Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 899 ggr
leonelle
0

Vilka regler gäller?

Jag undrar vad som gäller när man har betalat handpenning på ett djur. Är det säkert att den är tingad då? Jag vet att köparen ej kan ändra sig och återfå pengarna. Kan uppfödaren/säljaren ändra sig ändå?

Royalz
0

Ja djuret är tingat när handpenningen är betald så ingen annan kan köpa den än du. Men sen kan ju uppfödaren välja att behålla djuret för det utvecklar sig bättre än väntat t.ex. Men då betalas ju handpenningen tillbaka.

Men skulle köparen ändra sig så betalas ju inga pengar tillbaka.

leonelle
0

Jag har bet handpenning o blev informerad om att bebben nu var min men nu säger uppfödaren att det är en annan tjej som ska ha den jag trodde jag hade tingat… Vad gör man. Besviken, ledsen o mkt snopen

Linnet
0

#2 SÅ kan man ju inte göra, har du betalat och hon sagt att den är din så kan hon ju inte sälja till nån annan. Har det blivit nåt missförstånd kanske, du får prata med uppfödaren och försöka reda ut det och i så fall du inte får köpa den så ska ju handpenningen återbetalas till dig.

leonelle
0

Jag har frågat vad som hände men hon säger att tjejen hade första tjing o har ändrat sig o vill ha den jag trodde var min. Har även bet handpenning på en till hane från samma ställe och det var den jag trodde uppfödaren menade eftersom jag bestämde mig för hane nr 1 den 27/9 o bet handpenningen den 28/9. Trodde ju då att jag skulle få köpa honom. Vad gör man?

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ju inte ha någon på första tjing och låta den välja av marsvin man redan fått handpenning på.

Det låter inte särskillt seriöst Leonelle. Jag hade nog bett att få min handpenning tillbaka och vänt mig till en annan uppfödare.

Linnet
0

Tydligen nåt missförstånd då, men ni får väl försöka reda ut edet på bästa sätt.

marsvin-90
0

Jag har precis skrivigt en lång förklaring till dg på PM, o det är ägaren till hane nr 1 som ändrat sig. Jag må stå som uppfödare men redan när de föddes så va de bestämt att pernilla som har marsvinen skulle äga 2 av marsvinen o så skulle hon sälja den ena o behålla den andra. Så hon insåg sen att hon ville ha den andra istället därav missförståndet. Jag äger inte de 2 marsvinsungarna så ja kan inte göra nåt åt saken än att betala tillbaka handpenningen som pernilla fick eller erbjuda den andra ungen.

leonelle
0

Ok. Vi gör så att jag får tillbaka handpenningen på 1an. Jag köper 2an, som jag oxå betalat handpenning på. Måste hitta en ny hane. Men inget mer strul nu, tack!

leonelle
0

Ville bara meddela alla om att uppfödaren har skött sig ytterst professionellt och allt har ordnat sig. Hon är mycket seriös och  jag kommer att köpa 2 Skinnys från henne och rekommenderar henne varmt!!

Kiki

leonelle
0

FYI (for your information)