Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 2886 ggr
Hultan
0

x + x blir vadå?

Hej hopp. Jag är så nyfiken, har inte alls någon kunskap kring avel och har inga planer på att avla. Kan inte mycket men lite vet jag tex som att om man parar en

teddy + rex = långhår

roan + roan = LW

dalmatiner + roan = LW ( tror jag fattat det rätt?)

Lakeland betyder skinnybärare.

Ja det är typ allt jag vet.

Snälla, ni som har mer kunskap, kan inte ni ge mig lite mer info om vad resultatet av olika parningar blir.

typ hur kan ett marsvin som ser ut som en self vara lakeland? ja fattar inte, skinny + skinny = päls?

Vore så kul om ni ville berätta!

/Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

Teddy + rex = släthårig :)

Parar man ett skinny med t.ex en self så blir det lakland = skinnybärare.
Skinny + skinny = skinnybebisar:)

Men annars var det rätt :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Varför skriver du ett skinny?

#0 Precis som Frida skrev så blir teddy + rex = släthår.

Roan + roan, roan + dalmatiner, dalmatiner + dalmatiner = 25% lethal white, 25% enfärgade och 50% roan/dalm

En lakeland ska egentligen vara sträv och inte selfmjuk men en lakeland med dålig, mjuk päls kan vara svår att skilja från ett slätmår med dålig, grov päls om man inte har stammen

Sedan finns det en hel hop recessiva anlag som kan bäras och som inte syns, man kan tex inte se på ett släthår om de bär satin, rex, teddy eller ch-teddy, samma med många färger

Lunkarya är det enda sträva/lockiga anlaget som är dominant

Fridaaaa
0

#2 Vad menar du?

Lyan
1

#3 Du skriver ett skinny, det heter en skinny

LisenN
1

#4 Ett Skinnymarsvin ;) Men jag tycker oxå det ser dumt ut med ett skinny, där vill jag ha EN.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
0

#4 Sak samma.  Jag säger ett skinny i tal, och då blir det automatiskt att jag skriver så. Dialektsfråga.

Linnet
0

#2 #4 En eller ett spelar väl ingen roll, finns ingen anledning att kommentera, du fattar ju vad hon menar, alla kan ju skriva fel.

[linneasandberg]
0

#4 WHATEVER XD

HannaVastervik
0

*avtryck*

Lyan
0

Fast säger ni ett self, ett texel och ett ridgeback också?

(förresten snackar jag samma dialekt ;-) men nog om det nu :-))

Lixim
0

Men skinny behöver ju 2 anlag så parar man en self o en skinny ska det väl bara bli lakeland, eftersom skinnyn bara har skinny gen att ge. Men mellan lakeland o lakeland eller lakeland o annan ras kan det bli pet, eller?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Creation
0

Det är jättesvårt att förklara all färggenetik(det är jättesvårt att veta vart man ska börja framför allt), men denna tråd kanske kan reda ut rasgenetiken för dig lite i alla fall. Kanske kräver det lite förkunskaper i genetik för att fullt förstå, jag vet inte..

Kan dock inte lova dig att det är 100% sant att den nämnda raskombinationen är möjlig. ;) Det finns nog ingen som försökt genomföra och utforska alla möjligheter i praktiken. Men teoretiskt ska det vara så det är, som jag förstått det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#11 Precis. Lakeland + self (eller valfritt icke lakeland/skinnymarsvin) blir 50% lakeland och 50% pet. Lakeland + lakeland = 25% skinny, 25% pet och 50% lakeland

Hultan
0

Lyan, vad är en ridgeback?

Hultan
0

Jag vet att man inte kan förklara all genetik här, jag är mest intresserad av sån kort fakta som överraskar typ teddy + rex = släthår.

:)

Lyan
0

#14 Ett marsvin med en "ås" på ryggen Länk

Såg ockaå att jag skrivit dumt i #13! Med "icke lakeland/skinny" menar jag alla marsvin som inte är varken lakeland eller skinny!

Hultan
0

Jo haha, okej det förstod jag, men är det en ras alltså? eller en variant av de sorter som ligger "utanför" raserna?

Lyan
0

#15 Anledningen till att teddy + rex blir släthår är för att både teddy och rex är recessivt, det behövs ett teddyanlag/rexanlag från varje förälder för att det ska kunna synas. Svårt att förklara! Louise, hjälp XD

Hultan
0

Lyan, tack, kolla min andra fråga i inlägget nedanför?

Lyan
0

#19 Förstår inte riktigt hur du menar i #17, är det ridgeback du menar?

Hultan
0

20# ja precis, är det en ras som heter så? eller finns den som en variant på pet liksom?

[abc2]
0

Hej!

Nu när ni nu prat om sånt, som jag också är intresserad av; vad blir Virvel plus Non Self?

