Grått och kladdigt öga
Vad kan ha hänt med dorians öga?
Han "morrar" när man försöker dra ner ögonlocket lite och kolla, ungefär som att han har ont.
Hela ögat är grått och det är kladdigt, kladdet har en vit färg. Han bråkar en del med sin burkompis frej och kan ha blivit biten i ögat/ögonlocket, men jag tvivlar på om det verkligen är så. Kan han ha fått in ett höstrå i ögat? Vad ska jag göra här näst? veterinär? eller ska jag försöka göra något själv? hur allvarligt är läget? Jag ska ta kort på det nu och lägger upp det om en si så där 5 minuter.
Han är pigg och allt precis som vanligt, och andra ögat ser friskt ut.
Jag läste precis stycket "Ögonskador" i artikeln om ögonsjukdomar.
Jag tycker väl inte helt att skadan på bilden där är särskilt lik Dorians ögonskada, så jaa, vill gärna höra vad ni tycker. Antar att jag bör försöka rengöra med koksalt, och med rena händer försöka se om det kanske fastnat något i ögat/bakom ögonlocken?
Ser ut som om han fått något i ögat, haft det här hemma innan. Jag rengjorde med koksalt två gånger om dagen och det försvann på bara några dagar! =)
Jag skulle ha ringt till veterinär och rådfrågat, hade nog även åkt in för undersökning. Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag tycker inte det ser bra ut. Är det inte ögonskador man ska ta på allvar och kontrollera direkt? Har för mig att om de inte blir rätt behandling så kan de bli bestående skador?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja fy de ser ju äckliga ut ögonskador men de brukar läka rätt snabbt. Din plan låter utmärkt tycker jag. Kolla noga så inget sitter i ögat och tvätta med koksalt. Det blir nog bra på några dagar. Lycka till!
om det är så att han fått nått i ögat - vad gör jag då? ska man verkligen försöka pilla ut det själv? :S
Det beror på hur modig du är, hur benägen han är att rycka till och skaka på sig och på om du tydligt ser det som ska bort och om det ser ut som det går att lätt ta bort det eller inte. Bedömer du det som att du kan klara det själv tycker jag du kan försöka.
Jag tycker du ska försöka skölja bort de om de är skräp kvar, inte försöka pilla. Köp DROP-it eller ögon & linsskölj på apoteket - fysikalisk koksaltlösning utan konserveringsmedel. Skölj lite då & då även om de inte är skräp i.
Skadan tycker jag ser ut som en hornhinneskada. Jag tycker inte de ser SÅ farligt ut eftersom de inte är så jättesvullet. Om de inte ser bättre ut inom nån dag skulle jag gå till vet & kolla.
Hoppas de går bra!
#9 Jag har hyffsat korta naglar - för marsvinens skull, men när jag försökte dra ner lite på ögonlocket så rycket han till så fasligt med huvudet, att min nagel skrapades mot hans kind.. det är med andra ord hemskt lätt att jag råkar sätta nageln i ögat på honom, så jag är absolut inte tillräckligt modig. Jag är jätterädd att förvirra ögat. Men jag tycker inte det ser jättefarligt ut, jag tror och hoppas att det kan sköljas ur. :)
#10 Jag ska fortsätta skölja med steriliserat vatten, så får vi se hur det utvecklar sig.
Jag har varit med om något liknande en gång. Åkte in till veterinären som kostaterade att hornhinnan var skadad. Hon satte på någon salva på ögat (smärtstillande om jag inte minns helt fel) och vi fick med oss ögondroppar hem. Det läkte inom en vecka och troligtvis hade marsvinet fått ett höstrå i ögat.
Hoppas allt löser sig för er!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
När ögat blir grått kan det vara en skada eller infektion i ögat. Det brukar visa sig på sådant sätt. Skulle åka in till veterinär och få medicin till det hela.
En liten update med glatt innehåll: Nu gjorde jag precis rent ögat gång nummer två. Jag lyckades PETA ut något som först såg ut som en spånflisa som låg å vilade innanför ögonlocket. Detta gjorde jag med en fuktig bomullstuss som jag "pressade" och formade. Det gick att kitta ut, det som var ett litet fröskal(?) från höet ur ögat enklast så - och jag hoppas att där inte är några rester ut av det kvar, eller annat smuts. Jag har fått bort så mycket kladd i ögat som möjligt också, han satt så duktigt inrullad i en handduk. :) Och belöning fick han givetvis efteråt ;) Nu är jag på lite bättre humör och känner mig inte orolig längre. Jag ska fortsätta skölja tills det ser bra ut. Tack för hjälpen hör ni! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
spruta det med sårtvätt som finns att köpa på apotket så kommer det bli bra!
Med vänliga hälsningar
Emma
Ajaj, sårtvätt i ögat?! Nä de tror inte jag är nån bra idé alls….
Sårtvätt = steril koksaltslösning, vilket funkar jätte bra till både kaniner & marsvin ,och svider inte heller.
Med vänliga hälsningar
Emma
ok *puh* då förstår jag 
Så det är inget som svider eller gör ont, utan är mer som vatten :) fast sterilt då :)
Med vänliga hälsningar
Emma

FInns även receptfri ögonsalva på apoteket, men det läker säkert ändå.
Härligt! Fortsätt skölja och hålla koll så kommer det SNABBT bli bättre! =)
Fast sårtvätt = steril koksaltlösning gör jag lätt hemma, utan att det kommer några bakterier i, så det känns lite onödigt att lägga pengar på det. :P
Fick tipset av Sandra-B att köpa en receptfri ögonsalva på apoteket också, som hette Noviform. Men, ögat ser väldigt mycket bättre ut idag, så jag kommer faktiskt inte att köpa salvan idag, som planerat, utan bara fortsätta att skölja med det heliga koksaltet. Det vart inget kladd i ögat idag alls, svullnaden är helt borta, och den grå hinnan över ögat verkar ha övergått i en ljusare nyans som inte är lika "tjock" och täckande.