Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1925 ggr
Lixim
0

Tiggande marsvin

Hej

Våra marsvin har under senaste veckan blivit smått galna. Dom har alltid hö vatten och pellets (dom är skinnys) i buren, grönsaker får de 2 ggr om dagen. Dom får även lite godis när dom får komma ut o busa på golvet. Innan så brukade som skrika (tigga) när vi öppnade ytterdörren och när vi prasslade med påsar. Men sen blev det lite värre.. nu räcker det med att vi öppnar kylskåpet i köket så börjar dom hojta, eller om jag kl 3 på natten går  förbi deras stängda dörr så hojtar dom med. Kosten har vi inte ändrat på, dom har alltid iaf hö o tugga på. Och ja marsvin tigger , men det bli lite av ett problem när de gör de kl 3 på natten över ingenting. Min första tanke var att ge dom nåt o pyssla med så dom fick äpple grenar, men icke! viftar hunden på svansen i hallen så börjar dom hojta. Så dom har ju maten och det är absolut tiggerier det handlar om, men känns smått överdrivet om dom ska ha konstant tillgång till grönsaker med.. överskott av c-vitamin?

Nån som vet hur jag ska göra för att de ska lugna ner sig lite grann?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Tror det är rent "trams" :) Att dem vet att om vi skriker lite får vi lite mat :) Såna är mina i alla fall, ignorerar jag dem, så slutar dem skrika:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

ja det har alltid gått o hantera innan o dom har ändå förstått att dom inte får om dom inte hör att vi kommer med maten. Haha nu när jag skriver detta så gick grannen ovanför oss runt o så började dom hojta igen.

En tanke slog mig, under vår ringorms sanering har vi andvänt hö i små påsar från ö.b så vi skulle slippa köpa en stor bale o sen slänga efter 3 dagar.. kan det vara så att det är mindre näring i det höet? men jag har ändå luktat o känt o de ser bra  ut o luktar bra..

kan ja ge dom nåt mer som räcker längre o smakar lite godare? dom brukar få kli gröt ett par ggr i veckan, kan man ge det varje dag?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#2 Ja mycket möjligt. Hö ifrån ö&b eller matbutiker är ju inte direkt någon höjdare, så mycket möjligt ja!
Tror inte det skadar att ge kligröt var dag eller varannan dag, du kan ju testa:)

Lixim
0

#3 ja kli gröten älskar dom, brukar variera o blanda i lite grönsaker där. Men ja har för mig att jag läst nånstans att man inte ska ge kli gröt så ofta.. hmm

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#4 Inte en aning. Hmm… jag ger ju inte mina det.
Men, kanske någon annan här inne som vet:)

Lixim
0

har även hört att man ska kunna ge dom havregryns gröt (vanlig som till oss människor) nån som har erfarenhet av det?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

HannaVastervik
0

Havregrynsgröt går bra! Men ge dom inget extra godis och sånt på ett tag. Bara mat vid samma tidpunkt så slutar dom nog skrika för minsta lilla! =)

[CatsOnMars]
0

Piper de så vill de något det behöver inte alltid vara mat det handlar om, de kanske vill ha uppmärksamhet eller få komma ut lite? :)

Lixim
0

dom pratas med varje dag o får komma ut på golvet o busa o leta godis :)

Då testar jag havregrynsgröt ikväll Skrattande

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#8 Det skiljer stort på skrik efter mat eller om dem bara vill ha uppmärksamhet, i alla fall på mina:)

[CatsOnMars]
0

#10 det gör det på min med, han piper om han vill ha gos eller gå ut och klättrar när han vill ha mat :) Var mest ett förslag eftersom jag inte vet hur TS marsvin är.

#0 Vet inte om din sista mening är en fråga, men säger bara att det inte går att överdosera C-vitamin, de kissar ut det de inte behöver, precis som vi människor.

Lixim
0

#11 toppen :)

Dom har fått mindre uppmärksamhet under saneringen. men nu när de e klart så har dom fått springa på golvet o dom får komma upp o gosa m.m

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har 12 st stämmor som tjoar när de hör mig på gatan.. Jag hör dem om fönstret är öppet.. Men de vet att det är gurkdags när matte kommer hem från jobbet, så jag har ju mig själv att skylla. Men jag förstår ditt dilemma, det är ju så lätt att stoppa nåt i munnen på dem när de låter för mkt..

VilmaKristina
0

Mina är också väldigt tiggande (:

Dock inte så mycket, öppna kylskåps dörren och dra ut grönsaks lådan så blir det fart på dom hos mig (:

Också närman vill ta ett gott mellis vis tv:en efterskolan, då ska dom såklart låta x)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.