Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 890 ggr
[Alexis78]
0

Två hanar ihop, vid vilken ålder?

Ungefär vid vilken ålder är det besvärligt att sätta ihop en hane med en annan? Dum fråga kanske.

Min kille är ju tolv veckor, går det alltid att sätta ihop honom med en liten bebis eller kommer det en viss ålder då det är svårt att sätta ihop honom med en annan hane oavsett vilken ålder den hanen har?

Fridaaaa
0

Jag hade satsat på en bebis till din. Kan gå såklart med en vuxen med, det vet man ju aldrig. Finns dem som har lyckats sätta ihop vuxen+vuxen. Men jag personligen hade köpt en liten. Eller kastrerat och skaffat en hona som sällskap :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

Det beror helt på hanen, det är individuellt i vilken period de är som mest hormonstinna och hur mycket. Oavsett ålder är det sällan särskilt problematiskt att sätta in en liten bebis (på ca 6-8 veckor). Dock är ju inte din hane särskilt gammal och det kommer inte vara någon stor åldersskillnad på dem när de kommer upp i den åldern då de kan börja utmana varandra. Därför kan det även vara lämpligt med en snäll vuxen hane på ca 1,5 år som din lilla hane inte kommer försöka utmana utan istället finna sig under den stora.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Alexis78]
0

#1# Problemet som jag brottas med är att jag egentligen inte alls vill skaffa fler smågrisar. Men nu har mina två hanar kommit ihop sig ordentligt så just för tillfället sitter den lille i en transportbur (bara tillfälligt nån timme naturligtvis) och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har lagt ut annons på den lilla skrutten men tills dess att någon nappar, kan han hinna bli för stor för att kunna sättas ihop med en bebis då? Säg att det kanske tar två veckor, är han för gammal vid 14 veckor för att gå ihop med en annan hane?

Krångligt förklarat men jag vet inte hur jag ska lösa det.

Fridaaaa
0

#3 Dem blir aldrig för stora för att sättas ihop med en bebis :) Morris var 2 år när han fick en kompis, då hade han bott själv  förra hemmet under hans då 2 levnadsår (köpt i djuraffär). Fungerade kanon att släppa med en unge, likaså blixten när hans kompis dog, köpte en unge och det fungerade kanon :)
Men annars kan du kastrera ena och skaffa en hona till honom? Vuxen då :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

#4# Skönt att höra, då får han vara i extraburen ett litet tag tills jag hittat köpare åt honom och då behöver man inte känna sig så stressad över att han ska bli "för gammal" för att kunna sättas ihop med en kompis.