Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3734 ggr
_Charlie
0

HJÄLP AKUT! Pevaryl!

Misstänkt svamp, smörjde pevaryl, hetta uppstod på de insmorda områdena, charlie bet mig och fick ett krampanfall, kom tillbaka och sitter nu och biter på allt han kommer åt och ruskar konstant om kroppen. Ska jag tvätta bort det???

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tog fram en morot för han bet bet bet på allt o nu sitter han o nästan hysteriäter morotten bredvid mig samtidigt som han ruskar ruskar ruskar om kroppen

Picasso
0

Bada honom…..

_Charlie
0

#2, Det är lugnare nu. Han fick gå in i sin bädd i buren och sitter nu där och äter sin morot. Han ruskar fortfarande på sig lite då och då men inte samma frenetiska "ta bort detta från mig NU" ruskandet han gjorde innan. Områdena jag smorde är inte längre varma, de var riktigt varma precis efter jag smorde honom.

Bör jag ändå bada honom eller ska jag avvakta?

Picasso
0

´#3 hmm jag har ju ingen direkt erfarenhet och vet inte vad det beror på hans reaktion efter att du satte på pevarylen. Avvakta en stund..hoppas någon med mer erfarenhet kanske vet vad hans reaktion beror på! Tycker det låter konstigt att han reagerade så våldsamt.

_Charlie
1

#4 Ja precis, jag var inte ALLS beredd på en sådan reaktion, flera rådde mig att testa pevaryl på hans besvärade områden, "bara smörj 2 ggr om dagen och se om det hjälper" så jag hade inte en tanke på att det skulle bli så här.

Inte läste jag bipacksedeln innan heller, men däremot efteråt. Lokal hudirritation stod men inte brännande som det blev på honom. Jag kan förstå att det utlöste den troliga epilepsin eftersom han fått 2 anfall förut av betydligt mildare påfrestning än bränna som jag tror detta gjorde på honom, det var verkligen varmt. Han hade även ett par små små plitor, som en nålspets skorpor, kan ha svidit rejält av salvan där..

Han har aldrig någonsin ens gjort antydan till att bita mig förut, men det gjorde han nu. Precis innan anfallet högg han mig i tummen, sedan tuppade han av.

Han har nu övergett sin halvt massakerade morot och ligger nu och ålar sig i höet som vanligt, en och annan rusk men annars verkar han okej just nu.

Picasso
0

#5 Det kan ju vara så att han inte tål något som pevarylen innehåller, där av hans reaktion och som ett brev på posten fick han ett EP anfallal!

Han kan ju vara allergisk mot pevaryl!

_Charlie
0

#6 Det skulle inte förvåna mig med denna lilla gris, mer otur går det inte att ha… Fast vore han allergisk borde väl reaktionen hållt i sig och inte lugnat ner sig så snart?

Han håller just nu på och fnattar sig med tänderna på de besvärade områdena. Precis som han gjort innan och som är orsaken till varför han nu är hårlös på de ställena och svampen misstänktes. Nu har han ju pevaryl där, är det så bra att han är på det med munnen?

marsvin-90
0

Hr du möjligtviss en bild på svampen? För de låter som att de gjorde ont på honom, typ som om de vore ett öppet så o att de då sved med pevarylen på. De va min första tanke som slog mig. För som ja förstått de så biter de när de har ont.

_Charlie
0

#8 Jag vill helst inte besvära honom just nu med att ta en bra bild, men jag kan försöka ta ett någorlunda kort i buren och se om jag får med någon av områdena.

Och ja visst måste han haft rejält ont!

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en bra bild på ett av områdena, han har 2 stycken sådana här. Båda 2 sitter på sidan, precis över frambenet, sträcker sig fram på bogen där de möts. Det är alltså som ett halvt bälte runt om honom där han kommit åt att fnatta med tänderna.

Det är dock inte lika rött i normala fall utan vanligt ljust rosa som skinnet, och brukar inte se irriterat ut.

(På bilden är det framtassen längst ner, och det svarta är hans huvud.)

