Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1457 ggr
_Charlie
0

Frågor om Buskåp

Projektet är påbörjat med en styck lagerhylla hemköpt. ;) Jag kommer ta gooood tid på mig, och inte stressa fram något, utan ta den tiden det tar för att få den precis så som jag vill ha den. Och eftersom jag inte har bil, ja då får man ta 1 hylla åt gången på bussen. ;)

Hyllorna jag använder mig av är 75x28 cm, och jag kommer använda mig av 4 stycken. (Får det plats utan att bli alldeles för knöligt tar jag 5, men jag utgår från 4.)

Nu funderar jag på om jag ska ställa dom med långsidorna mot varandra så att måttet blir ca 75x112 cm, eller om jag ska ställa dom 2 och 2 framför varandra så att måttet blir 56x150 cm. Vilket hade ni föredragit?

Jag har ungefär tusen och en frågor och funderingar men jag börjar som sagt smått så denna funderingen får räcka för nu. ;)

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade nog ställt dem framför varandra. Tycker 28cm låter för lite :P

Ser framemot att följa ditt byga :) Lycka till!

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

_Charlie
0

Nej nej, 28 cm ska den inte vara, det skulle jag aldrig kunna leva med. ;) Det är lite svårt att förklara…

1. Ställ 2 stycken lagerhyllor bredvid varandra med långsidorna mot dig, då blir de 150x28 cm, ställ sedan 2 stycken till precis framför dom andra 2, så att du dubblar bredden till 56 cm, och behåller längden på 150 cm.

2. Ta en lagerhylla, ställ den med KORTsidan mot väggen så att du får en yta på 28 cm bredd och 75 cm djup. Sätt sedan ytterligare 3 stycken på samma sätt bredvid, så att alla 4 har kortsidorna utåt. Ytan blir då 112 lång och 75 bred eller djup eller vad man ska säga.

Ur "snyggperspektiv" måste det ju vara bättre med alternativ 1, då man får en större insyn i buren och endast en "avbrytare" där de 2 hyllraderna möts i mitten ist för alla kortsidorna. Samtidigt tycker jag 56 låter lite litet i bredd men det kanske det inte är när längden är hela 150.

_Charlie
0

Jag håller just nu på att skruva ihop första hyllan bara för att få en bättre hum om storleken på riktigt. Gode värld vilket arbete för en så simpel hylla, detta är min andra paus. Haha! Men det ska nog bli bra. ;)

[SallysPigge]
0

Det beror hur ditt kök är med lite, du ska ju kunna fortsätta att trivas i köket och inte ha det förtrångt. För det var väl i köket dom skulle vara?

_Charlie
0

#4, japp det är tänkt så. Jag provade precis att vrida den jag satt ihop med kortsidan mot väggen och det blir nog för trångt med hela 75 cm ut från väggen. Visserligen har vi litet matbord och så där men man vill ju ändå ha lite luft mellan matsidan och marsvinssidan, så man inte sitter mitt i marsvinen och käkar frulle kanske. ;) Så det får bli på långhållet ist. :-)

[SallysPigge]
0

#5 Det blir nog jättebra :-D

_Charlie
0

#6, det tror jag också. ;) Nu vill jag få hem resterande hyllor så jag iaf kan måla alla och känna att jag är igång iaf! Skrattande

Nästa svåra moment blir plexiglas… vill väldigt gärna ha glas iaf på framsidan, men fanken vad dyrt det ska vara! Är lite halvsugen på att smyga ut mitt i natten och knäppa loss de där som sitter för reklamen i busshållplatserna här ute. Haha!! Oskyldig

[SallysPigge]
0

#7 Har du redan ändrat dig?

Du skulle ta gooood tid på dig och inte stressa ….

[donkeyqueen]
0

Lycka till!

Skulle vara kul att se bilder när bygget är klart. Glad

_Charlie
0

#8, haha nej då här stressas inget, just därför jag redan letar efter alternativ, så jag absolut får det som jag vill när det är klart. ;-) Annars vet jag hur jag fungerar, "åh nej det tar ju så lång tid, jag tar detta ist så det blir klart nu" och så står man där sen med ett OK resultat ist för ett PERFEKT resultat. ;-)

Än så länge har jag bara en ihopskruvad hylla. Jag har redan färg hemma så jag kommer nog måla dom allt eftersom jag får hem dom en i sänder, bara så projektet inte avstannar och blir liggandes. ;-)

#9, tack så mycket, bilder kommer absolut. :-)

_Charlie
0

Idag har jag köpt och dragit hem hylla nr 2. Bara 2 eller 3 kvar. ;) Wee! :D

_Charlie
0

Första hyllan är spacklad, slipad, grundmålad och målad och ser himla tjusig ut. Men…. shit vilken tid det tagit att få EN hylla i rätt färg bara. Nu återstår bara 3 eller 4 till också. Kan ju försöka sikta på att bli klar iaf denna sidan jul. :-D

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu behöver jag lite hjälp att knäcka nöten om någon vill hjälpa till. ;-)

Hur löser jag plastmatta inom det inringade området?

Och, nu vet jag inte hur pass tjock plastmatta är… Behöver man sätta dit en botten av tex masonit över spjälorna eller är plastmatta tillräckligt styvt att ge en stadig botten mellan ribborna?

_Charlie
0

Puttar upp min senaste fråga. :-)

Royalz
0

Kan du inte bara skära ut så mattan passar in? Och om du ska ha mattan en bit upp på kanterna så kan du ju skära till en bit och sätta fast och sen silikona i skarven.

Förstår du hur jag menar? :)