*putt*

Fridaaaa
0

#22 Putt skriver man om man vill putta upp tråden om den har åkt ner till nästa dag.

Det blir pet (eftersom virvel är pet plus att det är 2 olika raser).

[abc2]
0

#23 Okej, förlåt, jag visste inte! Tack för svaret!

Hultan
0

Jag undrar, för att få fram peruan, måste det vara peruan + peruan?

Fridaaaa
0

#24 Inte alla som vet det:)

#25 Tror man kan para perun + sheltie med men är inte säker:)

louisenorring
0

Vad blir det om man parar en abessinier och en teddy? :D har två underbara marsvin i humöret och vill så gärna föra det vidare(:

Fridaaaa
0

#27 Blir pet = korsning :)

louisenorring
0

#28 okay :3 blir spännande att se resultatet iaf ^^!

Fridaaaa
0

#29 Ja kan bli spännande, vilka färger har föräldrarna? :)

louisenorring
0

#30 Har inte satt ihop dom än, vill helst min flicka ska bli iaf 8 månader innan jag gör det, vet inte exakt var gränsen ligger då de flesta tycker olika :b

Har inte helt koll på färgerna än xD men teddyn är svart med en golden fläck på ryggen och en vit fläck precis brevid occh abessinierns har jag aldrig sett förut så vet inte riktigt hur jag ska förklara den :b

Fridaaaa
0

#31 Okej, 8 månader är bra ålder tycker jag ^^, 
Ok inga bilder på den? Så kanske vi kan hjälpa dig med färgen?

louisenorring
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är han (: lilla Cosmo vet dock inte om har är renrasig men för mig spelar det ingen roll :3 är köpt av en uppfödare som sa han var det men är väl inte alltid man kan lita på det (:

Fridaaaa
0

#33 Personligen tror jag han är pet, men andra här inne vet nog bättre:) Väldigt söt i alla fall!:=D

louisenorring
0

#34 Okay tack :D

imoon
0

#33 Absolut inte en abessinier enligt rasstandarden men visst kan han ha abyföräldrar för det och då vara renrasig… Ser ut som en lemon agouti i min skärm. Jättecharmig!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

mjuhm
0

Åh vad rörigt det är med alla dessa raser å blabla Tungan ute

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

louisenorring
0

#36 okay tack så mycket! (:

#37 kan inte hålla med mer xD

[raowr]
0

Vad är det som kan bli fel om man parar två dalmatiner tecknade eller roan med varandra? Eller roan och dalmatiner för den delen…
Har för mig att någon sa att det kunde bli jättefel o_O

Hultan
0

Det uppstår 25% Lethal whites.

Fridaaaa
0

#39 Som Hultan sa, kan bli Lethal whites = vita ungar som saknar tänder, är blinda och helt enkelt handikappade.

chickwheels
0

Vill man ha peruan bör man väl först o främst para peruan peruan, annars kan man para peruan alpaca. sheltie har ju pälsen åt ett helt annat håll och då är risken stor att avkomman får extravirvlar m.m.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

FruJohansson
0

Jag är nyfiken på en grej. Om man vill färgavla på långhår, är det nån vits att korsa in selfar då?

Lyan
0

#43 Det går men det tar flera generationer att få ordning på pälsen igen och det kan dyka upp semilånghår under lång tid trots föräldrar med bra päls. Tex de tanfärgade djuren från Vibys är framavlade genom korsning långhår-nonself med tan. Sedan behöver man kanske inte fortsätta att inavla så extremt som de djuren blivit, man når målet iallafall även om det kanske tar längre tid.

Jag räknar på att det kommer ta minst 2år innan jag har en något sånär stabil stam med långhår som är pp, pgp och pgpg utan satin, men ju fler avelsdjur man har tillgång till och ju fler kullar man tar desto fortare går det.

Sandra-B
0

Här finns en artikel om Mikroftalmi (Lethal White).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FruJohansson
0

#44 intressant! Egentligen vill jag inte avla, men du vet… OM! Då skulle jag vilja satsa på långhår i chocolate. Så fiiint!

Lyan
0

#46 Långhår i chocolate finns så pass fina att man inte behöver avla in self, bara att leta ordentligt och visa att man finns så folk som får chocolate ungar hör av sig om det kommer någon lämplig :-)

FruJohansson
0

#47 ja, kan tänka mig det iofs. Men som sagt, det är bara OM… Skulle jag börja köpa fler marsvin och få massa ungar nu, får jag nog se mig om efter en ny make, haha.

Achatina
0

#48 Beror väl på hur delaktig han är i djuren. Går att smussla in rätt många djur om man har en karl som inte är så medveten om vilka djur som finns i familjen :D

Fridaaaa
0

#49 Som min pappa haha
Min sambo dock hade märkt det, i alla fall inomhus :P

FruJohansson
0

Haha, det är väl främst tiden man lägger ner på dem som han bryr sig om.