Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1613 ggr
gickan87
0

Liten med diarre

En av mina småtöser på 10 veckor har fått en ganska vattnig diarré. Det som skrämmer mig är att hon väger så lite. När hon kom som 6 veckors bebis vägde hon inte mer än 189 g. Nu är hon uppe i 300 g prick. Vad Kan man ge mer än proviva för att stilla magen?

MVH Erika :)

[linneasandberg]
0

du kan ge den vatten med lite potatismjöl i en spruta och mata den varje dag tills pluttarna blir normala igen. hände samma med mitt marsvin (kanske inte så vattnigt) och hon verka friskare dagen därpå! nyfiken, ville röra sig mer osv.

detta tipset fick jag av en jätteduktig uppfödare :)

Linnet
0

Var har du köpt henne, man brukar aldrig sälja marsvinsungar förrän dom väger minst 300 gram, 186 gram och 6 veckor är extremt lite och 300 gram för en 10 veckors unge är ju också väldigt lite. Fast jag tog hand om en marsvinsfamilj för några år sen och dom ungarna var 11 veckor när dom kom till mig och vägde ca 350 gram, men dom som hade dom kunde inget om marsvin, verkade inte bry sig om dom så mycket och dom hade bott i ett uthus, så antagligen hade dom väl inte fått tillräckligt med mat.

Aristarcos
0

Diarsanyl, finns recept fritt på apoteket stabiliserar magen. Jag ger 1 ml till en vuxen, men jag vet inte hur mycket man kan ge en så liten plutt. Den innehåller viktiga mineraler, goda bakterier och sådant. Men du kanske kan ringa och få råd hos någon veterinär.

EvaLuna
0

#1 Potatismjöl e bra, dock sa nån att man ska va försiktig så att man inte ger för mkt. Då kan de bli förstoppning istället

Proviva e ättebra

Äter hon hö? Om nej - ge hövatten ( tuss hö som får dra i vatten, ta bort höet & ge vatten. Kan sparas ca 1 dygn

Risavkok kan funka oxå- Koka ris i mkt vatten, sila av, låt svalna & ge vattnet

Lycka till & krya på lilla gris

Hultan
0

Critical Care om hon inte äter hö själv, köp hos vet. Ta bort allt annat än hö och vatten till dess att hon e bra. Proviva har jag inte testat själv men många här inne verkar nöjda med det.

Med sunt förnuft kommer man långt!

gickan87
0

#2 Jag hat fått henne och systern även familj som köpte dem i en djurbutik när de var 5 veckor. Sedan kom mamman på att det luktade om man inte städade åt dem ich då fick jag ta över dem. Svarar alla: hon äter hö och dricker bra. Dock är hon slö. Har gett lite vatten med potatismjöl. Ska ringa vet. Imorgon om det inte blivit bättre.

gickan87
0

Tittade till henne nu. Sidorna är insjukna och hon känns väldigt klen. Är rädd att hon inte kommer klara det här :( Kan jag flytta henne till egen bur med en kompis? Vad tror ni om att ge blåbärspure som är avsedd för småbarn? Tänker att det både stoppar och ger lite energi.

gickan87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Puttputt

Linnet
0

#7 Prova, det är ju bra om hon får i sig nåt som ger energi, svårt när en så liten får magproblem, det finns ju inte så mycket att ta av, det kan vara nog svårt när en vuxen blir dålig i magen.

gickan87
0

#9 Bra, då lägger jag hö i blöt och sticker till affären och köper lite blåbärspure.

wiskas84
0

jag har en kull på 5 st som jag fått nappa upp o de har jag gett hö vatten som fått stå o dra i 12 tim innan o det vart återställda ganska fort. mamman blev dålig i magen precis innan hon skulle föda o då gav jag henne kligröt blandat med proviva nypon då det innerhåller även c vitamin o det gjorde susen för hennes mage. men man borde ju även kunna ge en unge lite proviva.

gickan87
0

Har fått i henne en och en halv ml blåbärspure nu. Hon var även med och smakade på persiljan ikväll. Och satt under höet och tuggade. Fick även i henne lite Critical Care, kanske en tesked ungefär. Hon gar gått från 321 g till 234 g på 3 dagar så det känns som att det inte kommer gå vägen. Men vi kämpar på och bajset var inte vattnigt alls ikväll. Så lite goda nyheter iaf :) Bara Hoppas att lilla vitnos också kämpar på!

elsasputte
0

#12 håller tummar och tassar här hemma för henne.

gickan87
0

#13 Tack! Det behövs verkligen. Har inte matat henne något mer inatt. Nu på morgonen hade hon varken gått upp eller ner. Hon äter morot och nafsar efter dem som försöker sno den. Upplever att hon är båda starkare och piggare idag. Kommer fortsätta med blåbärspuren då det var väldigt lätt att få i henne. Och cc förstås.

EvaLuna
0

Låter bra de ju! Hoppas de fortsätter åt rätt håll för er!

[raowr]
0

Jag köpte fortimel (energy) med tropisk fruktsmak på apoteket och min lilla älskling blev helt frälst…
Man brukar ge äldre personer som inte äter tillräckligt den typen av näringsersättning och fungerar alldeles perfekt på marsvin.
Gav det i en sån där liten "spruta" man kan köpa på apoteket varannan timme tills hon själv sa stop och inte villa ha nå mer som lite "extra".

Man får dock vara noga med att man inte köper typ vanilj, choklad eller kaffe smak bara… Men det kanske man egentligen inte behöver säga? x]

HannaVastervik
0

Är hon insjunken i sidorna så är det tecken på att magen är tom. Marsvin är väldigt bra på att låtsas äta med, min hane gjorde så. Stödmatade honom med proviva, cc och kli och han är nu som vanligt.