_Charlie
0

Herre gud vilket drama det är i buren ikväll. Charlie och Chivas brukar alltid ligga tätt tätt nära, allra helst uppepå varandra liksom. Charlie vill inte just nu, han vill vara i fred och äta sin sista morot. Det är okej om Chivas ligger bredvid, men han vill inte att han rör honom utan markerar tydligt att han vill vara i fred. Chivas blir värsta drama king och börjar gnälla, buffa på charlie, springa runt runt i buren, upp på taket, ner från taket, upp på taket, ner från taket, fram och tillbaka som en jojo medans han gnäller och gnäller, stackars lilla Chivas. Slutade med att jag fick ta upp Chivas så Charlie får lite lugn och ro med sin morot.

Vad händer då? Då sitter dom och leker brandvarnare till varandra ist.

Drama drama drama.. ;-)

Charlie verkar iaf ha lugnat ner sig ordentligt nu och är tillbaka till sitt vanliga jag. Han fnattar lite ibland men det har han ju gjort ett tag nu. Utöver det är det inga ruskningar eller frenetiska bett osv så jag avvaktar nog och låter det sitta kvar. Frågan är bara om jag vågar fortsätta…

[SallysPigge]
0

Nämen Charlie, blir orolig för honom. Kan det inte räcka snart? Stackarn! Tänker på honom ibland, och hoppas verkligen att hans otur snart är slut.

Kramiz :-)

_Charlie
0

#12 Tack. ♥ Och jag håller med, det får räcka nu. Man kan inte vara så liten och ha så mycket otur.. 5 månader och redan hunnit med c-vitaminsförlamning, epilepsi och hudproblem. Jag börjar undra varifrån han kommer egentligen, hur det egentligen står till med den "uppfödning" han fötts i.. Inte kan väl ändå allt detta vara slumpen.

Fridaaaa
0

Konstig reaktion när han fick pevaryl.
Mina har aldrig reagerat över huvudtaget.
misstänker svamp på Pepsi, och smörjer, han nafsade 1 gång men inte mer.
Hoppas det ordnar sig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

han kanske är flådd? eller vad man nu ska säga.. han kanske har ryckt av sig pälsen själv för sysselsättning? ne det lät konstigt…

_Charlie
0

#14, ja precis du rådde mig ju att testa pevaryl och likaså en annan och det var ju inget tal om sådana reaktioner så jag förstår inte var detta kom från. Han blev helt panikslagen och jag finner inget annat skäl än att det måste bränt eller svidit ordentligt på honom.

Har du förresten märkt av att området du smörjer blir väldigt varmt precis efteråt?

#15, jag trooor inte att han skulle rycka av sig den för sysselsättning då han alltid har mycket att göra i buren, han fnattar sig på de områden även när han tex precis fått nytt hö som han måste undersöka på en gång. Man ser då att han egentligen inte har tid att gnaga men han måste, det besvärar honom.

Hade ni försökt igen med salvan idag? Jag vet inte om jag vågar. Diskuterade vad som hände med mamma igår kväll eftersom jag blev så chockad och hon tyckte jag skulle prova igen fast väldigt väldigt lite på det värsta området, avvakta någon timme och sedan fortsätta med väldigt väldigt lite på nästa område, tills allt var smort. Tycker ni det verkar en bra idé eller hade ni skippat pevarylen helt och hållet?

Man kan ju hoppas att det han fick igår, vilket var ganska mycket salva, har hjälpt så pass mkt under natten att nästa smörjning inte gör lika ont. Eller? Ah…

Fridaaaa
0

#16 Nej på mina har det inte blivit varmt på området efteråt, inte på mig själv heller. Mina har aldrig reagerat, vet många som använder pevaryl till svamp. Då kanske det är något annat? Allergisk kanske mot något?

_Charlie
0

#17, Ja visst kan det vara allergi mot något, det är ju inte sällan allergi visar sig i form av klåda… frågan är bara hur man i så fall skulle kunna komma fram till vad det är… Spån, höet, foder, någon av alla grönsaker, materialet i ngt av inredningen etc.. det är ju jättesvårt…

zippy
0

En möjlighet är ju att det inte är svamp utan sellnick just eftersom marsvinet krampar. Epilepsiliknande anfall verkar vara ett ganska vanligt symptom på sellnick och eftersom sellnick är en allvarligare sjukdom som marsvinet tyvärr kan dö av så skulle jag rekommendera dig att kontakta veterinär så snart som möjligt för behandling.

