Kompis till ensamt marsvin.. hjälp!
Hej!
Jag behöver råd/hjälp om hur jag ska göra med mitt marsvin..
Så är ligger det till: För ca 8 år sedan köpte jag 2 marsvinspojkar, som nu båda har gått bort. När den första dog, köpte vi snabbt en kompis (babypojke) till han som blev ensam kvar, och det funkade sisådär.. var en del bråk mellan dem. Ca 2 månader efter att vi köpt babypojken dog vårt äldre marsvin, så nu är lille Oscar, 4 månader ensam.. :(
Oscar var ca 3 månader när han blev ensam och vi bokade genast tid för kastrering, för att sedan kunna köpa honom en tjejkompis, men var då tvugna att vänta tills han var 4 månader, vilket han nu är.
När han är kastrerad måste vi vänta ytterligare en månad tills vi kan köpa en tjejkompis, så att han med all säkerhet inte kan göra henne dräktig.. alltså kommer han då ha varit ensam i 2 månader innan han får en kompis :(
Jag har konstant dåligt samvete för att han är ensam! Vi tar upp honom och gosar med honom flera ggr om dagen, han får komma ut och springa fritt minst en gång om dagen osv..men det känns ändå inte tillräckligt, han måste ju få en kompis!!
Tanken var den, att kastrera honom och köpa honom en tjejkompis, och längre fram kanske köpa fler honor, så dom blir en hel flock, men att låta honom vara ensam en hel månad till känns vääldigt långt!
Alternativet är ju att chansa och köpa en killkompis till honom, men av tidigare erfarenheter kan det va lite svårt att para ihop två hanar, om de inte köps tillsammans eller att en är äldre och den andra en bebis…
Säg att vi köper en babypojke på ca 5-6 veckor, är han och Oscar (4 mån) för jämngamla för att det ska funka? Eller är det en idé att försöka få tag på en äldre herre?!
Vi är medvetna om riskerna med en kastrering, vi har vägt för och nackdelar och kommit fram till att fördelarna vinner, med tanke på att vi då kan köpa fler honor till honom.. men som sagt en månad känns långt..!
Hur hade ni gjort? Hade ni kastrerat och sedan köpt honor eller hade ni chansat med en hane?
Tacksam för svar!
Mitt ena marsvin Rufus köpte jag i december 2009 & han har bott själv ända tills den 8 juli. Alltså två år! Dock visste jag inte att det var lag när jag köpte honom & har sen ett år tillbaka försökt hitta en kompis åt honom men han har varit alldeles för mesig & slutat dricka, äta m.m, men nu hittade vi ett precis lika mesigt marsvin & det funkade.
De nya marsvinet var då 1 år & Rufus 2 år & det funkade fint att sätta ihop dem.
Det är vad jag själv tycker, jag har bara haft marsvin i två år, så mååånga här inne vet nog bättre än mig. Men för mig gick det bra.
Hade jag varit i din situation hade jag väntat med kastrering & pratat med någon/några med marsvin till salu. Att du ev. kunde få låna & se hur det går. Funkar det inte ska du kunna lämna tillbaka marsvinet.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för ditt svar!
Jag har kommit i kontakt med en uppfödare i närheten där vi bor, som har en hane till salu som är 3 mån. Hon har lovat att vi får lämna tillbaka om det inte funkar :) Nu väntar jag bara på svar från henne så får vi se hur det blir.. kastrering känns ju lite drastiskt :(
#2 Tycker det låter bra:)!
Ja, kastrering känns faktiskt lite drastiskt
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi får hoppas på det! :)
Vad jag har läst så kan det vara svårt att ha en flock med hanar.. därför är vi lite inne på att kastrera för att sedan kunna ha en flock som sagt.. Tror Oscar skulle gilla att ha massa tjejer runt sig ;)
Men köper vi en killkompis till honom kanske det blir svårt att köpa ännu fler sen? Går ju inte att ha två hanar med honor.. :S
#4 Det är sällan det funkar med mer än två hanar tillsammans, kanske om dem är på enorma ytor, och då snackar vi eeenoorma.
Och nej, haha, det går nog inte ha två hanar med massa honor, då blir det två onödiga kastreringar 
Men att ha massa honor bland en kastrerad hane tror jag ska gå bra. Har inte så bra erfareheter gällande det.. Jag vet bara hur det är med kaniner. 
Det är ingen fara så kort tid om ni er honom ordentligt med uppmärksamhet :)
Jag har en ensam 8 årig hane hemma då han inte funkar så bra med andra marsvin, han är för dominant helt enkelt. (han hade en kompis förut som var extremt undergiven) Jag har honom med mig överallt jag går i princip och han är alltid i centrum. Det har gått jättebra i över 4 år nu :)
Man kan ju köpa en hona och sätta i en bur bredvid så länge, så får han lite sällskap ändå :)
Och vill du ha en flock är det bättre att ha honor & då kanske 1 kastrerad hane om man vill det :) Hanar går ju som du säger ytterst sällan att ha mer än 2 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Om du känner att du vill ha en flock i framtiden så skulle jag väntat på kastreringen.
Han klarar sig under det tiden så det är inget du behöver ha dåligt samvete över.
Alternativet är ju som#7 sa, att köpa en hona och sätta i en bur brevid så länge. Då kan dom ju ändå få kontakt med varandra genom galler :)
Mvh Alexandra