Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2424 ggr
Linnet
0

Djuraffär rekommenderar ensamt marsvin

Blev lite upprörd i dag då jag blev uppringd av en marsvinsintresserad, som kommenterade att jag bara säljer dom två och två. Sa att det råder lite delade meningar om det, för han hade frågat på djuraffären och där hade dom sagt att det var bättre att bara ha ett eftersom dom blev mer tillgivna då. Berättade då att det var lag på att dom ska hållas minst två. Mycket konstigt att en djuraffär kan säga nåt sånt. Jag antar att det var Djurmagazinet i Luleå.

petronellaa
0

Men gud ! :s
Många är oftast okunniga som ´jobbar på djuraffärer när det gäller djur ..
Men ibland undrar man ju .. o.o
T.ex min kompis hade en ensam hona som hon skulle skaffa en kompis till i en djuraffär,
Hennes hona var då ca. 4 år och djuraffären sa bestämt att hon absolut inte skulle skaffa kompis då det kunde bli bråk .. O.o

godisgrisen
0

Jag blir så trött… Dessutom är min erfarenhet den att de blir tamare om de är fler eftersom de känner sig tryggare och blir mer aktiva och nyfikna om de lever i grupp.

Det finns en djuraffär utanför Uppsala som alla säger är så bra men de envisas med att säga att det är omöjligt att hålla hanar ihop och just att de blir tamare ensamma… suck! Tamare ensamma gäller ju för undulater men inte ens där är det försvarbart att ha ett ensamt djur. Flockdjur ska hållas i grupp annars mår de inte bra, det liksom bara är så.

Aristarcos
0

ja suck, samma sak här i Jönköping…

Abico
0

Borde det inte gå att anmäla djuraffären då? Det finns ju en lag på att marsvin ska vara två och det kan ju inte vara tillåtet att affären då uppmuntrar folk till att ha marsvin ensamma.

Hanna 

emelie92
0

Jag har fått höra EXAKT samma argument, att djuren blir mer tillgivna sin ägare då. Det är ett gammalt rykte som håller i sig, det är synd.

FeliciaS
0

Usch, det är så otroligt kasst att djuraffärspersonalen är så okunnig!

För ett tag sedan mejlade jag till TV4:s Kalla Fakta och bad dem ta upp djuraffärsgrossisterna osv. Hoppas innerligt att det sänds i TV.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tina
0

Vilken bra idé! Hoppas verkligen att de tar upp det, det skulle nog ändra på ganska mycket.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Hoppetossen
0

#6 - Om flera mailar om det, så är det kanske större chans att dom tar upp det ;)

[Liinda]
0

Jag mejlade också för något år sedan att jag ville att dom skulle göra en dokumentär om smådjurens värde i samhället. Tror det var 4 jag mejlade till

Adina
0

Det är nästan skrattretande hur mycket okunniga djuraffärer det finns.
#6 Hoppas verkligen att dom tar upp det i TV, bra iniativ av dig :)

marsvin2008
0

What?! Blir irriterad… Jag ska in på djuraffären morgon och då ska jag fårga mo man ska ha ett eller flera ocgh säger de ett då kommer jag fråga varför dem går emot lagen om att man ska ha minst två…

Det verkar vara samma djuraffär som jag var i en gång när de sa at t marsvin ska ha saltsten, men jag lade mig i och sa att de inte ska ha det.. hehe. kunden sa att då ska dem avvakta med det. =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

#11 Hade också lust att göra som du skrev, fast vi känner ju ägaren lite så jag vet inte.

Jag tror faktiskt inte att dom har nån koll alls på vad som är rätt och fel. Behöver man alls nån utbildning för att jobba i djuraffär? Tycker ju att man borde veta lite grann om det man säljer i alla fall.

marsvin2008
0

#12 Jaha ja då kanske det är lite känsligt för dig att säga till dem. =)

Jag ides inte in dit idag men kanske imorgon, eller så väntar jag tills jag får pms. *gapskrattar*

Verkar inte behövas nån utbildning…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

emelie92
0

#13 - Den utbildning som krävs för att jobba i "min" djuraffär är att man ska gilla djur och hjälpa kunder :P

marsvin2008
0

#14 *bah* Dåligt tycker jag.

