Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1034 ggr
[LoveBaloo]
0

Tjuvparad hona?

Hej! Min systers hona har gått upp 100 g på en månad, är 2 år gammal. Är jätterädd att hon är tjuvparad. För mig som inte sett henne på några veckor ser hon verkligen tjock ut, tycker det väller ut lite från sidorna när jag håller henne. Hur kan jag säkert veta att hon är parad eller bara tjock?

[LoveBaloo]
0

Och när jag jämför tjejerna tycker jag definitivt att Pangeas mage är mer spänd

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det första jag tänker på är finns det någon risk att hon har varit i kontakt med en hane? Har hon varit på rymmen och hittats i hanburen eller av misstag rastats tillsammans med en hane etc?

[LoveBaloo]
0

När jag fortfarande bodde här (hos mamma och pappa) Hade jag en hane som fick träffa tjejerna i mellanåt, under uppsikt. Men han bodde kvar här innan jag kunde ta honom till min lägenhet och vad som hände då vet jag inte. Så, det finns en möjlighet att hon faktiskt är dräktig, annars hade jag ju inte varit orolig.

_Charlie
0

Jag har aldrig haft en dräktig hona så jag har ingen erfarenhet, men jag har läst mycket om det då det intresserar mig mycket. Vad jag förstått så är sätten att märka av en dräktighet antingen om man har koll på honans brunst och vet att hon ej brunstat på 3 veckor och att hon dricker mycket vatten. Efter ca 6 veckor ska man kunna känna fosterrörelser men så långt gången bör hon isf inte vara?

_Charlie
0

Eller vänta, man kan känna ungarna efter ca 6 veckor men fosterrörelser inte förrän närmare slutet av dräktigheten.

_Charlie
0

Tittade runt lite vad andra skrivit om sina dräktiga honors viktuppgång och fann bland annat detta:

"Hon har ökat ca 50 gram första veckan och sen ungefär 20 g i snitt per vecka för att sedan den sista veckan öka ungeför 20 g/dag"

[LoveBaloo]
0

OM hon nu är dräktig så är hon minst tre veckor och max 5 veckor gången. Eftersom vi aldrig har tänkt avla och inte har haft hane tidigare har vi aldrig behövt hålla koll på brunstveckorna, så jag har faktiskt ingen aning.

Och denna killen är kastrerad nu, så det är ingenting som var meningen skulle ske.

Och han bodde hos mig efter kastreringen, för jag vet att det ändå kan bli bäbisar de närmsta veckorna efter

_Charlie
0

#7 Då är det nog bara att avvakta och se om magen fortsätter växa. Om några veckor borde du ju kunna ser utan tvekan om hon har bebbar där eller ej. :)

[LoveBaloo]
0

Men uppfödarna får gärna svara! Har ju nu suttit och läst en massa om avel för säkerhets skull, men om ni nu kan säga direkt vilka tecken man kan se på en tidigt gången hona vill jag gärna höra

Linnet
0

Man brukar kunna känna fosterrörelser efter 6-7 veckor.

[LoveBaloo]
0

Ja, det vet jag också, men finns det inget annat man kan märka på före dessa fem eller sex veckor? Om hon har ökat i vikt om en vecka tar vi henne till vet, men bara så här, nu ikväll, kan vi se ett tecken?

_Charlie
0

Godisgrisen skrev i en annan tråd:

"Men det finns endel andra små knep att tidigt märka att en hona är dräktig. De dricker mer vatten än odräktiga honor och de blir bossiga i sitt sätt."

Linnet
0

#11 Svårt att se säkra tecken innan 5-6 veckor tycker jag. Varför ska du ta henne till veterinär?

[donkeyqueen]
0

Kan tyvär inget om dräktighet.

Linnet
0

Det går inte att se på en hona heller efter bara 5 veckor, nån gång vid 6-7 veckor börjar man se att hon är mer päronformad och börjar kännas baktung när man lyfter henne.

[LoveBaloo]
0

Jag vill gå till vet för att få bekräftat om hon är dräktig eller inte