Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1350 ggr
CasandraJ
0

Hittat en bula på Theodor!

Hej!

Jag tog precis upp Theodor och klappade på honom så som jag brukar.. hade dock inte uppe honom igår, men dagen innan dess! Märkte då att han har fått en bula på låret ungefär lite uppåt magen på vänster sida! Bulan har inget hår på sig, är i storlek sm en ärta och rätt så hård! Den sticker lixom ut och är rund!

Det fanns en antydan till ett litet sår, men vet inte om det hade något med bulan att göra!

Han har inte haft den där innan och han är 12 veckor!

Kan det kanske vara ett myggbett som svullat upp rejält, har nämligen fått in en massa mygg påga jag glömde stänga fönstret igårkväll?

Han verkar inte smärta på den iaf, har tryckt lite lätt och känt runt där men ingen reaktion.

Någon som vet?

/ Casandra

sandraedlund
0

Jag skulle misstänka en varböld. Kontakta veterinär och ta honom dit. Nyss varit in med min äldre herre för exakt samma sak :p

CasandraJ
0

Okej :( Vad innebär det då? Är det farligt?

Fridaaaa
0

#2 Nej varböld är inte farligt. Dem tömmer den osv.

Kan vara en fettknöl med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

Det kan vara myggbett, men jag har aldrig varit med om det på marsvin. En varböld låter troligare. Håll koll på om den växer.

#3 Fast med tanke på att han är endast 12 veckor är det nog inte så troligt med en fettknöl :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

#4 Oj missade det att han bara var 12 veckor gammal :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kantarellstuvning
0

Har haft ett marsvin som var känslig mot myggbett och fick gärna såna små knölar om han varit ute sent och det varit en myggrik-kväll. Men kan mycket väl vara något annat med, t.ex en fettknöl eller en varböld. Så länge marsvinet inte reagerar, ömmar eller att den växer sig större så hade inte jag oroat mig :)