låda och här kommer dofter som påminner lite om amoniak. I alla fall starka, lite frätande dofter.
Vad sjutton kan det vara? Det började i våras. Kan det betyda att någon av killarna kan vara sjuk på något sätt? Båda äter och sover, verkar inte må dåligt nån av dem. Men den ene har varit betydligt mer "betäckargalen" under sin tid, nu har jag bytt till deras sommarlåda där ingen hona tidigare varit. Och det har gjort honom betydligt lugnare. Där finns ingen gammal hondoft.
Nu är det bara dessa frätande doftduster kvar som jag behöver komma tillrätta med. Jag gör rent en gång om dagen, ibland två. Tar bort blött kutter. Fattar inte vad det kan vara!
Britt
#37 Märkligt, sitter med 1 hanpar precis bredvid mig, rengör hela buren 1gång/vecka, luktar ingenting.
36#så kan de vara, har en massa olika saker att prova i morgon när jag kommer hem, storstäda buren, skura och byta till kurterspån och duscha dem lilla nya.
Nu kanske jag fått veta vad doften kommer ifrån! 
Det är troligtvis inte marsvinen som ger den stickande, lite frätande doften av amoniak. Troligtvis är huset där jag bor blivit ett så kallat "sjukt hus". Massa problem har dykt upp efter en renovering av lägenheterna, fukt kommer in i väggar och golv. Detta kan ge upphov till just den doften som jag klagat på sedan i våras.
Får hoppas att det går att komma tillrätta med inom en snar framtid!
Britt
Tycker inte heller om spån. Hur man än gör hittar man det överallt. Jag kör med handdukar och fleece. Tycker spånet har en doft i sig själv som gör att det luktar "stall", vilket jag iofs inte har något emot. Även höet har den effekten, men det kan man inte göra så mycket åt.

#41 Tycker att både spån och hö luktar gott.
#42 Tycker jag med ^^,
#42 Jag med, och så skräpigt blir det inte, vi har både liten soptunna och borste med skyffel vid buren så vips så är det borta :-D
Jaaaa!! Lukten är borta bara då där! Den försvann av sig själv!:)
#45 Vad skönt att höra =)
#45 Vad skönt! Förmodligen hade det med "uppgörelse" att göra. Att dem ville visa dominans :)
ja antagligen :)