Marianne Tornvall (som anses vara en av Sveriges bästa marsvinsveterinärer) skriver mer om sellnick här: http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/infektioner-och-parasiter/parasitsjukdomar-marsvin/184#title2

_Charlie
0

#19, det låter som en möjlig tanke, dock tror jag inte att det skulle vara det. Epilepsin började innan klådan kom, och områdena är ju som sagt inte såriga eller ens irriterade i normala fall utan rätt och slätt pälslösa med frisk och rosa hud. Epilepsianfallen har inte kommit i samband med klåda (de 3 jag sett) utan vid stressade situationer där han i klådperspektiv annars varit helt lugn. Såklart ska man aldrig säga aldrig, men det känns i magen som att sellnick är uteslutet.

Picasso
0

#20 det är kanske varken svamp eller sellnick, utan någon annan form av klåda? Jag hade inte vågat prova med pevaryl igen med tanke på Charlies kraftiga reaktion. Ta honom till veterinär och låt de titta på honom innan du prövar andra salvor m.m.

zippy
0

#20 Okej men då måste jag nog hålla med #21 att det är bäst att en veterinär tittar på honom för det låter ju inte riktigt som svamp heller om huden ser frisk ut.

_Charlie
0

Det här tycker jag är jättemärkligt. För en stund sedan tog jag upp Charlie, mös med honom länge så att han skulle vara lugn. Gav honom sedan en bit morot att vara sysselsatt med medans jag försiktigt duttade på en minimal dos pevaryl på ett av områdena. Avvaktade för att se om något hände men han åt vidare och reagerade inte något alls. Så jag fortsatte med små små mängder med pauser emellan tills allt var smort, och inte minsta lilla reaktion från Charlies sida. Han bara käkar på och är som vanligt.

Vad hände egentligen igår. Tog jag för mycket? Jag förstår ingenting…

Aneema
0

Om jag är extremt torr i huden ex bak på händerna och smörjer med vanlig handkräm, som jag tål i vanliga fall, så blir det rött och svider som sjutton (tror att det kan bli varmt också, har varit rätt duktig på att förebygga ett tag så jag minns inte =)).. bara en reflektion

_Charlie
0

#24, det har du faktiskt rätt i. Jag hade en tid i tonåren problem med torrhetseksem. De försvann av fet hudkräm men gode tid vad ont det gjorde en stund efter man smörjde sig, jag kunde ligga och kvida några minuter efteråt, sved och brände så in i norden. Det vore ju inte långsökt att tänka sig att det kunde vara något sådant igår.

Också med tanke på att jag kletade på ganska så rejält mycket salva igår, så kanske det hann hjälpa så pass mycket tills idag att det inte gjorde så ont?

_Charlie
0

Jag har idag smörjt honom en tredje gång med pevaryl, sakta och väldigt försiktigt med små små mängder tills allt var smörjt. Även denna gången reagerade han inte över huvud taget och jag vågade till och med smörja en extra gång lite rikligare över områdena jag precis smörjt. Så 2 gånger utan reaktion har jag nu kunnat smörja och det ger mig faktiskt hopp om att salvan har hjälpt. Än är det väl för tidigt att säga eftersom områden är ganska så rejäla, och det tar väl ett tag kan jag tro, men detta att han inte bryr sig längre när jag smörjer, från att ha haft så ont att han fick ett anfall, måste ju båda gott, eller?

Jag trooor inte han är lika gnagig längre, är han det har han lyckats dölja det ganska bra och gnaga när jag inte ser. Jag har sett honom naffsa lite på områdena då och då men han slutar snabbt, kanske känner han smaken av salvan och låter bli? Eller kliar det inte lika hysteriskt längre? Jag hoppas på det sista…

Jag fortsätter ett par dagar till med 2 ggr om dagen och ser om det blir bättre, annars blir det som sagt veterinären såklart. Vill nog dock ge det en chans nu när det verkar gå bra.

[donkeyqueen]
0

Vad bra att det verkar som att salvan hjälper.

Fridaaaa
0

#26 Skönt att höra att det går bättre. Ge det ca 1 vecka efter påbörjar smörjning, då brukar man se om det hjälper eller inte :)