Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2761 ggr
[JennyNorgren]
1

Mitt dräktiga marsvin dog. Nudå???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt marsvin fick bebisar imorse. Och båda bebisarna dog tyvärr. Men klarar hon sig nu ? Hur kommer det gå med mjölken ? .

jag är orolig över henne.

Tacksam för svar.

[Alexis78]
0

När liknande hände med min ena hona så fick jag rådet att bara hålla lite koll så hon inte kändes hård över spenarna, men det blev aldrig några problem. Så om hon äter normalt och inte verkar slö så är det nog ingen fara.

mjuhm
2

Dog bebisarna eller mamman? Rubriken hänger inte ihop med texten :P

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1# Okej. Ja då ska jag göra det. men jag har också en hona som fick fem bebisar för tre dagar sedan . Och en utan dem bebisarna får inte lika mykcet mat som de andra. går de att sätta den med mamman vars ungar dog ? ..

2# Mamman. Jag vet. men jag visste inte hur jag skulle skriva rubriken kort. Så det blev som det blev =)

Fridaaaa
0

Förstår inte. Det står i rubriken att mamman dog och i texten står det "och tyvärr dog båda bebisarna"

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JennyNorgren]
0

Men jag skrev alldelse ovanför !

I rubriken skrev jag bara så för att göra rubriken kort. Visste inte hur jag på ett kort sätt skulle formulera mig annars.

Men det var beibsarna som dog.

Linnet
0

#3 #5 Men i det ena inlägget skriver du att mamman dog och i det andra inlägget skriver du att ungarna dog, hur ska du ha det egentligen????

Vad då göra rubriken kort, man kan väl inte skriva fel rubrik för att göra den kort.

Du hade ju kunnat ha båda mammorna tillsammans i stället, du ska ju inte flytta en unge till en annan hona, då får du i så fall flytta honan till den andra honan som har ungar.

[JennyNorgren]
0

Jesis. vad jag strular till det !!.

Ungarna dog. Mamman lever och är på topp.

Linnet
0

#7 Ja det blev väldigt konstigt detta, men varför hade du inte honorna tillsammans, då hade dom ju hjälpts åt med den andra honans ungar. Du får väl försöka att sätta honan vars ungar dog med den andra honan och ungarna då, men inte säkert att den andra honan accepterar det, men det hade ju varit bra med tanke på att hon fick så många ungar. Finns det andra honor i burarna?

Hade en hona vars ungar dog men hon hjälpte den andra honan med hennes ungar i stället.

_Charlie
0

#7 Ibland blir man virrig. ;-) Jag hade stoppat in mamman till honan som har levande ungar om de funkar ihop. Kanske nyförlösta mamman hjälper till att dia de andra ungarna, det verkar ju inte ovanligt. Men jag hade inte separerat den svaga ungen från sin mamma helt.

[JennyNorgren]
0

Tack för svaren !

Jo men det är så att Ajax( Hon som har fem ungar) Vill sköta det där själv som det kallas. Det går inte att släppa ihop henne med någon förän man har tagit bort ungarna när dem är stora nog. Hon är väldigt dominant. Det var därför jag tänkte på om man kunde ta en unge och ge till henne. Men annars får jag hålla stenkoll på dem och se till att alla bebisar får mat.

Går dem att handmata ?

Linnet
0

#10 Men det är ju därför som det är så bra att ha flera honor tillsammans när ungarna föds, för då blir det automatiskt så att dom andra honorna hjälper till, även om mamman vill sköta det själv ibland så brukar det aldrig vara några problem, ibland går ju ungarna till andra honor i flocken. Jag tycker absolut inte att du ska flytta ungen till honan, utan prova att sätta honan till mamman med ungarna, kolla om det funkar. Fem ungar är ju väldigt stor kull, så det är ju ofta så att nån kanske inte får mat som den ska. Men visst går det att stödmata, du måste hålla koll på vikten, så att dom börjar öka i vikt. Dom går ju ner dom första dagarna, men sen måste dom börja öka igen. Vad väger den lilla ungen?

[JennyNorgren]
0

Okej. Ja jag ska försöka nu om en stund. De ska få träffas och springa på golvet en stund först.

Hon vägde 59 g när hon föddes. Och hon har gått upp så hon väger 69 men hennes kullsyskon väger alla över 110 gram. Det är därför jag är orolig =( .

Binajis
0

#12 Fick den ena hona 5 bebisar varav alla väger över 110 gram efter 3 dagar? Förutom en då.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[JennyNorgren]
0

Ja, de andra är också mycket piggare.

Linnet
0

#12 Efter 3 dar brukar dom väl precis ha kommit upp i födelsevikten igen och att dom andra skulle väga 110 gram låter väldigt osannorlikt vid en så stor kull. Men är det så att hon vägde 59 när hon föddes och efter 3 dar 69, så behöver du då inte vara orolig, då är det en väldigt bra uppgång.

[JennyNorgren]
0

Jag vet. men jag dubbelvägde dem . Och de var väldigt stora vid födseln. Hon fick verkligen jobba för att få ut dem. jag trodde inte att varken dem eller hon skulle klara sig.

Okej men vad skönt att höra, Då ska jag inte oroa mig heller =)