Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1366 ggr
[SallysPigge]
0

Tindra biter i vaxduken!!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som har ett snabbt tips gällande Tindra börjat bita i Vaxduken, samtidigt som hon gnager på en trädbit, del av hus. Som om att hon varvade sitt bitande … Nu är där ett hål, och hur ska jag fixa detta nu då så att det inte blir större? Och hur få henne att sluta?

[SallysPigge]
0

Ingen som vet? Hade behövt något nu, tror ni det räcker med att jag häftar fast en laglapp för nu?

[SallysPigge]
0

Kan lägga till att hon nu har visat småpojkarna att man kan bita i huset. Dom  är för söta, när dom försöker och hon står och kollar på dom. :-D

Picasso
0

Jag tror att det räcker med det..det kanske bara var ett misstag, men fortsätter hon vet jag inte hur du ska få henne att sluta. Det viktigaste är nog att du lappar så att hon inte kan fortsätta med samma hål,

Låter som moster Tindra lär småkillarna lite bus :-D

[SallysPigge]
0

Ja det tror jag med, men bara dom inte går på vaxduken. Hon är sig inte riktigt lik sedan dom föddes, lite mer sur, nästan arg. Möblerade runt huset häromdagen så tog bort den så den inte välter, och hon fick tillbaka den idag. Att hon gnager där är ok, men inte vaxduken …

Picasso
0

Hmm hon kanske ser småkillarna som ett hot, eftersom Sally stiger i graderna iom att hon har ungar, även om Sally redan från innan var ledaren?

Det kan inte vara så att hon är brunstig och därför är sur och arg?

Hoppsan inte så lyckat om hon vält det över småkillarna, hoppas hon håller sig till huset när hon känner för att gnaga.

[SallysPigge]
0

Huset har inte vält men var rädd för det. Tar bort huset igen när jag inte är i närheten tror jag.

Tror hon brunstade någon dag innan dom kom.

Och ja Sally var ledaren innan.

Lappat och klart! Snyggt? Nä … :-/

Klantigt? JA … gjorde själv ett större hål med saxen i botten …. :-S

Satte dom alla i hagen, tänkte ge dom en morot, men hittade broccoli istället … vad sura dom kollade på mig när den kom … Men nu är dom tillbaka i buren igen MED Broccolin :-D Få se om grabbarna nappar …

[CatsOnMars]
0

Bita gör marsvin oftast för det är en av deras instinkter att gnaga på saker för att hålla tänderna i schack. Det kan ju vara i och med att maktbalansen ändrats också som du säger med nya ungarna och allt Jag har lärt min att när jag säger bestämt NEJ! så ska han sluta med det han håller på med. Brukar ge en kvist från ett ex äppleträd som han kan gnaga på istället :)

[SallysPigge]
0

#7 Jo jag vet att dom gnager för att dom behöver det. Men mina pinnar bryr dom sig inte om så jag låter dom hållas på huset, det är ju ett hemma snick så … Men Vaxduken är inte bra, den ska ju hålla för läckage och sedan vill jag inte ha vaxduk i magarna på dom :-/

[SallysPigge]
0

Nu har hon hittat ett nytt ställe i vaxduken …. :-S

vad ska jag göra? Någon som vet något snabbt.

Skulle vilja gå lägga mig … och vill inte att hon har ätit upp duken imorgonbitti ….

Sedan så kan jag flytta henne till gallerburen, men jag vill inte att hon ska må sämre an vad hon gör. Ska dom alla flytta dit kanske över natten?

[SallysPigge]
0

NU har jag bestämt! Dom har alla flyttat in i gallerburen och inte bara för natten, vill inte utsätta småkillarna för mer stress så dom får vara kvar tills problemet i bokhylleburen är åtgärdat.

Min tanke är om jag byter ut vaxduken till en plastmatta, skulle det hjälpa tro?

I såfall vart köper man en sådan billigast? Och framför allt hur sätts den fast på bästa sätt?

Om inte plastmatta, har ni andra förslag?

Hoppas på hjälp och svar så snart som möjligt. Begär inte detta nu kl.01.00 men så snart ni kan. :-D

Godnatt!

gnagarlover
0

kolla med nån som lägger golv de brukar få bitar över eller kan du höra med som säljer om de inte har någon som blivit över.lägg in grenar av rönn eller sälg som de kan gnaga på och ta inte bort löven

[donkeyqueen]
0

Jag vet tyvär inte vad man kan göra, men lycka till!

