Villrådig ang. operation.
Hej!
Jag har två marsvin, Melker på 3 år och Filip på strax över ett.
Melker har sedan några månader tappat lite i vikt, men då hans förra kompis gick bort precis innan viktnedgången trodde jag att det berodde på sorg. I måndags började han kissa blod. Han är hur pigg som helst, bra i magen, äter och dricker som han brukar och visar inga tecken alls på att han har ont när han kissar. Jag tog honom givetvis till veterinär direkt, som röntgade och det visade sig att han tyvärr har flera urinstenar :'(
Vi har varit så dumma att vi har sagt upp hans försäkring, men jag har skramlat ihop pengar och bokat en operation.
Har pratat med tre olika veterinärer, två tycker att jag borde operera honom och en tycker inte. Jag vet inte vad jag ska göra! Han är fortfarande ganska ung och kan ju leva i många år till, men samtidigt är risken stor att han får tillbaka stenarna. Är det rätt att utsätta honom för smärtan som en operation innebär? Eller ska jag avboka operationen, låta honom gå här hemma tills det blir akut, eller ska jag låta honom somna in redan nu för att undvika lidande?
Vad hade ni gjort? :(
Urinsten är väl något som kan komma tillbaka ganska lätt om de väl fått det, eller har jag fått det om bakfoten? Du står ju inför en ganska svår fråga men vilket val du än gör så står vi nog alla bakom dig och stöttar!
//Emma
Jag arbetar själv på en veterinärklinik. Jag förstår att det är ett jättejobbigt beslut du måste fatta. :( Man fäster sig så vid sina grisar.
Jag hade nog, trots alla fördelar man har när man arbetar som jag, ändå låtit grisen somna. Jag tror att man bör undvika operation så långt det går på dessa små. Tycker att även rutinoperationer som kastrationer ( ffa på honor) bör undvikas om det går. Marsvin är små och smärtkänsliga djur. Dem är visserligen mer tåliga än kaniner när det gäller narkos, men det finns inte lika mycket effektiv smärtlindring till så små djur som till tex hund och katt. Det är svårt att avgöra om ett marsvin har ont. De smärtlindringspreparat som i vanliga fall används går att jämföra med en alvedon.. inte mycket med andra ord. Jag skulle helt enkelt inta klara av att utsätta mitt marsvin för allt vad det innebär att repa sig efter en operation, speciellt inte med en dålig prognos.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag behandlar en av mina honor för urinvägsinfektion samt vad jag tror (men som inte syntes på ultraljud) grus/kristaller i urinvägarna. Vi var hos veterinären ett par gånger och det resulterade i antibiotika som tillfälligt tog bort besvären, men de kom tillbaka efter bara några veckor. Sedan hittade jag äntligen Eurologist (köps från Petherbs - 300 mg ska det vara) och Allrodin UTI Kn (köps härifrån) och hon mår som vanligt igen, dvs. inget blodblandat urin, ingen smärta! Båda två preparaten är örtmedicin och ger därför ingen bieffekt så som antibiotika gör i längden, utan de ska och kan utan problem ges under en lång tid. Du kan även läsa mer om behandlingen på den sidan jag fick upp ögonen för medicinerna på - här.
Jag hade alltså varken gått på operation eller avlivning utan satt honom på medicinering med både Eurologist och Allrodin. Jag kände mig väldigt uppgiven när min hona först fick symptomen, men blev överlycklig när jag hittade örtmedicinerna. De är vanliga på annat håll än just i Sverige (framförallt Tyskland) och det är väldigt synd att det är så få som känner till dem. Men jag rekommenderar de verkligen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Jo, det finns tyvärr en ganska stor risk för att det bildas nya stenar. Dina sista ord värmde.
#2 Hade du låtit honom somna in direkt, trots att han är pigg nu och inte visar några tecken på smärta? Ger honom metacam och baytril för tillfället, men visste inte att det var så dålig smärtlindring! Lutar åt att jag avbokar operationen nu. Mitt förra marsvin dog efter att ha opererat bort en fettknuta så jag har varit negativt inställd till operationer sedan dess. (Veterinären sa att det var cancer och behövde opereras omedelbart).
#3 Ska helt klart kolla in detta imorgon när jag inte är så trött och mosig i hjärnan! Dock så har Melker fyra ganska stora stenar så jag är tveksam till att man skulle kunna medicinera bort dem? Fast det kanske skulle vara värt att testa.
Tack snälla för era svar :)
Njae.. inte nödvändigtvis om han verkar glad och busig så att säga. Vid minsta tecken på försämring, då skulle jag ta bort honom. Möjligt att försämringen kommer i samband med att du slutar med baytril. Men oavsett, jag skulle inte ta bort en glad gris. Metacam räcker säkert för hans nuvarande smärta, men jag tycker att det är lite klent efter en operation. Motsvarande operation på hund och katt skulle innebära metadon, dvs mycket potenta preparat.
