Varför döda ungar så vanligt?
Ja varför är det så vanligt att ungarna dör bland marsvin? Bland tex kaniner händer det ju knappt aldrig. Marsvin verkar också ha svårare förlossningar än de flesta andra smådjur?
Jag födde upp 2 kullar,det var inget problem med det… Jag har inte hört att marsvinshonor har svåra förlossningar (kan vara så) men hört om man "stör" honan kan honan bita ihjäl ungarna. Lite sorgligt…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag födder upp kaniner har haft ca 15 kullar. Det är inte ovanligt att kaninungar dör några timmar/ dagar efter de deras födsel, ännu vanligare är perioden när de går över från att dia till fast foder.
Men långt ifrån att alla kullar drabbas av detta men det händer och jag vill inte påstå att det är ovanligt. Jag upplever inte det som något ovanligt att kaninungar dör som små eller unga-
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Oj, vad konstiga historier. Var kommer de ifrån? Har faktiskt aldrig hört talas om det. Däremot kan mammorna vara hårdhänta för att få igång andningen på en unge som inte andas. Då kanske de ser ut som hon biter ihjäl, när hon faktiskt försöker rädda livet på en unge.
Här har fötts några kullar, och tyvärr så är det inte ovanligt med döda ungar. Det finns en del som kan gå fel, speciellt som en marsvinsdräktighet är ovanligt lång i djurvärlden. En dräktig hona behöver omsorg och koll för att ge ungarna maximal överlevnadschans.
För stora ungar kan ha svårt att komma ut, för små har svårt att klara sig. En oerfaren mamma kanske inte slickar bort fosterhinnan och ungen kvävs. En för lång förlossning kan ge syrebrist och ungarna föds döda. Kommer inte mjölken igång, eller mamman får mjölkstockning får de ingen näring.
När de blir några dagar och vikten har vänt uppåt upplever jag de flesta marsvinsungarna som väldigt livskraftiga
#1 Du tänker nog på kaniner, med de om att de biter ihjäl ungarna. Dock har jag aldrig haft problem med det. Har haft kaniner i 10 år^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Hehe…jag tror nog att jag tänkte på kaniner…

Tycker inte alls att det är vanligt att ungar dör, händer vädigt sällan. Det är väl ungefär lika vanligt eller ovanligt bland marsvin som med kaniner, föder upp både marsvin och kaniner. BLand kaniner händer det ju oftare att ungar dör för att mamman inte tar hand om dom, har byggt dåligt bo, ofta vid första kullen, eller att nån unge inte klarar sig pga stor kull, osv, bland marsvin kan ibland nån unge vara dödfödd, men det är inte ofta, har även varit med om att en kull föds för tidigt och inte klarar sig pga att dom är för små, detta kan hända om burkompisen föder och drar med sig en hona som inte ska föda förrän flera veckor senare.
inte märkt att det är vanligare än på andra djur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
kanin mamman drar ju av sig pälsen från magen när hon ska fixa i bolådan men gör inte det ont?! jag har funderat på det rätt länge nu… tycker lite synd om dem :o
#8 Nej det gör det inte, dem tar bara lös päls :P
#9 jahaaa trodde dem drog bort typ all päls på magen :o xD
#10 Ja dem tar päls ifrån magen :) Men när det är dags för dem att plocka så sitter det inte lika hårt, det har jag lärt mig :)
Jag har haft några dödfödda ungar, kanske 5-6 st. Men jag har å andra sida fött upp en 30-35 st så det är ju ingen jättestor andel. Jag tror att bara man inte stressar honan i dräktighetens slut med omflyttningar o osv så brukar det gå bra. Har dock haft en kull där honan bara födde en, resten var kvar inuti o henne gick det inte att rädda. Har även haft en "sympatifödsel", där 2 dräktiga honor gick ihop o den ena födde för tidigt strax efter den andra som födde i tid. Den honan fick nån psykos o bara skrek när hennes unge kom nära ( där var det 1 som levde o 2 som var döda, de kom ca 2-3 v för tidigt o den som levde vägde 30 gr) men hon accepterade den andras ungar. Det blev ett byte av ungar dem emellan o det gick bra, den för tidigt födda klarade sig med lite stödmatning. Så nog är de känsliga, men jag tror inte mer än andra djur.