Ang Avel och SMF registrering?
Jag har lite frågor angående uppfödare och uppfödning i lag.
För det första, kan man anta att alla som har ett uppfödarnamn före marsvinets namn är registrerade som marsvinsuppfödare i SMF eller får man lov att ha ett eget namn till sin "verksamhet" trots att man inte är registrerad? Ex är jag själv inte registrerad som något, får jag kalla mina ungar för Blabla's Rosa etc så länge detta namn inte är registrerat?
För det andra, får man lov att syssla med marsvinsuppfödning seriöst utan att någonsin ansöka om registrering i SMF eller finns det gränser? Ex max X kull(ar) per år utan registrering.
Ja det var nog de 2 frågor jag funderar på just nu. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=92
Tror inte du bör ha ett " uppfödarnamn" då det kan misstolkas från andra att du verkligen har en registrerad uppfödning. Läs mer på hemsidan ovan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack så mycket! Nej jag har aldrig fått någon kull så jag kallar ingenting för någonting men intressant är det. :) De som är registrerade skriver ju
SMF XXX Blabla's Marsvin
Är det tillåtet att som icke registrerad använda sig av
Blabla's Marsvin utan prefix?
Vad man bör och icke bör är ju upp till var och en, men tänkte mer om det fanns någon regel om just detta? :)
Du får inte registrera ett marsvin med ditt uppfödarnamn framför om du ej är registrerad uppfödare.
Om du inte är inblandad i SMF utan bara föder upp marsvin själv s.a.s. så kan du göra precis som du vill. Reglerna om uppfödarnamn gäller ju just bara SMF-medlemmar och -uppfödare.
Hanna
#3 Hej Hanna, ja det såg jag SMF's hemsida. Men registrerar alla oregistrerade marsvinsuppfödare alla sina marsvin hos SMF? Är det ovanligt att man INTE registrerar dom? Något jag också kan undra är varför registrerar man dom?
Och då kommer jag igen till det där om reglerna, om man är oregistrerad uppfödare och inte registrerar marsvinen, får man ändå använda sig av ett namn?
Också min andra fråga i trådstarten, om huruvida det finns regler på hur pass man får hålla på oregistrerad eller om man får göra som man vill och aldrig registrera sig?
Försöker bara förstå hur reglerna ligger till och är tacksam för all hjälp. :)
Som oreggad uppfödare får du endast regga djur med enkelnamn just för att det inte ska bli missförstånd. Vad folk sedan kallar djuren i verkligheten kan inte SMF bestämma eller påverka men ofta skriver man oreggade uppfödarnamn inom "" för att visa att namnet inte är reggat.
Mina djur reggas med enkelnamn men på hemsidan skrivs de som Lyans + stamtavlenamn, när jag skriver ut stam på hemsidan så skrivs alla mina med "Lyans" just för att det kan vara svårt att uppfatta i virrvarret av namn och färger.
Lägger in Remas stamtavla från hemsidan som exempel. Rema är reggad som Remarkeble
Lyans Remarkeble *Rema*
E: "Lyans" Noggert, Coronet, Lilac/White/Lemon
EE: Milton, Coronet, Black/White
EU: "Lyans" Maily, Coronet, Brindle/White
EEE: ?
EEU: ?
EUE: Oops Djungel-Hugo, Satinmerino, Golden/White
EUU: Chess "Långhårig ridgeback", Zobel/White
U: Bamiras Barbie as Princess Genevie, Satinsheltie, Orangeagouti/Golden
UE: Dias Marley de Luxe, Satinsheltie, Chocolate/Golden/White
UU: Dias Jaime de Light, Sheltie, Buffagouti/Buff
UEE: Dias Mason de Light, Sheltie, Black/White/Golden
UEU: Dias Black Sweethearts de Luxe, Satinsheltie, Black/Golden
UUE: Aremis Fedon, Sheltie, Chocolate/Golden
UUU: Dias Vanessa de Luxe, Satincoronet, White/Golden/Black
Djuren som jag fött upp skrivs som "Lyans" för jag vill ha med mitt uppfödarnamn för att skilja ut djuren jag fött upp från tex Milton och Chess som inte har något uppfödarnamn, samtidigt kan jag inte skriva bara Lyans för då kan det uppfattas som ett reggat namn bland de andra uppfödarnamnen i stammen
Tack Lyan, då förstår jag! Det är alltså helt okej att använda sig av ett eget namn även som oregistrerad uppfödare, dock håller jag med om att det är viktigt att vara tydlig med att man ej är registrerad. Dock är det ju inte svårt för någon som är osäker att bara kolla på smf's hemsida efter registrering.
