Nu har jag PANIK, HJÄLP !!!
ledar honan sita dog också, de måste ha fått någon sjukdom eller blivit förgiftade. Nu är jag orolig för den sista av de tre. Tog hem en CH teddy igår, men väljer nu att isolera henne hon var med dem i natt, men känner att jag tar det säkra före det osäkra. Är någon annan vaken ?
Igår var Sita nästan som vanligt, hon skulle sätta den nya på plats, åt gurka åt dock inte alla grönsaker men hon åt, i morse låg hon helt borta i baken, blöt. Och var nästan död när vi gick upp, hon dog i mina armar.

Låter som nåt som mina honor drabbades av för några år sen. Då blev dom "förgiftade" av dåligt hö, visade det sej. Gå igenom höet som du gett dom den senaste tiden, och kolla ifall det luktar illa.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Luktar inte illa, men har tänkt slänga allt hö och åka och köpa nytt idag…
Men jag är ju rädd att Piraya dör nu också, men om det är något annat undrar man ju vad det kan vara…
gud vad ledsen jag är… förstår ingenting..
Usch vad tråkigt :( du kan däkert skicka in kroppen till sva för obduktion om du vill ha en diagnos, men tyvärr så är det nog ganska dyrt.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Just det, innan så har pluttarna i buren varit normala, nu i natt så hade hon bajsat mycket löst bajs..
vad trist
Hoppas att inga fler grisar blir sjuka
Nu är allt hö utbytt, har samtalat med mååånga idag, tack också sandra för att du kontaktat mig. Bland annat, Liz på Eternitys och även Eva Polka Pigs de trodde nog främst på sjukdom / smitta.
Monica Wilnerth , marsvinshjälpen trodde på förgiftning ( ev hö)
cavia tyckte känna igen symptomen när hennes marsvin drabbades av förgiftning.
Mark Collins trodde även på det, har nu gett lite medcinskt kol till Piraya och lite morotspure/ juice, hon är fortfarande dämpad men smakade lite på paprikan. Har hämtat nytt hö, rensat burarna. Tog handsprit på hela burgolvet där Sita dog. Det blir nog ett par dygn/ vecka innan vi ser hur det går med henne. Piraya och Elsa sitter fn. separerade.
Den nya CH- teddyn är mycket stillsam, men hon verkar plutta normalt iallfall. Är djupt oroad att det bara är henne som vi snart har kvar här hemma. Ska åka sent till jobbet alldeles strax och jag är djupt tagen av detta.
Fruktansvärt
! Jag har inte fler tips än du fått men jag hoppas verkligen att det stannar här. Hemskt att vara med om detta. Tröstkramar!
har bytt hö till Piraya, har gett henne kol, magtarm bakterier, men jag är så orolig.. tar nog och försöker ringa en jourhavande veterinär nu.. har så ont i magen.. av oro för att även Piraya så lämna oss..
Även gett ett par ml. med morotspure / vatten
Usch vad hemskt :'( *Kramar till dig*
Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch vad jobbigt. Vi håller tummar och tassar för att allt går bra med Piraya.
matar med morotspure/morotsjuice.. ibland piggar hon på sig lite..får nog fortsätta under natten.. hoppas bara inte hon ligger där i morgon..

Skönt att du har fått lite hjälp från folk som har erfarenhet, men så fruktansvärt förfärligt att detta har drabbat dig/er :-(
Håller tummarna och hoppas verkligen att det kommer att gå bra med Piraya!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nu har natten gått, har knappt sovit en blund
får se hur pigg jag blir ikväll.. men hon har kissat och hon har bajsat inatt
men jag tror inte att faran är över, men det känns positivt, då hon inte kissat på hela dagen i går, så morotspuren kanske gör sitt till. Om hon lever om 1-2 veckor så kanske jag börjar vara lugnare, men just nu så är jag på helspänn.
Men fy vad läskigt..!
Alla styrkekramar till dig & jag hoppas innerligt att de som är kvar har klarat sig!
Åh vad skönt att höra, hoppas att det fortsätter att bli bättre :)
Hanna
Hon är checkad hos en veterinär, låter fint på lungorna, magen är igång. Hon tyckte hon var hyfsat pigg och även inte uttorkad. Tror mest på någon typ av förgiftning, men ger Flagyl ( har någon erfarenhet av Flagyl och marsvin ? ) i fallatt hon blir sämre , mot ev då Giardia.
