Hur ser skalad havre ut?
Fick just ett samtal från min kära sambo som just vart på Granngården och köpt hel havre. Jag frågade då om den var skalad, och då blev han ställd och kunde inte svara. Han kommer hem ikväll med den och han har köpt 25 kilo … herregud vad vi ska äta havre …
Men en del utav er gör väl gräs av det oxå eller? Lägger ni havren på lite fukt och låter det växa? Minns inte så noga vad jag läst.
Så vad tror ni är havren skalad? Och hur ser det ut? Och hur gör ni gräs?
http://hem.passagen.se/cockatiel/images/Fro-skalad%20havre.JPG
Detta är skalad havre.
http://old.c.lst.se/upload/bilder/lantbruk/demogardar/Havre%20efter%20vall%20mogen%20havre%206.JPG
Och oskalad havre.
Och här: http://kanin.ifokus.se/articles/4d716f8db9cb46223307d275-kaningott
en fin artikel från Kanin i Fokus var odling av havregräs beskrivs! En trevlig artikel även i övrigt!
:)
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Åh tack! Nu gäller det att sambo kommer hem med havren så man ser vad han köpt. Men om den är oskalad kan man ge den till marsvinen ändå?
#2 Kan inte svara säkert på det men jag TROR inte att det ska vara några problem alls!
Jag ger mina oskalade, dem älskar det 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Annars får man väl sätta sambo på skalning …. ;-)
#5, Haha, ja det kan ju vara en trevlig lördagssysselsättning ;)
#6 Har han tur så slipper han :-D om inte annat så lär han aldrig mer köpa 25 kilo igen. :-)
#4 Så det är ingen fara då vad det är, tur för sambo ;-)
Men Hur gör ni? ger ni alltid havre blandat med pellets eller havre ena dagen och pellets andra? Eller bara havre rent av?
Det slog mig just, ÄTER ALLA havre? MIna kräsna grisar kanske ratar det? …. :-S
#8 Mina marsvin älskar havre, men min ena kanin som är världens matvrak (kan sitta vid ens sida och vänta på att man ska tappa mat när man äter i princip) avskyr havre. Så visst kan de rata det om du har otur. Men då kan du ju odla massa, massa gräs istället.
#9 En djungel av gräs med andra ord ……. :-/
Man måste väl kunna odla gräset året om? När det är sol så har jag sol hela dagen i mina 5 fönster i vardagsrummet …. Till och med orkidérna blommar på vintern. :-D
#7 Jag blandar pellets med havre:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om det inte står angivet om havren är skalad eller inte så är den med största sannolikhet med skal. Det är vanligast så.
#7 Jag har testat många olika kombinationer mellan åren och tycker havre blandat med kornkross är helt klart bäst :) Det blir liksom "naturligt" med enbart sädesslag och är utan de skadliga ämnen som finns i pellets.
#8 Mina är rätt kräsna och tycker inte så mycket om vanlig havre med skal. De får skalad helhavre och det slinker ner.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo havren är oskalad, men vad jag redan sätt så har Tindra redan ätit en del och Bernard. Sally och Pigge har jag inte sett äta det ännu, men jag stirrar inte på dom hela tiden heller. Så än så länge känns det lyckat. :-D
Men hur mycket havre ungefär per dag är bra?
Och kornkross funkar den man köper i matbutik?