Detta har jag med funderat lite på. Har säkerligen lite frågor men är alldeles för trött nu för att ställa några. Är det ok om jag stjäl tråden lite?
#8 Givetvis! 

För det andra, får man lov att syssla med marsvinsuppfödning seriöst utan att någonsin ansöka om registrering i SMF eller finns det gränser? Ex max X kull(ar) per år utan registrering?
SMF har ingenting med någon lag att göra. Lagen är Djurskyddslagen och ansvariga är Länsstyrelsen i aktuellt län och Jordbruksverket. SMF är en förening och kan ha egna regler för vad medlemmarna får göra i föreningen, men kan inte stifta lagar. Således kan SMF inte bestämma hur många kullar per år du får föda upp. Ingen kan tvinga dig att registrera något marsvin i SMF (såsom man te x måste registrera hundar eller hästar i en del länder). Enda funktionen SMFs registreringar har är för föreningens egna utställningar och stamtavlor.
De gränser som finns för djuruppfödningar finns i Djurskyddslagen.
Envishet och drömmar
#10 Tack så hemskt mycket, vad dum jag känner mig. Jag har på något sätt trott att chansen fanns att avel måste vara sammankopplat med SMF men självklart förstår jag ju nu att så är inte fallet.
Mina frågor är inte om vad man får och inte får med lagar och SMF utan mer om att vara en oregistrerad uppfödare.
Hur kan man visa sig vara seriös på bästa sätt utan att vara registrerad?
Och hur vanligt är det att vara en oregistrerad seriös uppfödare?
Och vad brukar dom flesta föda upp om man är oreggad? Alltså Pet eller Ras?
Hur lätt är det att få sålt marsvin om man är oreggad men seriös på det man gör?
Och min sista fråga är om man vill vara registrerad Måste man då ställa ut?

Det beror ju på vad man menar med seriös, det jag anser vara seriöst kanske inte du håller med om och tvärtom.
Seriös kan ju vara att man endast avlar på djur som man vet är friska, enbart de som har ett bra temperamnet (vad som är ett bra temperament är ytterligare något som skiljer från person till person), inte tar mer än X antal kullar per hona, inte parar tättbesläktade djur, endast avlar på rastypiska djur, ger bra foder, låter djuren vara ute och leka på golvet varje dag, blir gosade med dagligen, inte har mer än X antal djur, inte säljer djur som inte längre passar i aveln (exempelvis pensionärer eller de som man inte "behöver" längre), inte låter djuren gå ensamma osv, osv, osv.
Det finns nog ungefär lika många definitioner av vad seriös innebär som det finns personer som funderar på det…
Att ha en hemsida där man skriver ut sina mål med uppfödningen och så tycker jag är en bra grej, då kan eventuella köpare se om man tycker att uppfödarens målsättning och åsikter om djuren överensstämmer med ens egna exempelvis.
Jag känner till en del uppfödare som inte är reggade inom SMF som jag anser är seriös, precis som jag känner till en del som är registrerade inom SMF som enligt mig inte är ett dugg seriösa- det beror helt enkelt på vad man väger in i begreppet "seriös".
Jag tror att de flesta som föder upp rasdjur satsar på att så småningom registrera ett uppfödarnamn, som petuppfödare kan man tyvärr inte registrera ett uppfödarnamn inom SMF (eftersom det kräver att man ställer ut ett antal djur i rasklass).
Om det är lättare att sälja djur när man är registrerad uppfödare kan jag inte svara på efersom jag inte har någon erfarenhet av hur det är att inte vara det.
Personligen så tycker jag att det känns seriösare och mer tryggt med uppfödare som är registrerade och aktiva inom en organisation (oavsett vilken sorts djur jag skulle skaffa) och därför vänder jag mig hellre till en sådan.
För att bli registrerad uppfödare så måste man ställa ut två uppfödargrupper samt fyra djur i officiell rasklass, man måste även ha varit medlem i SMF under ett år samt blivit godkänd på ett kunskapstest.
Därefter finns det inga krav på att man måste ställa ut, men man måste fortsätta vara medlem i föreningen för att få använda sitt prefix. Se SMFs hemsida för mer info om registrering av uppfödarnamn.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#12 Jag har inte läst nr 13 ännu, klev precis upp, ;) men Chivas kommer från en oregistrerad vad jag anser är en seriös uppfödare. Han är renrasig och uppfödarenn skötte hela flytten av Chivas väldigt bra, jag mailar fortfarande lite uppdateringar till henne och får fina svar.
