Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2300 ggr
alkemistens
0

Förbereder oss för marsvinslivet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ca en månad får vi hem petbebisarna Britta och Kerstin från "FruJohansson". Efter många år utan marsvin pga platsbrist så så har vi nu fått möjligheten att skaffa marsvin igen eftersom vårt hus håller på att byggas ut med 90 kvm.

Nu är förberedelserna för flickornas ankomst i full gång och jag tänkte att det kanske skulle vara kul att följa våra förberedelser?

Det kommer byggas en egen bur och donas med en massa tillbehör.

Någon dag efter att "vi"(läs jag;) beslutat oss för att flickorna skulle få flytta hit och vi fått klartecken av "FruJohansson" att hon godkänt oss som hem till de små, så kastade vi oss i bilen och for iväg och köpte fleecefiltar för nu skulle det sys mysbäddar.

Vi fick ihop en i alla fall och den är nog skönare än vad den är snygg ;). Får vi hoppas på! Slänger med en bild på bädden.

Nu spanar vi efter en BILLY bokhylla och hoppas på att vi hittar en snart så vi kan starta med burbygget!

Atensia
0

Vilken snygg bädd! Hur sydde ni den? :-)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

alkemistens
0

Tack! Ja du, jag klippte ut fyra cirklar ur tyget, två till tak och två till botten.

Sen sydde jag ihop dem två och två och lämnade öppet en bit så att vi kunde fylla på med fyllning från en kudde, så att det blev mjukt och skönt, sedan sydde jag igen dem.

Sen klippte jag ut väggen(en rektangel) så stor så att den räcker runt hela botten och taket. Klippte ett hål i mitten och sydde runt kanterna. Fyllde dem med fyllningen från en kudde och sydde igen. Sen sydde jag bara ihop väggen med taket och botten  och vände den ut och in så att sömmarna hamnade inne i bädden.

Vette tusan om jag var så bra på att förklara ;)

Misarn
0

Va kul grattis till att bli marsvinsmatte =)

Kommer bli jätte spännande att följa resan, har du någon blogg som man kan följa er på? =)

alkemistens
0

#Tack!

Egentligen kanske man skulle ha fixat en blogg åt dem, det tål att tänkas påTungan ute.

VilmaKristina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken mysig bädd, dom kommer säkert ha det gott oss digGlad

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

FruJohansson
0

Hihi vad roligt! Jag har ett tips! Tipset är helt för eran skull: genomskinlig plast! Om man har nån form av "fönster" (eller byter ut en hel långsida) på buren så får man se så mycket mer av djuren, inte bara uppifrån. Mycket roligare :-D Jag kunde inte vara nöjdare och gladare för mina små flickors skull.

alkemistens
0

#5 Tack :).

#6 Det var snällt sagt:). Vi längtar som tusan!

Plexi ska det bli! Har tittat runt på en massa bilder på bokhylleburar och jag tycker det blir så snyggt med plexi och som du säger, då ser man ju dem från sidan också. De är ju så söta när de tultar runt :)

FruJohansson
0

Ja, och fötterna! De är så sööööta! ^^ Britta och Kerstin växer förresten så det knakar ;-)

alkemistens
0

Men nu längtar jag ännu mer! Ja söt fossingarna :)

alkemistens
0

Imorgon startar jag bygget av vår bokhyllebur! Kommer dokumentera burbygget och lägga upp bilder här. På söndag flyttar Britta och Kerstin hit.

Fridaaaa
0

TS: Riktigt snygg "koja":) Du kanske ska börja sälja såna ;) hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NalaMeya]
0

Vad roligt att det väntas marsvin!

Jättefin koja du har gjort där! :D Och tack får jag säga för inspirationen, haha;P Har själv lite dålig fantasi men vill ändå göra nått mysigt till marsvinen:) Vad är det för mått på den?

alkemistens
0

Tack tack för kommentarena om bädden:). Jag vet inte måtten på den, jag bara "höftade" lite, så jag har ingen aning vilka mått det blev i slutändan :P.

Idag har jag i alla fall donat med buren. Fick efter mycket letande tag i en vit BILLY, gratis också dessutom!

Det är lite småfixs kvar, som lister av våtrumsmatta. Men det får karln hjälpa mig med imorgon.

Jag kapade bokhyllan imorse eftersom karln vägrade ha en bur på 202*80…så efter mycket om och men fick jag ge mig och det slutade på 120*80.

På första bilden har vi kapat hyllan.

alkemistens
0

Här har vi satt en skiva som botten för att det skulle bli mer stabilt, eftersom buren ska upp på ben sen.

alkemistens
0

Här har vi skurit ut mattan. Det ska vara lister där också, efter kanterna och sen ska vi täta med silikon. Fast det får karln göra imorgon.

alkemistens
0

Körde med sticksågen och sågade ut två titthål :)

alkemistens
0

Vi hade också tur att vår ena hunds extramatte äger ett glasmästeri, så hon fixade plexiglas åt oss som hon vägrade låta oss betala för. Hon är bokad som marsvinsvakt när vi är borta. Hon har haft marsvin förut och är helt förälskad i de små liven :).

Nu är plexit på plats!

[donkeyqueen]
0

Snygg mys-koja och på börjad bur! Glad Marsvinen kmr säkert att trivas

Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar glömde visst marsvinen.

Mimmitroll
0

Åh, älskar trådar som man får följa med i från början av ett burbygge och så! :D Jättefin koja du har sytt ;)

Aristarcos
0

Buren ser jätte fin ut. En tanke bara, ni har inte tänkt sätta lite plast matta en liten bit upp ? Risken kan annars vara att det kommer att bli kiss där, även om du pratar om en list, men listen kanske är av plastmattan också ? :)

alkemistens
0

Tack för de finna orden, nu är buren klar och marsvinen är installerade ;). De ska få ett par dagar till på sig att komma tillrätta innan jag bökar med dem och fotograferar dem.

#20 Ja precis, det är mina "lister" som är plastmattan, de ska sättas dit och en silikon tätar vi med mellan springorna. Så slipper vi ingrott pink :).

Jag ska se till att starta en blogg för de små där man kan följa dem :). Meddelar senare om vilken adress!

FruJohansson
0

Väntar spänt på att höra hur det går för dem :-)

alkemistens
0

Här har ni adressen till Kerstin och Brittas place :).

kerstinochbritta.blogg.se

Det kommer komma ett roligare inlägg ikväll!

#22 Det går bara bra Elin! Jag har satt ner djurtransporten i buren och där tycker de att de räcker att vara  ;). De får ta sig ut när de känner sig redo. Maten, höet och vattnet finns ju där så just nu tycker de inte att de behöver ge sig ut på några längre turer.

FruJohansson
0

satt under favoriter :)

alkemistens
0

#24 Det gillar vi :)