Ska tilläggas att metacam även är antiinflammatoriskt, så en icke inflammerad vävnad irriterar naturligtvis inte lika mycket. Jag tycker om metacam, det är en bra medicin, jag menar inte så, framförallt är den bra att kombinera med andra smärtstillande preparat för bästa effekt. Det som är tråkigt är just det att man ofta inte använder sig av så mycket mer än just metacam, oavsett vilken operation, på smådjuren. Just för att det inte fiinns mer potenta preparat för dem. Vilket leder till sämre smärtlindrade djur. Det är väl ingens fel, utan bara synd.. och det bör därför finnas med som ett argument i situationer där man överväger operation.
Det är bara du som kan avgöra vad din plånbok och ditt hjärta är beredd att lägga ner på ditt lilla marsvin…
Jag hade nog tyvärr valt att avliva min lilla gris om jag var i det läget då jag vet att hon skulle somna in lugnt och stillsamt.
Inte behöva lida mer av stenar osv. Inte heller operationen!
Det är ju en väldans massa pengar att lägga ut när man vet att det väldigt lätt kommer tillbaka igen om de väl fått det.
Som #1 sa så är det nog ingen som hyser agg mot dig hur du än gör.
Du gör det som DU tycker är bäst för både dig själv och marsvinet.
Som Hultan säger så kanske det inte ens är nödvändigt med en operation om marsvinet verkar pigg och kry i övrigt?
Då kan ju hennes förslag om att låga grisen leva livet och sen ta bort den när den börjar lida av det vara ett alternativ.
Rådfråga även olika veterinärer om vad de tycker om den sakern!
Jag hade nog avlivat faktist istället för operation. Hur jobbigt det än hade varit så hade jag nog gjort det.
Det är stor risk att marsvinet inte ens klarar av själva operationen och dör.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hade jag haft pengarna till operationen hade jag lätt valt operation. Även om det skulle innebära eventuellt mer lidande för djuret och det senare avlider/måste avlivas, så skulle jag inte kunna leva med att jag tog beslutet att avsluta djurets liv OM chansen att han/hon skulle kunna blivit frisk fanns.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag skulle valt att avliva. Tror det är de bästa för marsvinet, en operation innebär mycket lidande, som sagt inte ens säkert att han klarar sig & urinsten kommer ju tillbaka lätt.
#9 Måste säga att det låter väldigt egoisitskt, utsätta sitt djur för en operation för att man inte kan leva med att inte ha försökt när chanserna är små & djuret kommer lida.
#10 Tvärt om helt oegoistiskt. Vad är värst? Lida ett tag och sedan få leva frisk resten av livet, eller bara för att risken finns att djuret inte klarar operationen avliva på studs utan att ha försökt?
Visst skulle det kännas jobbigt om marsvinet inte klarade sig, att man åsamkade det mer lidande än om man avlivat på stört, men då skulle man i alla fall veta säkert att jag gjorde allt, det fanns inget mer jag kunnat göra. Istället för att veta att jag gjorde INTE allt, hade jag gjort mer hade han/hon kanske kunnat vara frisk idag.
Jag är sån att jag undviker att operara marsvin & kaniner pga riskerna vid narkos osv. Så avlivar hellre. Men alla tycker olika och det är upp till var & en hur man vill göra, så länge inte marsvinet lider.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Ja jag vet inte, det är en svår fråga. Om det är garanterat att marsvinet KOMMER LIDA för resten av dess liv. Då pratar vi lida med stort L i princip konstant för resten av livet, ja då är självklart det mest humana för djuret att få slippa detta.
Däremot tycker jag inte att risken att marsvinet kanske kommer må dåligt en gång till någon gång i framtiden är ett skäl nog att ta ifrån det livet.
Jag är dock inte insatt i njur/urinsjukdomar och det är möjligt att jag skulle ändra uppfattning om jag var bättre påläst inom just det ämnet, men generellt sett om det fanns en möjlighet att marsvinet blev friskt av operation skulle jag aldrig tacka nej för att det KAN riskera komplikationer. Likväl som jag aldrig skulle tacka nej till livsnödvändiga operationer på andra familjemedlemmar. Liv är det värdefullaste som finns, och oavsett om det handlar om ett marsvin, en häst eller en människa så ska det värdesättas, älskas och framförallt ha rätten att få fortsätta leva.
Men givetvis inte till vilket pris som helst, konstant lidande är inte ett värdigt liv.
Jag tycker inlägg #3 har gett dig ett bra alternativ till både operation och avlivning. Varför inte prova och se om det fungerar även för din gris? :)
Som tidigare nämnts är det flitigt använt mot urinsten bland annat i Tyskland.
