Sått gräs med havren! :-D
Ja nu har man lagt lite havre på blöttpapper och hoppas på god växt. Och lyckas det så blir det gräs hela vintern. :-D
Finns det mer man kan göra med havren för grisarna? Något slags godis eller så?
Har ju 25 kilo havre till 2 grisar + 2 ungar … :-/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som jag ser det får du skaffa ett fotbollslag med grisar om du ska göra slut på 25kg havre
Vet inte vad gubben tänkte på när han köpte så stor säck, men snart är ungarna större, en flyttar och en ny flyttar in och vips så är dom stora, så går det åt lite mer. Men det får bli massor av gräs. Gjorde bara lite nu så jag vet att jag gör rätt, men blir det bra så ska här sås. Tur att ingen i familjen är gräsallergiker … I skrivande stund så kom jag på att äldsta dotterns kille är pollenallergiker … ja ja det får han tåla om han får problem. Allt för mina älsklingar. :-D
Hoppas det växer upp en massa havregräs ;) Jag har faktiskt aldrig testat att odla havre på blött papper utan bara i spån och jord.
Jag tror att ni behöver lite fler marsvin med så mycket mat, en god anledning till att utöka flocken. Haha :)
Havre är även utmärkt att hälla i fågelautomater och ge nu i höst och vinter. Du kan också fylla ett avlångt, litet kuddfodral och fylla så får du en havrekudde istället för vetekudde :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Detta med blött papper hittade jag i en tråd här, men det tog ett tag att hitta. Vill inte hålla på med att söla med jord och så.
Men jag tänkte just man måste väl kunna ge dom groddarna, alltså innan det blir grässtrån …
Och ja jag får mata fåglarna med, fast jag har inga automater. Brukar faktiskt blnda fågelfrön med cocosfett och göra egna talgbollar. Så nu i vinter blir det med Havre :-D
Glömde, nä ingen havrekudde, använder inte ens vetekudden jag sytt för ett tag sedan ….
#4 Ja, det lät jättesmart! Ska testa det med min havre, fast jag har bara ett knappt halvkilo av den med skal :P Du kan ju så en liten miniåker annars.
Sådana kokosfettsbollar gör jag med, fåglarna uppskattar dem :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Ja det med groddarna har jag sett någonstans förlänge sedan.
Tur man bor på 115kvadrat …. så jag kan ha en miniåker :-D
Hoppas det växer på bra.
Havre håller väldigt länge så det behöver du inte oroa dig över :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja säcken är ju i lägenheten så den står ju torrt. :-D