När bör jag flytta dom?
Mina smågrisar är nu 3 veckor på tisdag 4/10 0ch väger 254g och 247g. Dom är ju båda hanar, så när ska dom flytta från mamma? Ska jag flytta dom när dom är 4 veckor eller eller senare?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På Humlans Marsvin står det:
"Hanarna blir könsmogna från 4 veckors ålder, då de måste säras från sin mamma och sina systrar. De kan med fördel flyttas till pappan eller annan vuxen hane så att de har en vuxet marsvin nära sig. Honorna kan gå kvar med sin mamma."
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag brukar sätta över hanarna till pappan/annan hane när de är 4 v, och det har alltid gått bra! 
Jag tar alltid bort hanarna från mamman och dom andra honorna vid 4 veckor.
Ja nu så har vi inte pappan här utan den ena ska flytta till ett annat hem där pappan bor. Och den hane som är kvar ska få en kamrat. Om inte kamraten hinner hit innan dom andra flyttar norna ska den som ska flytta till sin pappa stanna kvar och hålla sin bror sällskap tills den nya kommer? För det är väl inte snällt att låta den ena sitta ensam i ett par dagar.
Sedan så för den hane som ska till sin pappa, kan man förbereda honom och pappan med att pappan kommer hit och dom får träffas lite innan flytt?

Tror inte det är nån fara om dom bor kvar lite längre hoss mamman, har aldrig flyttat hanungar så tidigt och det har aldrig hänt att nån hona blivit parad, tycker du lugnt kan ha kvar dom till 5 veckor.
#4 Nej ni ska inte hålla på och krångla med att låta dom träffas korta stunder innan.
#6 Ok
Men eftersom ni säger lite olika om flytt så är väl den säkraste sidan att sära på dom vid 4 veckor och dom väger ju oxå 254/247 redan så dom bör ju klarar sig utan mamma då … Herregud dom växer så det knakar … :-D
Och så ska vi ju köpa en hane till som är en vecka äldre än mina gossar och han är ju strax leveransklar. Och han kan ju inte sitta ensam då … eller?

Jag flyttar ungarna (hanarna) när de är minst fyra veckor och har slutat dia.
Har haft hanar kvar med mamma upp till de varit sex veckor, det har dock rört sig om rätt små ungar och som har diat länge. Vanligtvis flyttar jag hanarna när de är mellan fyra och fem veckor och då flyttar jag in den till någon/några vuxna hanar så att de fortsätter få den trygghet som vuxna djur ger.
Det är väldigt svårt, i princip omöjligt tycker jag, att säga att man ska flytta ungar vid en exakt tidpunkt- det beror på hur ungarna är när de är redo att flytta från mamman. Vissa ungar slutar dia när de är runt tre veckor medan andra håller på tills de är fem, vissa hanar verkar bli könsmogna väldigt tidigt medan det dröjer för andra. Man får helt enkelt se till just den kullen/de ungarna man har just då anser jag. Minst fyra veckor ska de dock vara (enligt jordbruksverkets regler) innan man flyttar dem från mamman.
Jag tycker även att det är oerhört viktigt att man inte sätter så små ungar ensamma (inget marsvin ska ju vara ensamt, men speciellt inte små bebisar- de kan svälta sig själva om det vill sig riktigt illa) samt att man inte låter dem flytta till ett nytt hem direkt efter att de flyttats från mamman utan att man har kvar dem i någon vecka så att man ser att de fortsätter att öka i vikt etc och inte utsätter dem för stressen att både flytta från mamman och från hemmet samtidigt.
De flesta uppfödare har en minimigräns på att ungarna ska vara minst fem veckor och väga minst 300 gram innan man säljer dem, vissa har även högre gränser för ålder och/eller vikt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 Åh vad svårt detta blev :-S Jag har ju ingen egen vuxen hane att flytta dom till … Den närmsta vuxna är pappan till ungarna och han ägs inte av mig, utan var här på besök en dag och parade sig.
Som det ser ut nu så verkar båda fortfarande dia. Och den ena ungen som vi ska behålla skriker som sjutton så fort man lyfter honom och tystnar bara om mamma är alldeles jämnte …
Detta känns så svårt eftersom det är min första kull och jag vill inte göra några misstag. Vill ju att det ska bli bra för alla marsvinen.
Och nu i helgen ska vi antagligen hämta hem en hane som är en vecka äldre än mina småkillar. Vi ska ha kvar två hanar och en ska få flytta till sin pappa så han får ju en vuxen hos sig. Men inte den andra utan får en vecka äldre kompis …
Åh vill ju inte göra något dumt … Den som ska till pappa kanske inte ska ha så brott utan låta dom få bo 3 killar under ett tag för att finnas för varandra, eller vad säger ni?
Hjälp! :-S
#9 Man måste inte ha en vuxen hane att satta dem med, har jag aldrig haft :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag upptäckte nu när jag läste genom svaret jag skrev inatt att det kanske kan tolkas att jag anser att man måste sätta bebisarna med en vuxen hane. Det var inte så jag menade, jag tycker dock att det är bra om man har möjligheten, men kan man inte så är huvudsaken att de åtminstone har sällskap aven eller flera andra bebbar.
Det viktiga anser jag är att ingen av de tre ungarna kommer att behöva bo ensamma då det kan sluta väldigt illa då med en bebis som blir så påverkad att den slutar äta (säger inte att det behöver bli så men risken finns).
Har egentligen inget tips på hur ni ska lösa det med den lille ni ska hämta, men det finns kanske möjlighet att låta honom bo kvar hos uppfödaren tills dina småkillar är redo att lämna mamman och då sätta ihop alla tre i en egen bur och efter en vecka eller två (när man märker att de klarar sig bra utan mamman) låta den som ska flytta till pappan göra det.
Jag har suttit i en liknande sits som du gör och jag löste det ungefär som jag skrev ovan.
Håller tummarna att du kommer på en bra lösning för dig själv och alla tre bebisarna! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#9 Hämta Nogger när ni kommer hem sätt ihop alla tre killarna och låt de bo ihop minst en vecka så att du ser att Pigge och Bernard äter och dricker som de ska innan Bernard flyttar till pappa är mitt råd ;)
#11 Vad skönt då kan jag ju släppa detta med en vuxen hane.
#11 #12 Det är ju några dagar kvar på denna veckan innan jag fattar ett beslut på vad jag ska göra.
Men det som gör mig lite orolig är att jag har kvar dom för länge hos mamma och moster … Vill inte ha fler bebbar på det sättet :-S
#13 Pigge och Bernard blir 4 veckor i morgon så jag tror inte det är någon fara, andra här har skrivit att de haft hanungar längre 5 v och mer..med sina mammor och andra honor.
Det skulle vara maximal otur om någon lyckades para Sally eller Tindra…men för det krävs ju också att de är brunstiga ;) Det blir inte bebbar hur som helst :)
#14 Lite miss i räkningen där … Dom blir 3 veckor :-) Så jag kanske är lite för tidigt ute?
Då kan du vara lugn ett tag till…ja liiite tidigt ute är du allt ;-)
Ska jag försöka vänta med Nogger en vecka till då? Om det går?
#17 Ja om det går…det är ju synd om Nogger om han ska gå själv en vecka. Men om han är en vecka äldre då är han ju bara 4 veckor nu…så det borde ju inte vara något problem :)