#4 Allrodin UTI Kn innehåller ämnen som bryter ner urinstenar, du kan själv läsa på hemsidan jag länkade till sist i mitt inlägg att marsvinet där röntgades efter behandlingen med den och då hade de brutits ner så jag är verkligen inte tveksam till resultatet :)
Mvh Felicia
Hej igen! Tack så himla mycket för era svar.
Jag har nu bestämt mig för att avboka operationen. (Eftersom stenarna troligtvis kommer komma tillbaka ganska snart, och en operation skulle innebära så mycket smärta.)
Jag tänker beställa Eurologist och Allrodin, men vet inte riktigt hur jag ska lyckas få i honom tabletter. Någon som har några tips? :/
Ska också prata med veterinären ang. hur länge han ska äta baytril och metacam, samt sluta ge honom c-vitaminbrustabletter och byta ut hans pellets mot havre.

Jag tycker att du gör helt rätt. Jag har, liksom Felcia, en hona som tidigare hade återkommande urinvägsbesvär. Hon behandlas sedan ca en månad tillbaka med Allrodin och Eurologist och hon är märkbart bättre! Jag vet dock inte om hon hade stenar eller om det bara var urinvägsinfektion men hon behandlades upprepade gånger med antibiotika med besvären kom tillbaka igen, hennes besvär yttrade sig så att hon var konstant dyngsur i rumpan, på magen och en bit upp på ryggen. Jag började först ge Allrodin 3 ggr/dag och hon slutade bli blöt efter bara några dagar! Sedan några veckor tillbaka får hon också Eurologist 2 ggr/dag. Jag mosar tabletterna och blandar med lite vatten och ger med spruta i munnen, funkar jättebra och hon tycker till och med att det är gott. :-)
Hoppas att din kille blir hjälpt av medicinerna!
#17 I början malde jag tabletterna i mortel och pulvret som blev blandade jag med vatten. Men tabletterna är otroligt uppskattade och nu mer ger jag dem direkt i munnen som de är.
I början kommer han behöva tabletterna ganska ofta och sedan minskas både mängden och antal givor/dag.
Brustabletterna och pelletsen är en väldigt bra idé att sluta med, det kan absolut vara dem som är orsaken till hans stenar. Även persilja och andra grönsaker med mycket kalcium skulle jag undvika helt att ge.
Mvh Felicia
#11 Jag tror att #10 mer menade att med tanke på hur lugnt och fint marsvinet får somna in så är det ju utan tvekan det mest humana :)
Egentligen så är det ju tyvärr så att vi plågar våra djur med mediciner och operationer av just egoistiska skäl… Tyvärr…
Men som precis som många andra säger så är det ju upp till var och en hur de vill göra. Är marsvinet väldigt ungt och har hela livet framför sig så är det ju självklart en fin grej att försöka ändå. Det kan ju bli hur bra som helst!
Människan (alla) är i grund och botten egoistiska varelser och jag förstår precis om man drar sig för att avliva ett älskat djur. Det gör ont som fan!
Så länge man inser när det liksom räcker så :\
#20 Lugnt och fint? När jag har avlivat marsvin har det varit en stor, äcklig nål rätt in i buken utan bedövning - marsvinet fullkomligt skriker av smärta. Det kallar inte jag lugnt och fint, det har varit vidrigt.
Jag tycker det är så mycket värre att inte ge dem en chans till ett fortsatt friskt liv. Under en operation är marsvinet sövt - går det inte vägen då somnar de in utan att få en nål i buken. Visst kan operationen lyckas och något gå fel därefter, eller att marsvinet får komplikationer som kan vara plågsamma, men då har man i alla fall gjort vad man kan och det är jag säker på att marsvinen känner på sig. Jag hade i alla fall plågats av tanken "det kunde ju faktiskt ha gått riktigt bra och h*n hade levt nu…" om jag hade avlivat ett friskt marsvin. Att både söva och operera marsvin har faktiskt blivit säkrare nu mot för flera år sedan då det inte var så vanligt.
Mvh Felicia
#21 Ooookey… Det är inte alls den bilden jag fått o_O
Utan mer den att man tar skinnet i nacken och ger den en tillräckligt hög sömndos så att den somnar in… Att det är rätt odramatiskt ändå.
Det där lät lite mer vidrigt än det ja.
Jag menar inte att det skulle vara en dans på rosor…
Men det kan vara ett skönt slut för ett marsvin i stället för en massa operationer osv! Om chansen att det kommer tillbaka är stor.
Chanca piedra är något som jag varmt kan rekommendera.
Jag har botat urinsten med denna utan några biverkningar alls.
Den finns att köpa i Sverige här http://www.derivatamedicus.se/
Lite mer info här http://chancapiedra.net/
Den förhindrar även återfall. Jag har inte haft återfall på de marsvin jag behandlat med Chanca piedra.
