Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1122 ggr
Vitaminen
0

Avvänja diande unge, hur då?

HEJ!

Kan man bara helt enkelt plocka bort ungne vi d4 veckor, från sin mamma? Eller ska det ska succesivt?

Mamman kommer att ha din dotter kvar men hanen ska in till sin pappa.

Just nu är hanen och pappan tillsammans på golvet. Han jagar ungen hela tiden. Antar att det är ett sätt att sätta upp rangordningen

Fridaaaa
0

Ja det är bara att plocka bort. En marsvinsunge diar inte vid 4 veckors ålder :)

Ja den vuxna hanen brukar i regel jaga ungen i början, sedan går det över:)
Det är som du säger, om rang.
Men  när dem har gått nu ett tag på golvet, så är det bra om du rensar och storstäda den vuxna hanens bur och sedan kan du släppa ner dem när båda 2. Så har jag alltid gjort, alltid fungerat bra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh detta är jag nyfiken på hur man gör :-D Kommer det fler inlägg så läser jag dom :-D

Vitaminen
0

Jag gjorde rent buren och lät dem sedan springa runt på golvet tillsammans. Efter en stund tog jag ungen och lät den bekanta sig med buren. Tänkte att buren luktar mycket av pappan, även om den är rengjord, och att ungen skulle få se gömställen osv. Sedan lät jag båda vara på golvet igen innan jag la in persilja (favoriten) i buren på olika ställen och släppte in dem. Så länge det finns mat kvar så äter de tillsammans men sedan jagar pappan ungen igen.

Blir spännande att se hur detta går ;)

Fridaaaa
0

#3 Låter bra. Han kommer säkert jaga ungen till och från nu närmsta timmarna, även i buren, men det går över sen:)

Vitaminen
0

Det har varit väldigt lugnt i buren, hittills.

De strosar runt och luktar på varann och käkar hö :)

Fridaaaa
0

#5 Utmärk ;)

[donkeyqueen]
0

Lycka till!

Vitaminen
0

Det har inte varit några som helst konstigheter dessa dagarna. Inte mer än att pappan visar  upp sig emellanåt ;)

De verkar må hur bra som helst!

dumlekola
0

#8 Vad roligt att höra! Ett par livskamrater har träffats! Glad