Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4123 ggr
Ilma
0

kan man ha två hanar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man ha två hanar tillsammans? enligt en jag mailar till som har bebisar så går inte det ens om det är kullsyskon. hur ska jag göra då? kan jag ha en ensam pojke?
Och om jag har två hanar och en dör, är det svårt att sätta ihop den som är kvar med en ny bebis?
Är det lättare med honor?

Ska inte skaffa marsvin riktigt än, men försöker reda ut så det blir bra när jag väl ska köpa.

_Charlie
0

Förstår inte varför vissa ska envisas med att säga att man absolut inte kan ha 2 hanar tillsammans. Jag har själv blivit tillsagd att det ALDRIG går, ändå sitter jag här nu med 2 grabbar som INTE är från samma kull, INTE är exakt lika gamla, varav den ena INTE ens hade gått med sällskap förut, och dom blev bästa vänner samma dag de sattes ihop, aldrig sett ett endaste litet gräl eller smågnabb.

Om man aldrig kan ha 2 hanar tillsammans, inte ens om de är från samma kull, betyder ju det att alla hanar antingen måste konstant befrukta honor, bli kastrerade, eller spendera hela sina liv ensamma! Hur tänker dom?

_Charlie
1

På frågan om du kan ha en ensam pojke - Nej, det är lag på att alla marsvin ska ha sällskap av samma art, så länge de inte faller under undantagen smittsam sjukdom eller extremt aggressiv mot andra marsvin. Glad

Fridaaaa
0

Du kan absolut ha 2 hanar ihop, även om dem inte är kullsyskon. 
Lättast är att sätta ihop unge+unge eller vuxen+unge. 2 vuxna hanar är svårt att sätta ihop.

Lagen säger att du måste ha minst 2 marsvin, så du måste ha 2 hanar (hanar går sällan ihop mer än 2 stycken).

Dör ena marsvinet, och du ska skaffa en ny kompis, går det bra med en unge.

Honor är i regel lättare att ha ihop ja, och vill man ha många marsvin ihop (mer än 2), så är honor det bästa:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chickwheels
0

Jag har aldrig haft några problem med att ha killar ihop. jag har två grupper med tre och två med 2. Inga problem alls. Satte ihop en kille som va 4 och en som va 5. INGA problem alls, de trivdes jätte  bra ihop efter att ha bekantat sig lite bara.

Killarna har dessutom bott ovanpå och under tjejer i samma skåp och rum utan problem.

Det har i början ibland varit lite tandagnisslande och lite "stajlande" men inga bråk, skador eller problem ALLS.

klart du kan ha killar ihop :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Linnet
0

Även vuxna hanar kan gå att sätta ihop, men det är betydligt svårare och mer gruff då.

Royalz
0

För ungefär 2 v sedan satte jag ihop två ensamma hanar som gått själva i ett par månader. Dom blev vänner direkt! Hanarna var 14 och 11 månader. Så det är knappast helt omöjligt :-)

[Quickeman]
0

Jag har en hane som INTE går att ha med en annan vuxen hane, det slutar med att det "sprutar" blod och man får sönderbitna marsvin. Har provat med många olika hanar.

Kan tillägga att de blivit ihopsläppta i stor bur (ca 2 x 1m)

Har provat att bada (både marsvin + bur), släppt ihop i helt okänd bur, nere på golvet osv. osv.

Men icke!

Däremot ungar brukar gå bra, om det är en väldigt lugn och foglig sådan. Annars blir det bråk så fort ungen blir lite äldre.

Linnet
0

#7 VIssa hanar går inte att ha med andra hanar, hade också en hane som blev helt vild när jag provade sätta honom med en annan hane, slutade med att jag skulle ta upp honom och han bet sig fast i min hand och följde med upp när jag drog upp handen, blodet bara forsade, inte kul.

FeliciaS
1

Du kan absolut ha två hanar tillsammans, det är enbart i vissa fall (sällsynta fall skulle jag säga) som hanar inte kan bo tillsammans och ofta finns det någon vettig orsak till det, till exempel om de har träffat honor. Är de dessutom kullsyskon och har bott tillsammans hela livet är det bara en fördel. Ensamma marsvin ska man inte ha oavsett kön :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

VilmaKristina
0

Jag har två hanar, det går super bra!

Små gnabb ibland men mina är bara ett halvår (:

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

flocken
0

Klart det går. jag har parat ihop både vuxna + unge, vuxna+ vuxna. oftast har  det gått bra. Men som vissa sagt. Ibland dyker det upp ahnar som inte kan gå med andra hanar. Jag har en sån. har försökt med olika hanar, olika åldarar, unga som äldre. Icke. I veckan kastrerade jag honom. Så han får gå med flickorna ist.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[CatsOnMars]
0

Jag har haft marsvin hela livet och det har alltid vart 2 hanar, en gång bröder och en gång från helt olika ställen!

mjuhm
0

Jag satte ihop mina hanar på 1 & 2 år nu redan i juli. Ingen av dem hade nånsin träffats förut, luktat på varann eller ens hört varandra. Gick hur bra som helst.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

chickwheels
0

#4 Kan även t.ex tillägga att de två äldsta hanarna ja satte ihop gått med varsinn hona, även andra av mina hanar i grupper och par har parat tidigare, parar igen och hoppar tillbaka till sin kompis. Ibland måste jag byta par (vuxna, som ungar och ungdjur) och då hamnar de hos nån annan. En extra kille kommer in ibland, nån liten unge eller så. inga problem alls.. :S Kanske bara haft flyt.. men de e mycket flyt i så fall me alla dessa killar man sitter och suttit med :)

Har för övrigt heller aldrig behövt bada nån av dem innan sammanföring.

Någon enstaka gång har jag låtit dem bekanta sig på golvet nån eller ett par nätter innan de placeras i buren.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg