Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 6595 ggr
Mimmitroll
0

Gå upp i vikt?

Jag har två marsvinshonor på 4 resp 3,5 år. Den som är yngre tycker jag är i helt okej hull, men skulle kunna gå upp lite. Men mamman, som är 4 år har blivit jättetunn nu de senaste månaderna. Det är ingen snabbviktnedgång, men långsam. Båda är hur pigga och glada som helst. De piper, äter tonvis och springer omkring. Har tyvärr ingen vikt på dem för stunden, men ska se om jag kan fixa till helgen. De har alltid varit ganska små i växten.

Men min fråga till er är hur jag ska göra för att få dem att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt? Just nu får de massa grönsaker, hö som grannen på landet "gjort" av slaget ängsgräs som sedan häschats (stavning), rent vatten. Nu har jag också börjat ge dem lite havregryn varje dag då jag har hört att det ska vara bra för att få dem att gå upp i vikt. Innan har de fått pellets som heter selective. Det är i en lila påse. Jag har läst innehållsförteckningen och det innehåller bara naturliga saker. Mina marsvin avgudar det. Ska jag fortsätta ge det också?

Hoppas att ni kan komma med bra förslag, som ni brukar! Tack på förhand.

[Nooway]
0

Jag är ingen marsvinsexpert, men har haft några så jag kan ge dig lite tips.

Det är inte så att hon/dem har mask då?
Du kanske kan ge feta fröer och nötter, solrosfrön t.ex. Glad

Fridaaaa
1

Jag har blandat havre & pellets till mitt skinny som behövde gå upp i vikt, fungerade jättebra.

#1 Fröer är inte bra att ge var dag, vilket man nästan behöver göra med det man vill att dom ska gå upp av :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Oh-rakel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Selective är ett riktigt bra foder så fortsätt att ge detta till dem. Har för mig att det ligger någon artikel eller tips här inne på gröter som uppskattas av marsvinen…kanske detta är något att testa? Det kan vara svårt att få upp vissa marsvin i vikt men många uppfödare/ägare ger pellets i en skål och havre, kli, kornkross mm blandat i en annan skål.

Mvh/Cornelia

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

[Nooway]
0

2# Är det av någon speciell anledning? Vore bra att veta Glad

FeliciaS
0

Vad ger du för grönsaker?
Som kraftfoder tycker jag kornkross och helhavre är bland det bästa. Du kan även blanda i lite pellets om du vill, men i begränsad mängd då. Emellanåt kan de även få kligröt (du blandar ex. havrekli med vatten till en grötliknande konsistens).

#1 Mask är inte särskilt vanligt på marsvin :)

#4 Marsvin ska inte ha särskilt mycket fett i sin kost utan de är anpassade till att äta mycket fibrer, vilket också är vad de behöver för att hålla igång magen då de har väldigt snabb ämnesomsättning jämfört med många andra djurarter.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mimmitroll
0

De får många olika sorters grönsaker, men basen ligger oftast i vitkål, morot och nu har de fått lite blomkål. De uppskattar det väldigt mycket. Finns det någon bra grönsak att ge för viktuppgång? :)

Jag tänkte också på mask, men då skulle men väl se något i avföringen, eller har jag helt virrat till det? Tur att det inte verkar vara så vanligt på marsvin då.

Jag kände lite på flickorna idag. De har en lagom bra kula vid magen tycker jag, men det är vid revbenen de är jättesmala. Undrar varför det är så?

Fridaaaa
0

#4 FeliciaS har gett dig ett bra svar :D

#6 Morot bör inte ges varje dag, för det innehåller socker, så ska inte vara i basmaten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

#6 Du kan hitta förslag i artikeln här. Rotfrukter får de fina, stadiga kroppar på och går upp i vikt av :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mimmitroll
0

Tack så mycket :)