Hö och havre till marsvinen?
Nu har jag varit med mamma ut till "hennes" bonde och köpt en bal med hö och oskalad havre (till den lite magrare pojken). Men nu har jag blivit lite fundersam… Jag har råttor och möss, och dom ska absolut inte ha hö (eller havre) som förvarats så att vilda råttor och möss har kunnat komma i kontakt med det. Det är ju risk för skabb och löss och inälvsparasiter och what not… Men hur är det med marsvin? Kan man ge dom hö och havre som förvarats på en bondgård (höet på en höskulle och havren i en silo), eller finns det parasiter i det som kan ge sig på dom också?
Många parasiter är ju artspecifika, och det finns ju inga vilda marsvin i Sverige som kan sprida dom. Men det kanske finns en risk ändå?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja det kan du. Mitt hö kommer ifrån bonde.Mycket bättre än det som är i affärerna:P
Havre köper jag i storsäck i affär som säljer just nu höns, hästar osv.
Den är med hel, oskalad.
Vi hade hö till våra råttor i skolan, dem mådde prima och hade inga problem?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad bra, då vet jag! :)
Det beror ju lite på hur höet förvarats. Låter man det ligga i karantän tillräkligt länge så dör ju alla parasiter och då är det ju ofarligt. Men att ta in hö direkt från höskullen och ge till råttorna är mer eller mindre som att be om trubbel. I vilket fall så är det onödigt, råttor har inget behov av hö, så varför ta risken? :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är ingen fara :) Det skulle kunna bero på att marsvin inte finns vilt här i Sverige, låter logiskt :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Både hö från en "vanlig bonde" och det hö man köper från en mataffär/zoobutik har med samma sannolikhet varit i kontakt med något slag av möss/råttor skulle jag tro.
#4 fast det höet man köper i mataffären har ju antagligen legat packat ett tag. Låter man det ligga tillräkligt länge i "karantän" (tror det är 48 dar eller nått sånt) så dör ju alla parasiter och sånt.
Grisarna vart mycket nöjda med höet igår iaf. Och det låter mycket mysigare när dom tuggar på det än skithöet jag köpte på affären (var bara tillfälligt, tills jag kunde köpa en bal från bonden). 
//Lamina
#5 Håller med, hö i affär = skit. köpte det med en gång akut, då det krånglade med höet jag skulle få, aldrig mer :S Dem fick klarar sig utan 2 dagar, ville inte ens ge dem det :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle aldrig heller mer än i nödfall köpt hö från mataffär. Jag vill veta vart mitt hö är odlat mm för att få bästa kvalité. Det jag menade var att jag inte tror att "mataffärshö" är renare än vanligt bondehö. :)
#7 Jo förstod det. Men som sagt, har det legat i karantän, t.ex. packat i plast, tillräkligt länge så dör parasiterna. :)
//Lamina
Alla parasiter dör väl inte? Typ Ringorm dör väl inte för det?