Kastrering av Marsvinshane
Hej!
Nu är det så att jag bara får behålla en ur mina två kullar, jag är extra kär i en svart liten korsning mellan teddy/rex och virvel (som luddig päls men ändå mjuk men lite sträv faktiskt), han heter Koriander och är en hane…
1 • Hur mycket kostar det att kastrera en marsvins hane?
2 • Hur stor risk är det att hanen dör under kastreringen?
3 • Blir det några problem med mina vuxna honor då?
4 • Kan man ställa ut kastrerade hanar i petclass?
Tacksam för svar / Elin, med små troll
Att kastrera en hane kostar ca 600 kr. Har själv låtit kastrera ett tiotal hanar utan minsta problem. Den största risken för djuren är själva narkosen, men vänder man sig till en veterinär som har vana av smådjur ska det inte behöva bli några problem. Vad menar du skulle kunna bli problem med dina vuxna honor?

#1 Oj, som jag trodde, för dyrt!
Har inte råd med 600kr 
Jo att om honorna blir irriterad av att han går och kurrar hela tiden?
Ja det är mycket pengar. Kanske du kan behålla två små gossar istället och ha i en egen bur? När det gäller om honorna skulle bli irriterade, så kan jag säga att mina kastrater kurrar inte speciellt mycket. jag har honor som är MYCKET värre…

Haha, okej!
Jag kan tyvärr inte ha två burar det blir för mycket "lukt" då.
Min mamma reagerar lite föör mycket för att jag ska ha 4 marsvin, även om jag har 9 stycken nu.. 
Men jag känner oxå av att det är jobbigt att städa dom två burarna varannan dag ..
Vi ska sälja den andra buren oxå..
Men tack så mycket för att du svarade snabbt ;)
/Elin , med små troll

Varför skriver du med tjocka bokstäver? Det är jobbigt att läsa.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det kostade 550 kr där jag kastrerade mina. Men det är ju en engångssumma. Förutsatt att det inte uppstår några komlikationer så är det inte så dyrt tycker jag.
Jag vill verkligen inte skrämmas eller så men min kompis marsvin dog efter kastreringen. Inte var det någon trevlig död heller, har för mig att stygnen gick upp eller något sånt och att det rann innälvor ur honom (?!). Något sånt var det iaf, minns inte exakt men kan prata med henne om hur det gick till om du vill. Har inte vågat nämna det för mycket innan då hon blev väldigt väldigt ledsen.
#7. Oj, nej gud va hemskt :/ det lät inte lite plågsamt det!
Alltså det kanske inte gick till exakt som jag beskrev men något liknande var det. Var det vetrinären som inte visste vad han sysslade med kanske?
Ruskigt hemskt låter det iaf.
#9. Jo det förstår jag, för du skrev ju att du inte riktigt var säker på det :) men hemskt vore det om de är så. Nejj verkligen inte, den veterinären skulle behövt plugga några år till tycker man!
men de kan ju hända de flesta djur … att stygnen går upp kan ju även hända när man tex kastrerar katter. Kan du inte fråga snällt om din mamma kan betala kasteringen då:)
Om det där är en vanlig risk vid kastrering så skulle jag aldrig någonsin kastrera ett marsvin.
#12. Håller med dig, om det är en vanlig risk så vill jag inte heller kastrera ett marsvin.
Jag har låtit kastrera en hel del marsvin genom åren och ingen av dem har råkat ut för några komplikationer. Den största risken brukar vara nersövningen av så här små djur, inte att såren spricker eller liknande. Jag tycker det är lite tråkigt när en skräckhistoria med ett exempel på när det går som mest fel blir det som avgör om man väljer att kastrera sitt djur eller inte. Precis som vid alla operationer på såväl människor som djur så drabbas en del individer av komplikationer. Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna. Prata gärna med flera veterinärer som är kunniga på smådjur för att få mera råd, och bilda dig en uppfattning efter vad erfarna fackmän har att säga om ämnet.
Ja, saker kan ju alltid gå snett om man har otur. Men jag har också hört att största risken är just nedsövningen.
Jag har själv opererat flera möss (för tumörer) o de har otroligt bra läkkött o såren har läkt trots att de tagit bort stygnen själva. Aldrig några infektioner.
Klart det är tråkigt men man blri ju såklart skrämd och är rädd om sina små älsklingar.
ja, självklart. jag skulle inte kastrera honom. Bättre att ge honom ett hem där det finns plats
Jag tycker alltid att när det gäller operationer så får man överväga vissa saker o se vilka som väger tyngst. O den största frågan är väl om det önskade resultatet är värt risken? Ibland tycker jag helt klart att det är det! Men inte alltid.
tex tumör: hur stor chans är det att djuret får va friskt o leva länge efteråt?
tex kastrering: hur stor chans är det att djuret får ett bättre liv (får kompisar istället för att bo ensam tex)?
Jag säger varken för eller emot här för det är nåt man får avgöra själv när man väger in alla för- o nackdelar.
hanar blir inte "snällare" av kastrering
var det inte förut det var större risk att kastrera nu finns det väl mer veterinärer som är kunniga på smådjur och har vana att kastrera.
#19 Om det är mitt inlägg du menar så menade jag inte att de blir annorlunda i temperamentet av en kastrering utan att de kanske kan bo med honor efteråt. Jag förklarar visst fruktansvärt dåligt hela tiden. Sorry…
#21 jag förstod att du menade honor, så du kan inte förklara såå dåligt 

- Mvh Emma
Jag förstod det, men jag sa bara det :)
#23 oki
Nu vet jag mer hur det gick till och tänkte förklara.
Det var inte så att stygnen gick upp då det inte fanns någar stygn, vetrinären limmade ist. Det fanns dessutom en "flik"
som inte var fastlimmad av någon anledning men vetrinären sa att det inte var någon fara så min kompis litade såklart på vetrinären. Dagen efter hade det gått upp, stackaren hade väl kliat sig eller något och någon form av inälvor hade åkt ut en bit. Kompisen fick panik, hon var ensam hemma och ringde vetrinären som inte kunde komma och hämta stackaren. Hon panikringde till alla hon kände som hade körkort och till slut fick hon tag i en tjej som kom så fort hon kunde. Vetrinären fixade till allt och sa att han mådde bra men att han skulle stanna över natten, hon skulle ringa om något hände. På morgonen när min kompis ringde och skulle kolla om hon kunde hämta honom sa vetrinären att hon hittat honom död en timma tidigare.
Så, nu var det den riktiga historian :P
usch, vad hemskt "/
dålig veterinär
Helena
#25 Vad hemskt!