Cavy Cuisine
oxbow´s Cavy Cuisine innehåller: (dom jag kan översätta skriver jag på svenska, hjälp till och översätt :) )
Crude Protein (min) 14%
Crude Fat (min) 1.50%
Crude Fiber (max) 28%
Acid Detergent Fiber (min) 25%
Vätska (max)10%
kalcium (min)0.35"
Kalsium (max)0.85%
Fosfor (min) 0.25%
Salt (min) 0.25%
salt (max) 0.50%
Vitamin A IU/kg 20.000
Asksorbin syra(?) (C-vitamin) mg./kg. 400
Vitamin D, IU/kg. 880
Vitamin E, IU/kg. 140
Koppar, mg./kg. 20
Haha, är inte så bra på komplicerad engelska :P men kan försöka lite senare :)
dom här var svåra…:
Crude Protein (min) 14%
Crude Fat (min) 1.50%
Crude Fiber (max) 28%
Acid Detergent Fiber (min) 25%
vet inte vad "crude" betyder..ska slå upp det..vänta.
- Acid = syra
- Detergent = renande
- Fiber = fibrer
- Crude = grov
- Fat = fett
Jag kunde bara översätta orden, men jag kan inte sätta ihop dom så att man fattar :P
"Grov" var det.
Grov Protein (min) 14%
Grov Fat (min) 1.50%
Grov Fiber (max) 28%
Acid Detergent Fiber (min) 25% Acid Detergent Fiber = Syra, Renande och Fiber, vet ej hur man översätter korrekt till svenska.
vi sa samma sak! :)

crude = rå, obehandlad
Acid Detergent= kan ev vara syrebehandlat..?
Undrar bara vad obehandlat fett är för något??
Mina marsvin har blivit mycket rundare sen jag började ge dem Oxbow. Det ska de uppenbarligen inte ha…
#5. Inte jag heller
jag visste bara vad orden betydde.
Men jag undrar, hur länge kan man ha Cavy Cuisine (för växande)? Alltså, hur gamla ska marsivn vara när man byter till Cavy Performance?
tvärtom, dom ska vara 6 månader när man byter till Cuisine
#7. Rundare? Menar du att dom lättare ökade i vikt med Oxbows? Mina har hålt en stadig vikt med Lottie :)
#9.Oj :P ah, precis, så mina som är ca 10 månader, ska ha Cavy Cuisine?
dom ska inte ha mer än 1,5 mtsk. på en dag
#12. Alltså 3 msk på två marsvin/dag? :)
aa, ist. för 4
*msk
Okej :D
Jo, dina ska ha Cuisine
#17. Okejokej, ska kika hos vetten sen nån dag :)
Men marsvin skulle väl inte ha en massa protein? Tror jag läste det i en annan tråd och ändå innehåller detta så hyllade marsvinsfoder 14% råprotein.
Fetthalten och kalciumhalten verkade dock bra :)
#19. Haha! Det har du rätt i, det var ju inte sån stor skillnad mellan Oxbow's och Lotties protein halt, protein halten i Lottie är 15%.
vad är fettmängden?
#21. I Morot och äpple är det 3.0 % :) alltså dubbelt så mkt som i Oxbows (de lät mycket när man skrev det, men det är nog inte så mycket..). :)
Med tanke på den enorma prisskillnaden så får det nog bli Lottie för min del. Till sommaren om jag får jobbet jag ska på intervju för om en vecka så kanske det kan bli Cavy Cuisine.
#23. Ja, men Lottie är ju trotts allt ett av dom bättre kraftfodrena :)
men 14%på 1,5 mtsk/dag är inte så mycket.
#25. Då får man tänka så med Lottie åxå :) utodra med ngn matsked varje dag /varannan (eller hur man nu gör), så det blir inte så mycket :)
japp :)
#28. Smart 
Crude betyder "rå"… Jag har innehållsförteckningen på svenska:
Råprotein 14%, Råfett 1.5%, Råfibrer 25-28%, Vatten 10%, Aska max 10%, Kalcium 0.35%-0.85%, Fosfor min. 0.25%, Salt 0.5-1%, Vitamin A 20.000 IU/kg, Vitamin C 400mg/kg, Vitamin D 880 IU/kg, Koppar 20mg/kg.
#7 Är du verkligen säker på att det var p.g.a pelletsen? Du kanske gav för mycket? För den innehåller inte alls mycket fett!