#13 Nu har jag läst ditt inlägg och jag kan nog säga att dina åsikter om "seriös" stämmer ganska så bra överrens med vad jag själv tycker. Man bör nog lita ganska bra på sin egen magkänsla när man letar uppfödare, den brukar oftast ha rätt. :)
#15 Håller med :) För mig betyder inte att bara för att uppfödningen är registrerad så är man seriös :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Självklart får man göra som man vill så länge man sköter sina djur väl och väljer goda hem till de ungar man föder upp… jag menar man måste inte vara knuten till SMF om man ska föda upp marsvin. Väljer man att bara föda upp blandisar kan man inte heller reistrera sig och är man inte intrsserad av utställningar förstår jag att det inte är någon större idé att regstrera sig som uppfödare i SMF.
Det finns ju inga lagar som tvingar alla som föder upp marsvin att göra det under SMFs vingar MEN det finns massor av fördelar med att göra det. Det där med seriös är ju som alla vet en tolkningsfråga och just när det gäller marsvin är det kanske inte ett problem med att folk föder upp för att tjäna pengar det finns ju inga pengar i "marsvinsbranchen" men bland hundar och katter är det ett stort problem med sk Backyardbreeders som föder upp rasdjur eller nästan renrasiga djur utan stamtavlor och begärda tester och säljer kanske ärftligt sjuka och smittbärande djur till "fullpris". Dessa BYB är portade från katt och hundavelsorganisationer de som får vara med där är de som gör tester på sina djur och avlar på dokumenterat friska djur. Att köpa en hund eller en raskatt från en registerad uppfödare är i allra hösta grad en kvalitetsgrej. SMF funkar lite lika då vi har vårt system med registrade marsvin så man kan hålla koll på linjerna och genom den dokumentationen finns en möjlighet att välja bort genetiskt sjuka djur. En SMF regstrering ger också en signal till köparen att uppfödaren ändå har gått igenon en viss process för att hamna där den är och många ser det som en kvalitetsstämpel.
Övriga fördelar med att vara SMF regstrerad är att man kan stolt kan anta titeln uppfödare utan att skämmas ;-). Att det faktiskt är lättare att sälja sina ungar med ett prefix och för att köparna hittar en genom SMFs utmärkta hemsida. De flesta marsvin jag sålt på sista tiden är genom den kanalen man får också väldigt seriösa marsvinsköpare på det sättet. Alla är väl inte roade av utställningar men även jag som nästan tyckte det var lite tramsigt innan jag började med det är nu helt såld på SMFs utställningar. De är så BRA och roliga man lär sig massor och träffar andra marsvinsnördar att prata marsvin med hur kul som helst ju!
På frågan om det är nödvändigt att registrera marsvin så tycker jag absolut man ska göra det. Av flera anledningar. Dels därför att det är väldigt viktigt att få dokumentation på våra rasdjur för den hälsosamma avlens skull. Men också ett led i att ge marsvinet som sällskapsdjur ett högre värde. Jag vill kunna skicka med ett papper på alla de marsvin jag säljer. Det kan tyckas fånigt men faktiskt tror jag att det ger en respekt för djuret om det finns ett reg.bevis. Att folk lägger ned energi på stamtavlor och regstreringar på smådjur kan bara höja deras status.
Jag tycker över huvudtaget att SMFs roll som statushöjare för arten/husdjuret marsvin inte är att förringa. Att det finns utställningar, registrerade uppfödare och marsvin är jätteviktigt för marsvinets roll i samhället.
Oj vilka långa svar, tog ett tag att läsa och jag får ju säga att jag själv håller med om det mesta. Men det var lite mycket info att ta in på en gång.
Varför jag ställde min frågor är lite att man känner suget av att ta fler kullar men inget är bestämt ännu. Men skulle jag så kan jag inte behålla alla ändå. Det har varit väldigt spännande veckor med mina småkillar som är snart flyttklara.
Själv tror jag inte att jag skulle orka att att ens försöka registrera mig, och det för en personliga anledningar som gör att jag inte ens skulle klara av några få utställningar. Men jag förstår att det är en bra sak att göra.
Men tack för att ni skrev dessa långa utlägg, ska läsa dom igen och ta dom till mig. :-D
Och om det blir fler kullar får tiden utvisa, ska först se om man klarar av dom man redan har, även om mer smått känns lockande :-D