Teckningsfrågor
Det här med raser, färger och teckningar vill inte riktigt sätta sig, man börjar lära sig lite men det tar en stund…;)
Jag undrar dels vad är roan? Och vad krävs för att ett marsvin ska vara harlequin?
Och vad är skillnaden mellan agouti och argente??
Visa väldigt gärna bilder:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här NalaMeya kan du läsa om massa teckningar med bra beskrivningar och bilder.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Så Agouti är egentligen samma sak som argente fast med andra färger? Eller…?:/

Agouti och argente är samma färger, enda skillnaden är att argente har röda ögon, agouti mörka.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
På SMFs hemsida finns en väldigt tydlig beskrivning.
Jag får väl lov att svara på hur en harlequin ser ut kan man tycka då det är min ras/variant. En riktig harlequin som är utställningsbar är rutig i chocolate eller black och cream. De ska ha tre olika sorters färgfält om vi nu tar en black harlequin som exempel ska de ha svarta fält, creamfält och mixfält av de två färgerna. Fälten ska dessutom vara placerade i ett rutmönster och alla tre varianterna ska finnas på varje sida av marsvinet och fälten ska inte fortsätta som ett band runt marsvinet utan möta ett annat färgat fält i en mittlinje längs marsvinets ryggrad och mage. Harlequin har en "syskonvariant" magpie som ska vara tecknad likadant och har nästan samma genkod och kan födas i samma kullar men har vitt istället för cream. Nu är det väldigt sällan som harlequin och magpie är sådär perfekt rutade men man brukar kalla alla med dessa genkoder och färgteckningar för harlequin eller magpie även om rutorna saknas. Skickar med en bild på min söta chocolateharlequin flicka Zabini.
Ja agouti och argente är båda tickade färger och precis som du skriver är det färgerna som är skillnaden. Agouti är ett tickat marsvin med mörka ögon och argente är ett tickat marsvin med blekta färger och röda ögon. Så det enklaste sättet att skilja dem åt är att titta på ögonfärgrn.
#5 Då stämmer inte Humlans Marsvin?
"Agouti och argente har tvåfärgade hårstrån. Hos agoutin är basen och toppen på hårstråna black eller chocolate, medan det på argenten är grey, lilac eller beige. Däremellan är hårstrået golden, red, buff, cream eller white."
"Agoutin har mörka eller rubinfärgade ögon, medan argenten har röda ögon."
#7 Jo Humlans stämmer.

#7 Jag som skrev lite snabbt där, tänkte främst på ögonfärgerna…så det som står på Humlans sida stämmer självklart ;)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#8+9 Okej, då är jag med! :)