#13 Mina marsvin får 1 msk/dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
men dom ska ha 1.5
#31 Ska och ska…! Det finns inget som säger hur mycket de ska ha. Alla marsvin i hela världen har inte samma behov! Man behöver inte ens ge pellets överhuvudtaget! De klarar sig jättebra utan :)
Mvh Felicia
det är c-vitamin i cavy cuisine, och då ska dom ha så mycket för att få c-vitamin
#33 C-vitamin i pellets ger jag inte mycket för. Bättre att ge c-vitaminrika grönsaker.
om man inte har det hemma då?
#33 Men det är ju "riktig" c-vitamin som de ska ha, alltså från grönsaker ex. persilja, broccoli, kål, paprika. Sedan är det ju bra att det finns i pelletsen. Det är ju inte för att de ska få i sig c-vitamin som jag ger pellets! För de får massvis med c-vitaminrika grönsaker morgon och kväll!
#35 Man får väl se till att ha det hemma helt enkelt =P
Mvh Felicia
alltid har man inte det, om man som Åsa (mammas kompis) har 20 minuter bilresa till konsum
#37 Men man köper ju så att det räcker en vecka, så man har ett tag ;) Det håller sig färskt länge. Speciellt kål…
Mvh Felicia
C-vitamin håller inte speciellt länge i pellets. Vet folk som endast gett sina marsvin pellets då de trott att det ska räcka eftersom pelletsen varit c-vitaminberikad, men det har alltid slutat med att de efter ett par månader hittat marsvinen döda eller svårt sjuka pga c-vitaminbrist.
Vitkål innehåller c-vitamin och håller länge i kylen =)
ger självklart inte pellets som c-vitaminkälla. Jag tar lite pellets i en tätsluten glassburk och påsen har jag ordentligt åtefrörsluten i trappskrubben.
Jag gör oftast som Xtanlover säger, köper hem mycket så har jag så det räcker ett tag, även om jag har Ica 5 min från mig :)
vi har morötter och kål i kylen, men ibland så har vi inte köpt det, då är det bra med tillskott
*återförsluten, och ja, det ska vara glassburk
#40 C-vitaminen finns inte kvar i pelletsen längre bara för att den finns i en tät förpackning…
Kål innehåller faktiskt inte så jättemycket c-vitamin som man tror att det ska… Samma med apelsin ;)
Mvh Felicia
ger inte apelsin, det är för surt. Jag ger broccoli också. Jag vet att det inte innehller så mycket c-vitaminer, du behöver inte säga nåt om hur jag utfodrar dom om jag inte frågar.
Jo, c-vitamin förstörs i syre och ljus
#44 Jag ger inte heller apelsin, men broccoli nästan varje dag. De älskar det och det är ju en bra c-vitaminkälla :) Ja, men det är såpass lite som finns kvar.
Mvh Felicia
här får dom: vitkål och morot varje dag. Det täcker c-vitaminbehovet.
c-vitaminen räcker i ett år, det står på påsen. Jag har klämt om den och så finns det en sån här "zipper" som finns på tuggumipaketen som man kan försluta med. Påsen står i ett rum där vi nästan aldrig är.
#47. Den kanske räcker i ett år, men tänk när ett bra tag gått, ca 6 månader, hur mycket av den c vitamin som fanns när den skapades finns kvar då tror du?
Och apropå apelsin, mina får det lite då och då, alltså inte för ofta, men inte heller för sällan. Mina två ääääälskar apelsin :) Och det är inte för surt.
mina tycker inte om det, men mandarin har jag gett 1 gång, det tyckte Groa var gott.
Om den är tätt försluten och står i ett mörkt rum håller den sig väldigt bra, inget solljus kommer in där
#48 Mina fick blodapelsin för ett tag sedan, de ääälskade det :) Apelsin har de fått någon gång, men de gillar det inte. Clementin däremot älskar de! :)
Mvh Felicia
#50. Mina tycker också om blodapelsin :D
putt
#51 Så bra :)
Mvh Felicia
puttar om det är nån som vill veta vad det innehåller :)
Helena
Vet inte hur det är i andra pelletsblandningar men på Oxbows står det att de innehåller Stay-C35, som är en stabiliserad form av C-vitamin med en hållbarhet på 12 månader, just för att den inte ska falla sönder i luft och vatten.
Sen vet jag inte hur bra det funkar heller förstås, men bättre än "normalt" antar jag.
Ja, det ska hålla, enligt marsvinshjälpens Maria Winge :)
Helena