Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 981 ggr
_Charlie
0

Körkort för att ha marsvin!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Återigen har jag snubblat över en blocketannons där marsvinet:

1. Sitter själv (2 år gammalt)
2. Har tidningspapper och väldigt lite utstrött hö som underlag
3. Har en skål full med gnagarblandning
4. Har inte mindre än 2 salt/mineralstenar
5. Har INGET hus ELLER annan inredning i sin bur öht
6. Har TOM vattenflaska

Jag får ont i mitt hjärta, vad GÖR folk?? Varför skaffar man ett djur, ett litet liv, utan att vara intresserad att ta reda på hur man sköter om det bäst, hur man ger djuret det bästa livet djuret kan få? Jag förstår inte?

Fridaaaa
0

Har med sett sånt på blocket. Skrämmande :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

Det man kan göra är att försöka informera så mycket som möjligt. Rör det sig om vanvård får man anmäla.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Hultan
0

Det är hemskt.. verkligen..

Med sunt förnuft kommer man långt!

[NalaMeya]
0

Man skulle kunna tro att du skrev ner vad jag tänkte för två dar sen. Också en blocketannons… Det marsvinet jag såg, kanske är samma som du menar, hade det precis likadant! Jag vet inte vad jag ska säga… Det finns inte ord…:(

Men sen har jag sett ett antal där en kanin och ett marsvin säljs tillsammans, och så står det: Dom får ABSOLUT inte delas på, säljs endast tillsammans mm mm…

Skulle jag skriva allt jag tänker om det här skulle jag få hålla på HUR länge som helst, men jag avstår…

_Charlie
0

#4, antagligen är det samma annons, kom ut för 3 dagar sedan i en blå gallerbur. Stor bur stod det, nej inte stor bur, antagligen minsta tillåtna enligt lag, då kan man inte säga stor tycker jag.

[NalaMeya]
0

#5 Tyvärr var det inte samma annons. Den jag menade hade svart bur, inte för att det spelar någon roll men det betyder bara att det finns många som inte förstår…:(

Hultan
0

Jag tror egentligen att man måste satsa på att få zoo-butikerna att hålla marsvin och kaniner på rätt sätt, samt att ge rätt information. De flesta familjerna går ju ändå till en zoobutik för att köpa sina första marsvin.

Man måste nog sätta press på dem, hur vet jag inte..

Med sunt förnuft kommer man långt!

^Marsvin^
0

Det är synd när man ser sånt på blocket…och jag hört många gånger att saltstenar är livs farligt för marsvin.

_Charlie
0

#6, aj aj skrämmande!

_Charlie
0

#7 Ja djuraffärerna verkar ju vara grunden till all denna ovetskapen bland marsvinsägarna, de har ju noll koll. Jag tänker på hur lätt det var för oss att komma in och köpa ett ensamt marsvin utan någon som helst vettig information när vi gick därifrån. En snabbgenomgång som innefattade "klipp klorna 1 gång i månaden, kela ofta och mycket".

Memris
0

Oj så tragiskt…jag såg just annonsen Gråter
Stackars liten…hoppas att han får ett bättre hem.
Körkort på varje djur borde vara lag.

Moa-16
0

Kollat runt lite men såg inte annonsen.. Vilket län? Jag tycker för övrigt inte det ska behövas körkort, det är inte svårt att ta hand om två marsvin. Väldigt oseriöst att inte läsa på om djuren man köper… Vilket det känns som många inte gör.

Dom flesta har ju dock ett sunt förnuft så det handlar nog ofta om ägare som inte bryr sig, även om man inte vill tänka så. Att vattenflaskan är tom gör att man börjar fundera på om det verkligen handlar om okunskap, just det här fallet.

_Charlie
0

#12 Körkort i den bemärkelsen är väl att ta i, men när folk inte ens verkar bry sig om huruvida de gör rätt eller helt uppåt väggarna fel och direkt skadar sina djur så vet i sjutton om det inte vore en bra idé ändå. Det verkar ju inte direkt ovanligt bland marsvinsägarna - eller djurägarna över lag, att omskötseln felar något så in i norden.

När det som i detta fallet till och med bryts mot djurskyddslagen, då är det ju kris. Det står ju ingenting i annonsen om att djuret sitter ensamt pga särskilda skäl, eller att djuret saknar de nödvändiga krypin pga särskilda skäl.

Annonsen finns för övrigt i Osby, är det skåne kanske?

HannaVastervik
0

Jag brukar roa mig med att svara på dessa blocket-annonser och upplysa dom om vad de gör för fel och kan göra istället.

Memris
0

Tyvärr så erfar man dagligen okunskap inom de flesta kategorier, inte bara djur utan hur folk uppfostrar barn eller behandlar sina medmänniskor/natur/miljö osv.
Så att utgå från att var person kan ta sitt normala ansvar är tyvärr inte logiskt Rynkar på näsan