En natt till har gått utan att jag tappat henne, är dödstrött. Sov ca 3,5 timme igår, i natt kanske jag totalt har sovit en 5 timmar. Men jag ska kämpa. Gick inget vidare med CC hon vill inte äta, så jag provar en hembrygd nu morotspure, morotssaft , probiotiska bakterier och lite CC istället. För det kan jag dra upp lätt i sprutan. Tänker bättre lite CC i puren än ingen alls. Dock hade hon gått ner ca 50 g igår, men då hade hon också bajsat mer än dygnet innan, så egentligen kanske hon gått ner det innan. Gud så jobbigt det är att inte veta …
Hoppas det går vägen! ♥
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mina tankar finns hos er och jag håller tummarna att det skall vända till det positiva.
Marsvin 4-ever
.
Instämmer till fullo med tantnett <3
#18 När mina grisar inte vill äta CC själv så har jag en 1 ml spruta där toppen är bortkapad så att öppningen är lita stor som sprutan. Då går det lätt att få upp CC när den är blandad en del pulver och två delat vatten.
Du kanske redan har en sådan, men jag tänkte det var bra att skriva om utifall att…
Håller tummarna för er!
Tack 20 & 21 #
22# har inte provat det ännu. Ska kolla över mitt förråd, då jag har en st ml spruta för morotsblandningen, och den känner jag att jag vill ha kvar för att få i henne vätska, har inte sett henne dricka vatten själv på länge nämligen. Sen vet jag inte om jag själv kanske matar henne med så mycket att hon inte behöver dricka egentligen.. 
Jag hoppas att det gått bra eftersom jag inte hört något mer från dig under helgen, vi håller fortfarande tummarna för Piraya.
Hanna
Hej Abico, det har varit lugnt, Piraya har ätit lite morot och även lite vitkål för första gången på länge
hon har heller inte gått ner ytterligare i vikt, fortsätter med tillmatning, men inte lika mycket, ytterligare en tid tills jag känner att det är ok att sluta. Men jag grät en tår då hon åt spontant lite morot och lite vitkål.
Sen har CH trollet Elsa, pipit lite i buren för första gången, hon fick ett papp hus att bo i lite, tror hon gillade det. Alla vanliga hus är borttagna, nu ligger två i frysen en tid bara uti fall att, sen kommer de få var sitt hus igen.
Rapportering, fortfarande lite problem med henne, igår åt hon ingen morot, eller vitkål, salladskål.
Fick i henne gurka, lite tomat och lite persilja igår.
Alltså, det måste fortfarande vara något som spökar med henne. Har varit i kontakt med Blå sjärnan för att kolla om de har något uppslag/ råd, men jag har ännu inte fått något svar av dem. (ringde till en sköterska) är rädd att något ska hända. Forsätter stödmata men inte lika tätt då jag inte har möjligheten. Vet inte hur lång tid detta kommer pågå. Och att inte ha vetskapen vad de drabbats av gör en också lite oroligare. Vet man så har man ett annat utgångsläge. Men min vet säger att det inte går att testa nu när hon inte är dålig i magen heller för giardia ( om det nu skulle kunna vara det)
#26 Vidilab testar för giardia på smådjur. Katt och hund är det bara att skicka provet på men med marsvin ska laboratoriet kontaktas först för genomgång av hur provtagning sker, hur man skickar och vad som ska kollas i provet. Giardiaprovet hör till ett av de som man måste säga till specifikt om. Personalen på labbet är kunnig i när prover kan tas eller inte och är de osäkra på provsvar skickas dessa vidare till SVA. Rekommenderar att kontakta dem för att kolla om möjlighet till provtagning. http://www.vidilab.se/ Provtagning bör dock inte göras under pågående flagylbehandling då provet kan visa negativt även om smittan finns där. Har du påbörjat behandlingen bör du vänta ca 2 veckor och sedan göra provet.
Mvh/Cornelia
blå stjärnan ansåg att den troligaste orsaken också var förgiftning nu när jag talade med dem de sa också att giarda var mycket ovanlig på marsvin.
Har ringt till SVAs parasitolog, och hon trodde inte direkt heller på Giardia. Hänvisade till en veterinär på SVA som jag ska försöka tala med på torsdag som är mycket insatt i marsvin ( försöksdjur ) men som just nu har semester.