Som nämnts så är det väldigt viktigt att du är noga med kosten och att marsvinet får i sig tillräckligt med vätska.
Tänk också på calcium / fosfor balansen.
#21 Fy vad hemskt!!! På Blå Stjärnan i Göteborg så söver de marsvinet innan de ger avlivningssprutan. Din upplevelse låter som om det var en oseriös veterinär ni hade oturen att råka på! :-S
#24 bukstick är det vanligaste sättet att avliva på. Anledningen till det är att man resonerar såhär: marsvin är mycket känsliga i sin hud, om man först skulle ge lugnande s.c alltså under huden för att sen sticka i buken så skulle det knappast vara någon skillnad för marsvinet, det skulle uppleva lika mkt smärta av den första sprutan som om de fick en direkt i buken. Att söva ett djur med gas och öppen mask utan sedering kan vara en ångestframkallande känsla eftersom man då med tvång håller en mask över nosen där marsvinet tvingas andas in illaluktande/illasmakande gas. Många får panik av detta. Därför väljer många ett snabbt stick i buken. Det beror inte på att man som vet är oseriös. Det är svårt att få det lugnt och fint med just marsvin.
#22 Ja, fruktansvärt vidrigt :(
#23 Vad intressant med ett till alternativ, det ska jag läsa mer om :)
#24 Två av mina tre avlivningsupplevelser var just på Blå Stjärnan i Göteborg. Då gjorde dem just som jag beskrev, tyvärr.
#25 Okej, jag tycker ändå det verkar bättre med gas faktiskt. Därefter söva med spruta i nacken, det sticket lär kännas mindre än att få det rätt i magen *ryser* Men men, jag hoppas verkligen jag slipper fler avlivningar, det finns inget värre.
Mvh Felicia
#26 men man kan inte avliva genom att ge en s.c (under huden) injektion. vad har du fått det ifrån? Man ger bara sedering under huden.
Eller jaha, du kanske menade sedering.. ser jag nu när jag läser ditt inlägg igen..
De flesta djurkliniker/djursjukhus har inte narkosapparater i undersökningsrummet, så jag förstår inte hur detta med gas skulle fungera. Går du med in på operationsavdelningen? eller går dem iväg med marsvinet och kommer tillbaka? Dessutom är gas mycket dyrt, så avlivningskostnaden skulle öka drastiskt om alla skulle göra så.
Hej igen!
Igår avslutades Melkers baytril-kur, men han får fortfarande metacam. Han blöder inte längre och visar fortfarande inga tecken på att må dåligt.
Jag har beställt både eurologist och allrodin. Är dock lite fundersam över doseringen? Har googlat men inte hittat något svar.
På sidan där jag beställde eurologist så står det att man ska ge två tabletter, två gånger om dagen. Men på andra ställen står det en halv tablett, två gånger om dagen. Det är ju en ganska stor skillnad :/
#29 Vad roligt att Melker är bättre! Jag vet att Ingrid skrivit i sin blogg om urinsten och laternativ behandling. Där kanske det står något om hur hon doserat.
#26 Jag har pratat både med Blå Stjärnans exotiska och en vän som har gjort ett antal avlivningar där för inte så länge sedan och de säger båda att man ger marsvinet lugnande i nacken innan själva avlivningssprutan nu. Den lugnande gör inte lika ont. Jag var själv med när Kola fick lugnande inför sin kastrering och han reagerade inte nämnvärt på den.
Min vän bekräftar att de använde sig av enbart bukstick innan, men att det är ändrat nu. I alla fall på exotiska. Jag vet inte hur de gör om man kommer till akutmottagningen.
Jag tycker att man som ägare kan be om lugnande innan om den kliniken man går till inte har anammat det ännu…
#29 Börja med ½ tablett Eurologist två gånger/dag i två veckor och sänk sedan dosen till 1/4 tablett två gånger/dag i två-tre veckor. Därefter kan du ge 1/4 tablett dagligen för att vara på säkra sidan så att det inte kommer tillbaka (vilket är väldigt lätt hänt och det ger inga negativa biverkningar att fortsätta med den längre).
På Allrodin-burken står tydliga instruktioner (dock på tyska) om dosering. Angiven dos är för kanin men som det står ska marsvin ha hälften.
Mvh Felicia
Jag har själv tidigare haft en hane med urinsten. I det fallet valde jag att vänta med operation (vilket veterinären också rådde mig till) tills att det blev akuta besvär. Då opererades han direkt. Sedan levde han ett bra liv i ett halvår till innan besvären återkom och jag valde att avliva när de blev akuta.
Kan idag inte säga att jag alls ångrar operationen, med tanke på hur nöjd han verkade va med livet det extra halvåret han fick. Framförallt då han var väldigt pigg och aktiv förutom besvären med stenarna.