[donkeyqueen]
0

idiotiskt!

Fridaaaa
0

Väldigt vanligt, skulle säga att minast 8 av 10 djuraffärer har så dålig info :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Oj vilken gammal tråd som dök upp. Har varit med om flera liknande händelser sen dess också. Dom har bl a sagt att man kan ha två kaninhanar tillsammans. Sen fel könsbestämning det händer ju hela tiden, två marsvinshonor visar sig vara hona och hane och så är det ungar i buren efter att tag. Det är ju inte särskilt svårt att se skillnad på hona och hane och det ska man kunna om man jobbar i djuraffär.

[Mariatp]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har 2 kaninhanar som bor i samma bur, de flyttade ihop som vuxna, föredetta avelshanar, inga problem alls, vet många som har kaninhanar tillsammans.

Linnet
0

#19 Enligt djurskyddslagen är det inte ens tillåtet att ha okastrerade kaninhanar tillsammans och i dom flesta fall slåss dom på liv och död, vet flera exempel då kaninhanar skadat varann så illa att dom måste avlivas eller även att en dödat den andra, så två hanar ska inte bo tillsammans. Men jag vet också enstaka fall där det har fungerat, men många fall där det har slutat rikitgt illa. Så en djuraffär, liksom en seriös uppfödare, måste upplysa sina köpare om detta, skulle aldrig sälja två hanar till någon om jag inte visste att dom skulle vara i olika burar.

Fridaaaa
0

#19 Kaninhanar är dumt att ha tillsammans, speciellt okastrerade.
Kan sluta riktigt illa, dem kan kastrera varandra osv. Nej bara dumt.
2 honor eller 1 kastrerad hane + hona ska man ha om man ska ha 2 kaniner ihop, annars går dem lika bra att ha själva (eftersom dem ej är flockdjur).

#20 Bra skrovet:)

bestmarsvin
0

Jag tycker bara synd om ensamma marsvin! Och det är verkligen inte bra att rekomendera saltsten…

Inlägget är redigerat av moderator eftersom ingen form av svordom eller annat ovårdat språk är tillåtet inom nätverket- tänk på detta i fortsättningen.

/ Linnea och grisarna <3

[Mariatp]
0

Allmänna råd till 8 kap. 1 §

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.

Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av

unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör

buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats

för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya

grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som

hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål

som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna

okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör

inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad

hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund

av upprepade betäckningar och födslar.

Ordet som används i texten är BÖR, dvs om det går är det helt ok,

Fridaaaa
0

#23 Ja det går om kaninerna accepteras varandras sällskap.
Men 2 okastrerade hanar ihop är en stor onödig risk!

Linnet
0

Ja men även om det står bör, så riskerar man väl inte sina kaniners liv, vem är  så korkad så att man vill riskera att två hanar slåss på liv och död då??

Har ett exempel då två hanar såldes till samma person som hade dom tillsammans för att dom inte visste bättre och uppfödaren som i detta fall var en ung tjej visste väl inte heller, så det slutade med att dom slogs så den ena hanen dog och den andra fick avlivas pga skadorna. Ett annnat fall där en hane fick ena ögat utslitet och måste avlivas. Fattar inte varför man ska säga att det går bra och att många har hanar tillsammans, även om det i ett fåtal fall fungerar. I dom fall där det fungerar så har kanske dom hanarna ett jättestort utrymme att vara på, ex. i ett stall, men knappast i en vanlig bur. Vildkaniner bor ju inte tillsammans, varje kanin har sitt eget revir=sin egen bohåla. Sen att dom lever tillsammans i kolonier det är ju en helt annan sak.

[Mariatp]
0

Lägger ner diskussionen nu!