[CatsOnMars]
0

Man kan annars lägga vaxduken så pass rakt så de inte har nåonstans att bita. Det gjorde jag när mina vara bebisar och fortfarande naffsade i allt :)

_Charlie
0

Vad sur jag blir.. hade skrivit ett långt inlägg, tryckte på smiley ikonen och fick fram ett felmeddelande som inte gick att stänga ner, och fick uppdatera sidan för att komma tillbaka och allt försvann.. Grrr!

Kortfattat: Jag skar ut vaxduken först i 2 kortsidor i exakta mått som bokhyllans kortsidor och limmade på, sedan långsida-botten-långsida ihop i exakta mått som bokhyllan och limmade på, som en tapet, finns inga flikar att pilla upp. :-)

[SallysPigge]
0

#11 Det dumma är att jag bor i ett hyreshus och vet liksom inte vart jag ska få tag i grenarna. Kan ju inte bara gå ut och bryta av …

Och vi skall kolla på olika byggvaruhus om det finna något billig matta  någonstan, Rusta kanske till och med har.

#12 & #13 Det har varit platt där hon bitit och inga flikar heller. Tyvärr!

Nu är dom i Gallerburen och det är lite trängre så kanske även detta är ett sett för Tindra att lugna sig och acceptera dom små bättre. Hoppas kan man göra i alla fall. :-D

När vi just köpt Tindra och Sally så hade jag tidningar under spånet. Men det slutade med att Tindra rev och åt den med … Den lilla busan :-/ Så det togs bort. En plastmatta borde nog vara bättre, borde vara svårare att få grepp i om den sitter platt och limmat, antar jag i alla fall.

Men jag tar i gärna mot fler råd om vart man kan köpa matta billigt och hur man sätter fast den på bästa sätt. :-)

_Charlie
0

Jag har tänkt använda mig av plastmatta i buskåpet då jag tror det är smidigare där, så jag väntar också och ser om ngn har ngt bra tips. ;-)

annicasvensson
0

om du har tillgång till äppelgrena så lägg in det i buren så kan hon gnagga på dessa och kanske glömmer bort vaxduken funkade för mig.

[SallysPigge]
0

Har som sagt var ingen tillgång till grenar om jag nu inte ska ut och sno från andra ….. :-/

gnagarlover
0

vet du ingen som har??

[SallysPigge]
0

Nä tyvärr … :-(

[SallysPigge]
0

Dom pinar vi har är från djuraffären och dom bryr sig inte om dom …

[CatsOnMars]
0

Fazer Crisp kex brukar gå hem hos marsvin som tuggleksak med, de finns i vilken mataffär somhelst och har perfekt konsistens för att de ska få kämpa lite!

Det är viktigt då att ta de naturella utan socker :)

Fridaaaa
0

#21 Såna är värdelösa tyvärr, såna i djuraffär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SallysPigge]
0

#23 Blev just påmind av sambo att hans farmor hade äppleträd och plommonträd. Hans pappa äger den marken nu, och kommer beskära dom träden senare i höst.

Fungerar äppleträd och plommonträd?

Vilka andra träd fungerar som inte bär frukt. Hans pappa kanske har dom träden med :-D

[SallysPigge]
0

#22 ligger dom kexen vid kakor?

Sedan har dom fått wasa knäckebröd några gånger., men det kanske inte är så bra egentligen :-/

[CatsOnMars]
0

#25 Det beror helt på affären men vid bröd/kakor avdelningen, ja. :)

Knäckebröd beror det på vad det är för sort, sådant med bara naturliga ingredienser går bra att ge ibland enligt min erfarenhet!

gnagarlover
0

knäcke funkar bra.rönn,sälg,bok,lönn,funkar med.

_Charlie
0

#24 "Fungerar äppleträd och plommonträd?"

Enligt vad jag förstått så kan marsvinen äta grenarna från alla träd vars frukt VI kan äta.

[CatsOnMars]
0

#24 Och så vet marsvin själva i regel vad som är giftigt för dem och inte :)

Fridaaaa
0

#24 Bland annat dessa grenar kan dem äta:

• Äppel
  • Päron
  • Bok
  • Björk (vintertid måste man klippa av 5-10 cm in på varje gren för annars är det giftigt)
  • Lönn
  • Rönn (ej bären dem måste torkas först)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
0

Mina älskar lönn!

[SallysPigge]
0

Tack för tipsen! :-D

Nu är det snart dags för återinflyttning till bokhylleburen, imorgon blir det dags! Äntligen, detta har tagit hela helgen och jag är helt slut. Har inte suttit vid datorn något alls … :-(

Min mina småpojkar växer så det knakar och då är så rysligt söta och goa. :-D

Tindra verkar har lugnat sig och vant sig vid dom, dom har ju bott lite mindre nu, så hon hade ju inget val.

Får nu hoppas på att Tindra inte äter upp plastmattan i buren nu….. :-S